آشنایی بیشتر با عروس هلندی یا کوکاتیل

%name آشنایی بیشتر با عروس هلندی یا کوکاتیل

مشخصه‌ها طوطی عروس هلندی

نگهداری از عروس هلندی یا کوکاتیل

کاکاتیل یا کوکاتیل نام انگلیسی عروس هلندی هست، عروس هلندی نوعی پرنده از نژاد طوطی سانان می باشد این پرنده دارای نژادهای زیاد می باشد طول سن عروس هلندی به غذا و مکان نگهداری آن بستگی دارد.

در انگلیسی به این پرنده cockatiel (کاکاتیل یا کوکاتیل) می گویند. عروس هلندی نوعی طوطی استرالیایی کوچک هست که هم اکنون نیز به صورت وحشی و دسته همگانی در جنگل های استرالیایی در حال زندگی هستند. تاریخچه نگهداری عروس هلندی به حدود 160 سال قبل برمی گردد و از نظر شهرت در منزلت دوم بعد از مرغ عشق (پاراکیت) قرار دارد. طول بدن عروس هلندی به همراه دمش به 30 الی 32 سانتی متر خواهد رسید. طول بدن مناسب پرنده سبب شده تا هر کسی اعم کودک و بزرگسال به آسودگی با او سرگرم شده و نوازشش کند، بدون اینکه از گاز گرفتن او و یا حجم و وزن بالای او نگران باشد.

سن میانه این پرنده بین 10 تا 20 سال هست و طول سن آنها بستگی به محیط زندگی و کیفیت مراقبت و تغذیه ای آنها خواهد داشت. رژیم غذایی مناسب و تحرک کافی می تواند سن عروس هلندی را افزایش داده و سبب شود همواره پرنده شاد و سرحالی داشته باشید. موضوعی که گاها گزارش شده سبب خشونت طوطی عروس هلندی یا ککاتیل می شود قرار گرفتن در تاریکی مطلق هست. بهتر هست همواره یک چراغ خواب کوچک برای آنها فراهم کنید. (بیشتر بخوانید:علت چرت زدن عروس هلندی)

گونه نر عروس هلندی کمی رنگ آن روشن تر و رنگ زرد در اطراف صورت و تاج آنها وجود دارد، اما صورت و تاج پرنده ماده خاکستری هست. با اینحال تشخیص جنسیت در پرندگان جوان کمی دشوار هست. هر دو نوع نر و ماده پرندگان مناسبی برای نگهداری هستند. توصیه می شود در کنار قفس پرندگان نر آینه قرار ندهید چون ممکن هست سبب تحرکات آنها برای جذب جفت و ایجاد خشونت در آنها شود.

رژیم غدایی عروس هلندی، مخلوط دانه ها، سبزیجات تازه، میوه، جوانه ها و غلات سبوس دار هست. بهتر هست از رژیم غذایی جوراجور برای آنها استفاده شود و غذای یکنواخت به آنها ندهید، از دادن غذای چرب به آنها بپرهیزید.

%name آشنایی بیشتر با عروس هلندی یا کوکاتیل

عکسها عروس هلندی

بیشتر بخوانید:  آشنایی با رشته حقوق بین الملل

از جزییات عمومی عروس هلندی ها می توان به آرام و صمیمی بودن آنها اشاره کرد، آنها بر خلاف سایر طوطی سانان مشابه کاسکو، ملنگو، شاه طوطی، کاکادو، ماکائو و … جیغ نمی زنند، گاز نمی گیرند و در کل می توان گفت که هیچ مشکلاتی را ایجاد نخواهند کرد و به سرعت نیز با صاحب خود انس گرفته و هم بازی خوبی خواهند شد.

این پرنده نسبت به کاسکو از هوش کمتری بهره‌مند هست، اما تا حدودی قادر به یادگیری و گفت‌وگو کردن می باشند، این کار مستلزم تربیت و آموزش و کوشش پرورش دهنده هست. استعداد بیشتر عروس های هلندی در سوت زدن می باشد و اکثر پرورش دهنده ها ملودی هایی را به این پرنده یاد می دهند تا با سوت زدن خود آنها را سرگرم کند. ذکر این نکته نیز لازم هست که عروس هلندی های نر هوش و استعداد بالاتری نسبت به عروس هلندی های ماده دارند.

آشنایی با انواع عروس هلندی و مشخصه‌ها عروس هلندی ها :

عروس هلندی نژاد ابلق

اولین پرش رنگی در عروس هلندی در سال 1920 میلادی در آمریکا رنگ ابلق بود، در این گونه 70 درصد از رنگ کل بدن به رنگ زرد هست و 30 درصد باقی مانده، بال ها به رنگ خاکستری هست. در این نژاد معین‌کردن جنسیت به علت عدم وجود فرق ظاهری بین دو جنس کار دشواری هست.

%name آشنایی بیشتر با عروس هلندی یا کوکاتیل

آشنایی با عروس هلندی نژاد ابلق

عروس هلندی نژاد لوتینو

در نژاد لوتینو رنگ کل بدن زرد بوده و سر به رنگ زرد تیره تر نسبت به کل بدن می باشد. از نشانه های عروس هلندی لوتینوی اصیل تیره تر بودن رنگ پرهای سر نسبت به پرهای بدن می باشد در این نژاد رنگ کل بدن می تواند زرد متمایل به سفید و یا سفید به نظر آید. این نوع عروس هلندی ها دارای گونه نارنجی رنگ می باشند. در برخی از عروس هلندی های لوتینو امکان دارد در نواحی پشت سر بدون پر و تاس باشند.

عروس هلندی ماده دارای خال های زرد رنگ در زیر پرهای خود می باشد، عروس هلندی نر دارای خال های زرد در زیر دم خود هست. در صورت معلوم نبودن می توانید زیر نور مستقیم چک کنید.

%name آشنایی بیشتر با عروس هلندی یا کوکاتیل

عروس هلندی نژاد لوتینو

بیشتر بخوانید:  طوطی دراکولا پرنده ای زیبا و وحشتناک

عروس هلندی نژاد خاکستری

عروس هلندی با نژاد خاکستری رایج ترین گونه می باشد. در این نژاد رنگ بدن خاکستری با زمینه سفید در بال ها هست کاکل به رنگ بدن و ممکن هست به رنگ زرد و دارای لکه نارنجی رنگ بر روی دو جهت گونه هست. ماده ها با سری به رنگ متمایل به خاکستری و واجد خطوط راه راه به رنگ زرد زیر دم می باشند، که البته بعد از اولین پر ریزی کامل و در سن 1/5 سالگی قابل مشاهده هست و در نرها سر به رنگ زرد می باشد.

در این نژاد به علت فرق ظاهری بین دو جنس نر و ماده معین‌کردن جنسیت بعد از اولین پریزی در سال دوم به علت مستقر شدن رنگ اصلی پرها زیاد آسان هست.

%name آشنایی بیشتر با عروس هلندی یا کوکاتیل

عروس هلندی خاکستری

عروس هلندی صدفی

در عروس هلندی صدفی پرهای بدن به رنگ خاکستری روشن بر روی زمینه سفید هست و دارای سر زرد و گونه های نارنجی می باشد.

%name آشنایی بیشتر با عروس هلندی یا کوکاتیل

عروس هلندی صدفی

عروس هلندی گلباقالی

در این نژاد پرهای بدن به رنگ خاکستری روشن بر روی زمینه زرد هست و دارای سر زرد و گونه های نارنجی می باشد.

%name آشنایی بیشتر با عروس هلندی یا کوکاتیل

طوطی عروس هلندی نژاد گلباقالی

عروس هلندی نژاد دارچینی

در گونه عروس هلندی دارچینی (سیانمون) رنگ پرهای بدن زیاد روشن و اغلب به رنگ قهوه ای روشن می باشد. سر به رنگ متمایل به زرد و گونه ها به رنگ نارنجی می باشد.

%name آشنایی بیشتر با عروس هلندی یا کوکاتیل

عکسها طوطی عروس هلندی دارچینی

عروس هلندی زرد کمرنگ

این نژاد از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به نژاد صدفی دارد با این فرق که پرنده از خود صدایی تولید نمی کند.

%name آشنایی بیشتر با عروس هلندی یا کوکاتیل

تصاویر عروس هلندی های زرد

عروس هلندی نژاد نقره ای

نژاد عروس هلندی نقره ای زیاد شبیه به نژاد خاکستری هست به جزء اینکه بدن به رنگ سفید می باشد. ماده ها در این نژاد دارای گونه های کدر تری هستند.

%name آشنایی بیشتر با عروس هلندی یا کوکاتیل

عروس هلندی نقره ای

عروس هلندی وایت فیس

نژاد عروس هلندی وایت فیس یا صورت سفید از لحاظ رنگ آمیزی پرها زیاد شبیه نژاد خاکستری هست با این فرق که در نژاد وایت فیس بدون گونه های نارنجی هستند. در نرهای وایت فیس سر به رنگ سفید هست و در ماده ها به رنگ خاکستری و رنگ بدن می باشد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی اسدی طوسی شاعر و نویسنده ایرانی

در گونه صورت سفید معمولی (خاکستری) معین‌کردن جنسیت به لحاظ فرق ظاهری بین دو جنس نر و ماده آسان هست. نژاد وایت فیس (صورت سفید) خود حاوی زیر گونه هایی می شود.

%name آشنایی بیشتر با عروس هلندی یا کوکاتیل

عروس هلندی وایت فیس یا صورت سفید

عروس هلندی وایت فیس مرواریدی

عروس هلندی صورت سفید مرواریدی دارای پرهای خاکستری بر روی زمینه سفید هست در این نژاد نرها از سن 6 ماهگی رنگ مرواریدی خود را از دست می دهند و و همانند وایت فیس معمولی خواهند شد و تنها ماده ها رنگ مرواریدی خود را بعد از 6 ماهگی و در سن بلوغ حفظ خواهند کرد از این رو گفته می شود تقریباً 96 درصد وایت فیس های مرواریدی ماده هستند.

%name آشنایی بیشتر با عروس هلندی یا کوکاتیل

عروس هلندی وایت فیس مرواریدی

آلبینو

رنگ آلبینو در عروس هلندی زیاد پرطرفدار و کمیاب هست. در واقع عروس هلندی آلبینو خالص به عروس هلندی اطلاق می شود که دست‌کم والدین دو نسل قبل از آن آلبینو بوده باشند. از جزییات آلبینوی اصیل می توان به رنگ سفید یکدست بدن بدون حتی یک لک و رنگ دیگر و چشمانی به رنگ قرمز و پاهای صورتی رنگ می باشد، در صورتی که چشم قرمز نباشد و به رنگ دیگری باشد، آلبینو محسوب نمی شود.

%name آشنایی بیشتر با عروس هلندی یا کوکاتیل

عروس هلندی نژاد آلبینو

بیماری های عروس هلندی:

عروس هلندی از نظر سلامتی مشابه سایر طوطی سانان زیاد زورمند هستند و کمتر گرفتار بیماری می شوند. (بیشتر بخوانید: علائم بیماری عروس هلندی)

انواع علائم بیماری این پرنده:

بی حالی و گوشه گیری طوطی.

 سر به زیر گرفتن و یا قرار دادن سر بر روی یکی از بال ها به مدت طولانی.

 افشان بودن بال های طوطی به مدت طولانی.

 تجمع مدفوع و چسبیدن ان به مخرج پرنده.

 ترشحات آبکی از دهان و بینی.

 تورم و خراش در دهان.

 وجود حشرات بر روی پرها.

 ترشحات آبکی چشم.

 وجود خراش های خارجی بر روی بدن.

 بی‌حالی عمومی و بیرون زدن استخوان جناغ سینه.

 بی اشتهایی.

 نشستن طوطی بر کف قفس به مدت طولانی.

 مدفوع طوطی آبکی بوده و محتوی مواد غذایی هضم نشده و یا کرم بوده و بویی زننده داشته باشد.

 

منبع: بیتوته