آشنایی با خواص آب اکسیژنه و کاربردهای آن

%name آشنایی با خواص آب اکسیژنه و کاربردهای آن

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید، مایعی به رنگ آبی کمرنگ و کمی چگال‌تر از آب می باشد

درباره آب اکسیژنه چه میدانید؟

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید، مایعی به رنگ آبی کمرنگ و نوعی اسید بی‌قدرت به شمار می‌آید. آب اکسیژنه اکسنده‌ای زورمند محسوب می‌شود و کاربردهای بسیاری در منزل و صنایع دارد.

آب اکسیژنه چیست؟

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید با فرمول H2O2H2O2، مایعی به رنگ آبی کمرنگ و کمی چگال‌تر از آب می باشد و نوعی اسید بی‌قدرت به شمار می‌آید. آب اکسیژنه اکسنده‌ای زورمند محسوب می‌شود و به همین دلیل از آن به عنوان ماده سفید‌کننده بهره می‌گیرند.

آب اکسیژنه را به عنوان آسان‌ترین پراکسید یعنی ترکیبی با پیوند یگانه اکسیژن-اکسیژن می‌شناسند. این ماده، علاوه بر کاربردهای ذکر شده، به عنوان ماده عفونت‌زدایی کننده نیز کاربرد دارد.

آب اکسیژنه ( یا همان پراكسيد هيدروژن) ماده ای می باشد با خصوصيات و كاربردهاي گوناگون؛ این ماده در صنايع كاغذسازي، بهداشتي، دارويي، نظامي، هوا فضا، رنگ و صنايع مختلف ديگر كاربرد دارد و علت گستردگي كاربرد آن در صنایع مختلف، مربوط به خواص ویژه آب اکسیژنه و غلظت هاي گوناگون اين ماده می باشد. این ماده شیمیائی در داخل کشور با گریدهای صنعتی و غذایی مختلف با درجه خلوص 30% الی 70% بکار برده می شود.

ویژگی‌های شیمیایی آب‌ اکسیژنه

از جمله خواص حائز اهمیت آب‌ اکسیژنه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– امکان استفاده آسان

– عدم تولید آلودگی محیطی

– گنجایش بالای اکسیداتیو

– عاقبت ‌بخشی در شرایط مختلف PH

اگرچه این محلول خواص بینظیری را در حوزه‌های مختلف ایفا می‌کند اما از نظر شیمیایی جزء دسته مواد غیرقابل احتراق و منفجره پرخطر دسته‌بندی می‌شود که می‌تواند با ترکیب با مواد مختلف نتایج غیرقابل کنترلی را منجر شود.

کاربردهای آب اکسیژنه

همانطور که گفته شد آب اکسیژنه کاربردهای بسیاری دارد که در اینجا به برخی از معمول ترین کاربردهای آن اشاره میکنیم:

%name آشنایی با خواص آب اکسیژنه و کاربردهای آن

آب اکسیژنه در صنایع چوب و کاغذ به عنوان سفیدکنند استفاده میشود

1. آب اکسیژنه به عنوان سفیدکننده

در حدود ۶۰ درصد تولید آب اکسیژنه در جهان به استفاده در صنایع چوب و کاغذ به عنوان ماده سفیدکننده اختصاص دارد. دومین کاربرد این ماده در تولید سدیم پرکربنات و سدیم پربورات می باشد که به عنوان سفیدکننده ملایم در شستشوی لباس‌ها بکار می‌روند. البته این مواد تنها در دمای بیش از ۶۰ درجه سانتی‌گراد کاربرد دارند اما با استفاده از مواد پرکار‌ساز، در دماهای پایین‌تر نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

2. عفونت‌زدایی کننده

از آب اکسیژنه به عنوان عفونت‌زدایی کننده سطوح و ابزارآلات در صنایع و حتی منازل استفاده می شود. همچنین در تصفیه فاضلاب ها و رفع بوی بد فاضلاب نیز کاربرد دارد. از این ماده همچنین در عفونت‌زدایی کردن ابزارآلات عمل نیز بهره می‌گیرند. این ماده تاثیر زیادی نیز در از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها دارد. آب‌ اکسیژنه را جانشین مناسبی برای عفونت‌زدایی‌کننده‌های حاوی کلر می‌دانند زیرا در تاثیر واکنش، اکسیژن و آب آزاد می‌کند.

3. شستشوی جراحات

از آب اکسیژنه می توان برای شستشو و عفونت‌زدایی جراحات سطحی استفاده نمود. در این صورت فرمول توصیه شده باید حداکثر 5% باشد. قطعه ای پنبه را به محلول آغشته کرده و به آرامی روی اقبال صدمه دیده بکشید.

بیشتر بخوانید:  شماره های اضطراری که هر فردی باید بداند

4. آب ‌اکسیژنه برای دندان

زردی دندان‌ها مشکلی می باشد که برخی از افراد با آن مواجه هستند و در اطمینان ‌بنفس آن‌ها تاثیر بالایی دارد بطوری که نمی‌توانند در هر همگانی حتی بخندند.

استفاده از ترکیب خمیردندان و هیدروژن ‌پراکسید می‌تواند بعنوان یک راه‌حل خانگی کم‌هزینه این مشکل را کمرنگ کند البته استفاده از بیش از ۱ لحظه ممکن می باشد تاثیر منفی نیز داشته باشد.

آب اکسیژنه دهانشویه ای مناسب نیز هست. از آب اکسیژنه می توانید به عنوان دهانشویه خانگی طبیعی نیز استفاده کنید. چون سبب کاهش باکتری های حاضر بر روی زبان، دندان ها و لثه ها می شود. مزیت این محصول نسبت به انواع مشابه این می باشد که ترکیبات سفیده کننده آن به کاهش لک هایی که زیبایی دندان ها را خدشه دار می کنند کمک می کند.

برای استفاده مقداری کمی پراکسیدهیدروژن یا همان آب اکسیژنه را با همان میزان آب مخلوط کرده و بعد از مسواک زدن دندان ها، به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

البته تنها استفاده از آن یکبار در هفته به مدت ۳۰ ثانیه کفایت می‌کند در غیر این صورت، نه‌تنها مفید نیست بلکه با کاهش رشد باکتری‌های مفید ممکن می باشد شخص را گرفتار مشکلات جدیدتری کند.

5. آب اکسیژنه برای پاکیزه کردن مسواک

%name آشنایی با خواص آب اکسیژنه و کاربردهای آن

از آب اکسیژنه می توانید به عنوان دهانشویه خانگی طبیعی نیز استفاده کنید

اکثر مردم اصلا نگران نظافت خود مسواک نیستند و نیازی به عفونت‌زدایی آن نمی بینند. با این حال باید بدانید که عفونت‌زدایی کردن مسواک ضروری می باشد چون باکتری ها معمولا در برس مسواک تجمع می کنند.

خوشبختانه عفونت‌زدایی کردن مسواک به هیچ عنوان کار سختی نیست و با قرار دادن آن در مقداری آب اکسیژنه به آسودگی انجام می شود. کافیست مقداری آب اکسیژنه داخل لیوان بریزید و مسواک تان را داخل آن قرار دهید و اجازه دهید یک شب کامل در آن بماند. روز بعد مسواک را با آب انبوه بشویید.

6. آب ‌اکسیژنه برای پوست

خشکی پوست بویژه در فصل سرد مشکلی اذیت‌کننده می باشد که حس خوبی به شخص نمی‌دهد. اگر دوست دارید از خشکی پوست در امان بمانید پیشنهاد می‌کنیم از راهکار طبیعی و موثر افزودن نیم‌درصد آب ‌اکسیژنه به آب دوش را قطعا امتحان کنید تا با دیدن شادابی و جوانسازی پوست خود حیرت‌زده شوید.

از دیگر خواص مستقر شده آب ‌اکسیژنه برای پوست کمک به درمان عفونت‌های پوستی و مشکلات اذیت‌کننده می باشد که به دلیل خاصیت آنتی‌باکتریال و ضدویروسی دور از انتظار نیست.

7. آب اکسیژنه برای خنثی کردن بوی بد پاها

بوی بد پا امری رایج بوده و معمولا در عاقبت افزایش و انتشار باکتری ها در محیط مرطوب بروز می کند. اگر با چنین مشکلی دست به گریبان هستید، از آب اکسیژنه استفاده کنید که جلوگیر از افزایش میکروارگانیسم ها می شود.

برای استفاده یک لیتر آب را بجوشانید و بگذارید دمای آن متناسب با دمای محیط شده و برای بدن قابل تحمل شود. سپس نصف لیوان آب اکسیژنه داخل آن بریزید و پاهایتان را به مدت 15 الی 20 لحظه در آن قرار دهید. در نهایت نیز پاها را با تمرکزفکر با حوله خشک کنید و اگر نیاز بود این کار را در طول روز چند مرتبه دوباره‌کاری کنید.

بیشتر بخوانید:  روش های کاشت و پرورش درخت سیب

8. طرز تهیه ماسک آب ‌اکسیژنه

قبل از آنکه درباره طرز تهیه ماسک آب ‌اکسیژنه گفت‌وگو کنیم باید بدانید که خواص بینظیری که این ترکیب جادویی بر مهار رشد باکتری و قارچ‌ها دارد می‌تواند در کاهش جوش و حتی لکه‌های پوستی نیز تاثیر زیادی داشته باشد.

طرز استفاده از آب ‌اکسیژنه برای پوست به این صورت می باشد که شخص پس از شستشو صورت باید اجازه دهد ۵ لحظه این محلول شفابخش بر پوست بماند تا بخوبی جذب شود

البته نباید فراموش کنید که استفاده از آب ‌اکسیژنه ۳ درصد برای پوست‌های درگیر با آکنه شدید مناسبتر می باشد و کاربرد آب ‌اکسیژنه ۱ درصد عاقبت بهتری برای پوست‌های با آکنه کمتر نشان می‌دهد. برای عاقبت‌دهی بهتر نیز استفاده از نرم‌کننده بدون چربی توصیه می‌شود.

9. آب اکسیژنه برای درخشان کردن موها

بسیاری از محصولات مراقبت از موها حاوی آب اکسیژنه هستند. شما هم می توانید در منزل محلولی آماده کنید که به درخشندگی موها کمک کند. 50% آب اکسیژنه 3% را با این مقدار آب مخلوط کرده و آن را در اسپری بریزید. آن را روی موهای خیس بپاشید و و مشابه معمول شانه بزنید. درخشندگی موها به تدریج دیده می شود. مقدار بیش از حد استفاده نکنید زیرا ممکن می باشد تاثیر نه چندان مطلوبی داشته باشد.

استفاده از آب ‌اکسیژنه در محیط منزل

%name آشنایی با خواص آب اکسیژنه و کاربردهای آن

از آب اکسیژنه برای عفونت‌زدایی سطوح و ابزارآلات استفاده می شود

آب ‌اکسیژنه از ترکیبات پرکاربردی می باشد که در دنیای امروزی در منزل‌داری بویژه پاکیزه کردن وسایل مختلف نتایج شایان توجهی داشته می باشد که از جمله به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

• پاکیزه کردن سطوح صاف مشابه آینه

پاکیزه کردن وسایل از جمله شیشه‌ها و آینه‌ها بویژه در روزگار نزدیکی به عید یکی از چالش‌هایی می باشد که خانم‌های منزل‌دار را درگیر می‌کند. بطوری که ممکن می باشد علی‌رغم کوشش بسیاری که می‌کنند لکه‌هایی بر جای بماند اما استفاده از اسپری آب ‌اکسیژنه می‌تواند این فرایند را بشدت تسریع کند، بدون آنکه لک باقی بماند.

•  تمیزکردن سطح کاشی ها

هیدروژن پر اکسید را بر روی کاشی اسپری کنید تا کثیفی و لکه ها را پاک کند.

• آب‌کشیدن کاسه دست‌شویی

کاسه دست‌شویی را با هیدروژن پر اکسید بشویید و پس از ۳۰ لحظه آب کشی نمایید تا لکه ها و کثیفی ها پاک شود. در صورتیکه حس کردید دست‌شویی مسدود شده می باشد از محلول حاوی آب ‌اکسیژنه، سرکه و جوش‌شیرین استفاده کنید تا با دیدن نتایج اعجاب‌آمیز آن سوپرایز شوید.

• آب اکسیژنه برای سفید کردن لباس ها

برای اینکه سفیدی لباس ها حفظ شود هیچ چیز به اندازه آب اکسیژنه کارایی ندارد. برخلاف سفیدکننده های صنعتی، این محصول حاوی ترکیبات شیمیایی محرک و تهاجمی نبوده و از بافت لباس ها محافظت می کند.

بیشتر بخوانید:  آب سخت چیست + ویژگی های آن

برای استفاده یک لیوان آب اکسیژنه را در ماشین لباسشویی ریخته و لباس ها را شستشو دهید. برای لک های ایجاد شده در زیر بغل می توانید مقداری از این محصول را به طور مستقیم روی لباس ریخته و به مدت چند لحظه شکیبایی کنید و سپس آبکشی نمایید.

%name آشنایی با خواص آب اکسیژنه و کاربردهای آن

از آب اکسیژنه برای رفع آکنه و جوش های صورت استفاده میکنند

• کنترل قارچ و کپک

هیدروژن پر اکسید را بر روی سطحی که نجس به قارچ و کپک شده اسپری کنید تا از رشد آن ها پیشگیری کند.

• آب‌کشیدن و عفونت‌زدایی کردن میوه و سبزی با آب اکسیژنه

هیدروژن پر اکسید را بر روی میوه و سبزی اسپری کنید و یکی دو لحظه شکیبایی کنید و سپس با آب بشویید تا کثیفی ها، واکس ها ی بر روی میوه و دیگر آلودگی ها را بزداید.

•  شستشوی یخچال و فریزر

درون یخچال و فریزر را با هیدروژن پر اکسید اسپری کنید و چند لحظه شکیبایی کنید سپس با یک پارچه پاکیزه پاک کنید تا لکه های غذا و آلودگی ها رفع شود.

• بهداشت آب

در صنعت یکی از کاربردهای آب ‌اکسیژنه برای تصفیه آب و گندزدایی از آلودگی‌هاست.

این ترکیب قدرتمند می‌تواند در مصارف خانگی نیز نتایج مشابهی را فراهم کند همچنین افزایش کردن آن می‌تواند به آزاد سازی مقدار زیادی اکسیژن بیانجامد و میکروب‌زدایی را صورت دهد.

کاربرد آب ‌اکسیژنه در صنایع غذایی

%name آشنایی با خواص آب اکسیژنه و کاربردهای آن

از آب اکسیژنه برای عفونت‌زدایی خراش های سطحی استفاده میشود

• احتمالا برایتان جالب باشد که بدانید آب ‌اکسیژنه تاثیر شگرفی در سفید کردن روغن‌های گیاهی و حیوانی همچون روغن ماهی دارد.

• از دیگر کاربردهای آن در صنایع غذایی در تصفیه قند می باشد.

• آب ‌اکسیژنه با خواص شاهکار در حوزه بسته‌بندی و استریل کردن نیز جایگاه بالایی توانسته تصاحب کند. از جمله می‌توان نقش داشتن گندزدایی و عفونت‌زدایی کردن مواد غذایی آماده همچون ترکیبات لبنی، نوشیدنی‌ها، سس‌ها و آبمیوه‌ها را اشاره کرد تا فرآیند بسته‌بندی آن‌ها بدون خطر و با بالاترین کیفیت تولید شود که به هر دو روش اسپری کردن و قوطه‌ور کردن این نتایج را می‌توان مشاهده کرد.

شرایط نگهداری از آب‌ اکسیژنه

از دیگر مشخصه‌ها این ترکیب می‌توان به تأثیرپذیری بالا در مواجهه با محیط‌های بازی اشاره کرد در حالیکه در محیط اسیدی و خنثی پایداری بالاتری دارد.

همچنین باید در شرایطی نگهداری شود که در مواجهه با نور و گرمای مستقیم نباشد بنابراین استفاده از کاسه‌های کدر توصیه می‌شود.

اگر تصمیم دارید که این ماده را برای طولانی مدت نگهداری کنید باید این ریسک را بپذیرید که ممکن می باشد تجزیه شود و در نهایت تبدیل به آب شود

اما مواد پایدار کننده همچون اسیدفسفریک، اوره، اسیدبنزویک می‌تواند جلوگیر تخریب سریع آن‌ شود.

نحوه تشخیص آب ‌اکسیژنه

برای اینکه آب ‌اکسیژنه  را شناسایی کنید، می‌توانید در یک لوله آزمایش که حاوی محلول دی-کرومات ‌پتاسیم و اسیدسولفوریک با غلظت کم می باشد این ترکیب را بیفزایید.

مشاهده تبدیل رنگ آبی و گاه سبز می‌تواند این اعتماد را بدهد که ترکیب آب ‌اکسیژنه می باشد.

 

منبع: بیتوته