آفات و بیماری های انار

%name آفات و بیماری های انار

دوستی با آفات و سم درخت انار

درخت انار یک میوه ی گرمسیری تا نیمه گرمسیری میباشد و در نواحی ساحلی و مرطوب به صورت درخت همیشه سبز ولی در نواحی خشک با زمستان های سخت به صورت درخت خزان دار میباشد. در این مطلب انواع بیماری و آفت درخت انار و سم مورد نیاز درخت انار را برای شما گفته ایم.

بیماری ها و آفات درخت انار عبارتند از :

شته انار

شته ی انار عمومی ترین آفت درختان انار به حساب می آید که در تمامی انارستان کشور وجود دارد. شته انار زمستان را به صورت تخم در روی سرشاخه ها انار به سر می برد.

در روی درختان در ماه های بهار بالاترین جمعیت را دارد و گاهی تمامی سرشاخه های جوان، گل و میوه های تازه تشکیل شده را می پوشاند.

به علاوه سبب پیچیدگی برگ ها، ریزش گل و میوه های جوان و ترشح عسلک می گردد.

ترشح عسلک سبب جلب گرد و خاک و رویش قارچ مولد دوده می شود.

در تابستان به دلیل گرم شدن هوا از تراکم و تندی آسیب آن کاسته می شود.

در این رابطه دشنان طبیعی اهمیت به سزایی دارند. در ماه های پاییز که درجه حرارت پایین می آید دوباره برای انبوهی شته ها افزوده می گردد ولی تندی آن به مراتب از بهار کمتر میباشد. شته انار حشره ای یک میزبانه میباشد.

چگونه شته درخت انار را از بین ببریم ؟

در اکثر موارد شته انار به وسیله عوامل طبیعی  تحت کنترل در می آید و نیاز به مبارزه شیمیایی ندارد.

برای از بین بردن شته درخت انار می توان با کفشدوزک، زنبور تریکوگراما یا بال توری سبز، این آفات را به شکل طبیعی می توان کنترل کرد. بهتر میباشد از سموم کنترل کننده برای دفع این شته ها استفاده نکنید. (مطلب پیشنهادی: آموزش کاشت درخت انار)

در صورتی که مبارزه شیمیایی لازم باشد بهتر میباشد این اقدام علیه تخم ها در زمستان صورت گیرد و سمپاشی با ترکیبات روغنی ترکیبات سوزاننده و یا ترکیبات فسفره روغنی انجام گیرد.

سمپاشی بهاره بهتر میباشد قبل از گل انار و با یکی از ترکیبات سیستمیک انجام شود.

%name آفات و بیماری های انار

سوسک چوبخوار انار

روش های کنترلی شته انار

 بررسی های انجام شده نشان دهنده ی اختلاف فاحش بین تراکم جمعیت تخم شته ی انار بر روی پاجوش های درختان انار و سرشاخه ها میباشد. از این عاقبت می توان به عنوان پایه و اساس یک روش مبارزه ی مکانیکی بهره گرفت. بدین ترتیب که پاجوش های انار را تا روزگار جفت گیری و تخم گذاری شته های جنسی در پای درختان حفظ نموده و حذف آنها را به بعد از این روزگار، که در شرایط آب و هوایی استان یزد حداکثر پایان آذرماه می باشد، تعویق کرد.

در این صورت می توان جمعیت تخم آفت و منبع آلودگی سطح باغ برای سال آتی را در مقیاس وسیعی کاهش داد. بدیهی میباشد که بریدن پاجوش ها قبل از تخم گذاری شته های جنسی سبب هدایت آنها به سوی سرشاخه ها و تاج درختان انار و افزایش آسیب آفت می گردد.

• به غرض حفظ دشمنان طبیعی آفت و تداوم اعتدال بیولوژیک، از مصرف هر گونه سموم شیمیایی در باغات انار سوا پیشگیری گردد. به خصوص که درختان انار به سموم شیمیایی احساساتی بوده و مصرف سم، ریزش برگ و طغیان کنه ی انار را در پی خواهد داشت.

 از بادبردگی سموم مصرفی در مزارع یا باغ های مجاور باغ های انار پیشگیری شود.

 از کاشت میزبان های احساساتی به آفت مثل بامیه و پنبه در حاشیه و مجاورت باغ های انار خودداری گردد.

 سمت پشتیبانی از دشمنان طبیعی شته ی انار، مقداری از علف های هرز گلدار در سطح باغ های انار و حواشی آنها حفظ گردد.

 با افزایش و رهاسازی کفشدوزک های شکاری یا بالتوری سبز و زنبور تریکوگراما، دشمنان طبیعی شته ی انار تقویت گردد.

%name آفات و بیماری های انار

درمان بیماری های درخت انار

کرم سفید ریشه ی انار روش های کنترل

کرم سفید ریشه انار با نام علمی Polyphylla ollivieri از آفات مهم ریشه درختان میوه از جمله انار میباشد. از آفات گل رز و انواع درختان (گیلاس، گلابی، سیب، به، هلو، گوجه، آلو، زردآلو، آلبالو، انار، انگور، انواع صیفی جات، و… ) و درخت انار محسوب می شود. این حشرات در اکثر نقاط ایران دیده می شوند.

لاروهای کرم سفید ریشه با تغذیه از ریشه درختان انار سبب خشک شدن و صدمه رساندن به ریشه ی درختان جوان و بی‌حالی درختان مسن و در نهایت از بین بردن درخت ها می شوند. حشره کامل این لارو سوسکی میباشد این حشرات به صورت کرم در زیر خاک زندگی می کنند و پس از عاقل شدن به سوسک های خالدار تبدیل خواهند شد. نسبتا بزرگ به طول 40-25 میلیمتر به رنگ قهوه ای که با توده ای از خال های سفید صدفی رنگ روی آن را پوشانده میباشد.

بیشتر بخوانید:  آموزش کاشت درخت انار و شرایط نگهداری از آن

«کرم سفید ریشه» هم مشابه بسیاری از آفات دارای دشمنان طبیعی انبوه میباشد که آنها را در مراحل مختلف زندگی مورد حمله قرار می دهند. پرندگان، مورچه ها، برخی از میکروارگانیسم های خاک، زنبورها و بعضی از کنه ها از جمله دشمنان طبیعی این آفت به حساب می آیند که لازم میباشد مورد توجه و پشتیبانی قرار گیرند.

جمع آوری حشرات کامل در صبح زود با تکان دادن درختان و درختچه های موقعیت استراحت شبانه ی حشرات کامل، جمع آوری حشرات کامل با کمک نور چراغ، جمع آوری لاروهای آفت در هنگام شخم، به ویژه در فصل تابستان و پائیز از جمله روش های اثرگذار در کاهش جمعیت آفت هستند.

%name آفات و بیماری های انار

سم مورد نیاز درخت انار

این حشره طول یک نسل را در 3 سال طی می کند. در شریط مساعد تغذیه ای و خاک می تواند یک نسل را در طی دو سال بگذراند. زمستان را به صورت لارو به سر می برد و در بهار سال سوم قبل از آنکه داخل مرحله شفیرگی شود یک محفظه گلی برای خود درست می کند و در آنجا تبدیل به شفیره می شود (در برخی موارد منزل شفیرگی ساخته نمی شود). دوران شفیرگی 17 تا 24 روز می باشد. حشرات کامل از دهه سوم خردادماه تا دهه سوم مردادماه بسته به شرایط محیطی منطقه آشکار می شوند.

اوج خروج معمولاً در تیرماه میباشد. حشرات کامل برای خروج در خاک سوراخ هایی ایجاد و خارج می شوند. سپس از برگ درختان مثمر و غیرمثمر تغذیه می کنند. پایان پرکاری های حیاتی، تغذیه، جفت گیری و تخم ریزی در غروب و اوایل شب انجام می شود.

در روز حشرات کامل بدون هیچ فعالیتی در لا به لای شاخ و برگ درختان و جاهای امن به سر می برند. جفت گیری در اوایل شب و اغلب در روی شاخه ها انجام می شود. تخم ریزی معمولاً چند روز (معمولاً 4 روز) بعد از جفتگیری انجام می شود. حشره کامل ماده با پاهای جلویی خود زیر خاک رفته و در منطقه ای مناسب که غذای کافی برای لارو سن اول وجود دارد تخم ریزی می کند.

تخم ها به صورت انفرادی یا دسته های تا شش عددی در اعماق صفر تا 12 سانتیمتری خاک گذاشته می شود. دوران جنینی یا Incobation period در منطقه کرج و شهریار 30 تا 35 روز میباشد. حشره دارای 3 سن لاروی میباشد. لارو سن اول از مواد هوموسی یا ریشه علف های هرز و سنین دو و سه لاروی از ریشه درختان تغذیه می‌کنند. لارو در خاک های مرطوب پرکاری بیشتری دارد. پرکاری این حشره در سطح باغ لکه‌ای میباشد.

به دلیل قدرت زیاد ریشه زنی درختان انار، خشکیدگی مستقیم ناشی از کرم سفید ریشه تنها در مورد نهال های جوان دیده شده میباشد. اما خسارات غیر مستقیم آفت در تاثیر بی‌قدرت نمودن درخت و کسالت های ثانویه، از جمله سرمازدگی انبوه میباشد.

روش های کنترل کرم سفید ریشه نیز مشابه بسیاری از آفات دارای دشمنان طبیعی بسیاری میباشد که آنها را در مراحل مختلف زندگی مورد حمله قرار می دهند. پرندگان، مورچه ها، برخی از میکرواورگانیسم های خاک، زنبورها و بعضی از کنه ها از جمله دشمنان طبیعی این آفت محسوب می شوند.

جمع آوری حشرات کامل در صبح زود با تکان دادن درختان و درختچه های موقعیت استقرار و استراحت شبانه حشرات کامل، جمع آوری حشرات کامل با کمک نور چراغ، جمع آوری لاروهای آفت در هنگام شخم، بویژه در فصل تابستان و پائیز از جمله روش های موثر در کاهش جمعیت این آفت می باشد.

مبارزه شیمیایی علیه لاروهای آفت صورت می گیرد. در صورتی که جمعیت آفت زیاد و مبارزه شیمیایی اجتناب ناپذیر باشد، ابتدا باغ را آبیاری کرده و سپس طوقه درختان نجس را تا روی ریشه های اصلی به شعاع نیم تا یک متر (بسته به کوچکی یا بزرگی درخت) کنار زده و حدود 20 تا 40 لیتر محلول سمی در داخل گودال ایجاد شده ریخته و خاک را به جای خود برگردانید و مجددا آبیاری نمایید. برای این کار باید از سموم مجاز مشابه لیندین به نسبت 2 در هزار و یا دیازینون 60% با نسبت یک در هزار استفاده شود. این کار باید در زمانی صورت گیرد که مراحل رشدی کرم ها وجود داشته باشد بهترین روزگار از نیمه مرداد تا اواخر شهریور می باشد.

بیشتر بخوانید:  همه چیز در مورد سنگ آهن و خواص بینظیر آن

مگس سفید انار

همان گونه که اشاره شد، در حال حاضر مگس سفید انار، آفت اقتصادی باغ های انار محسوب نمی شود و آفت از راه دشمنان طبیعی خود تحت کنترل میباشد و نیازی به مبارزه ندارد.

%name آفات و بیماری های انار

بیماری کرم گلوگاه انار

پوسیدگی و ترشیدگی میوه ی انار

برخی از قارچ ها، باکتری ها، مخمرها و نماتدها در صورتی که به داخل میوه ی انار راه پیدا کنند، قادرند در روی درخت یا در انبار، سبب گندیدگی و فساد سریع یا تدریجی میوه ی انار را فراهم کرده و آن را از بین ببرند.

به غرض کاهش آسیب ناشی از پوسیدگی و ترشیدگی میوه ی انار تحقیقاتی در کشور انجام شده میباشد که به اختصار به آنها اشاره می شود:

• پرتودهی با 100 کیلو وات اشعه ی گاما در کشتن کرم گلوگاه انار و پیشگیری از رشد قارچ های انباری اثرگذار میباشد.

• استفاده از گاز متیل بروماید برای پیشگیری از پرکاری کرم گلوگاه انار و فساد میوه مفید میباشد.

• عفونت‌زدایی انارهای چیده شده با محلول دو در هزار تیابندازول (تکتو) و سمپاشی پیش از برداشت با همین قارچ کش به غرض پیشگیری از کپک زدگی میوه.

• استفاده از تیمار گرمادرمانی.

علت ترکیدگی انار روی درخت چیست ؟

از رایج ترین مشکلات نگهداری درخت انار محسوب می شود.

به عوامل طبیعی مشابه تغییرات شدید دمایی، آبیاری بیش از حد و نامنظم، واریته های احساساتی، سرمای زودرس پاییزه  با باران و … بستگی دارد. این ترک خوردگی ها معمولا در انار های کوچک تر مشاهده می گردد. احتمالا اندیشه کنید که انار های بزرگتر و پرآب تر باید بیشتر در معرض ترک خوردگی باشند اما این موضوع  کاملا با سنگینی انار رابطه عکس ها دارد. این ترک خوردگی ها معمولا در انار های به وجود آمده با خاک شور بیشتر میباشد.

ترکیدگی میوه علائم و عوامل

ترکیدگی میوه، مهم ترین بیماری فیزیولوژیکی و آسیب زا در پایان مناطق انار کاری کشور و دنیا محسوب می شود و بعد از کرم گلوگاه انار بیشترین آسیب را به باغداران داخل می سازد. کم آبی، نامنظم بودن دور آبیاری، وجود واریته ی احساساتی، اختلاف درجه حرارت شب و روز و سرمای زودرس پاییزه به ویژه اگر توام با ریزش باران باشد، به ترتیب بیشترین نقش داشتن را در ایجاد کسالت ی ترکیدگی میوه ی انار به عهده دارند.

همچنین میزان ترکیدگی در خاک های شور زیاد میباشد. ترکیدگی با وزن هزار دانه ارتباط معکوس دارد. و البته روش های کنترل آفت ترکیدگی میوه که در اصل مقاله تفضیلی نویسنده در دفتر نشریه موجود میباشد و می تواند در اختیار باغداران انار که علاقه مند باشند قرار گیرد.

%name آفات و بیماری های انار

ترکیدن انارها یک آفت میباشد و با سم برای درخت انار درمان می شود

 پوسیدگی درخت انار Pomegranate crown and root rot

عامل پیدایش این مشکل باکتری ها، قارچ ها، مخمر ها و نماتد ها (نوعی کرم لوله ای ریشه گرهی) هستند. این قارچ ها می تواند به وسیله ی کود های حیوانی به درخت و میوه ی آن سرایت کنند و سبب صدمه رساندن  به ریشه، درخت و میوه شوند.

برای نابودی این قارچ ها و باکتری ها و کرم های گلو گاه (این کرم ها در تاج بالای میوه انار زندگی کرده و داخل میوه می شوند.) از روش پرتو زایی گاما در محدوده 100 کیلو وات استفاده می کنند.

برای پیشگیری از صدمه دیدن میوه می توانید از سموم گاز متیل بروماید هم برای نابودی کرم گلوگاه (رایج ترین و بارز ترین آفات درخت انار میباشد) و هم برای انواع باکتری ها و قارچ ها استفاده کنید.

از روش های گرما دهی هم می توان برای از بین رفتن آفات استفاده کرد. برای پیشگیری می توان در روزگار قبل از برداشت محصول از انواع قارچ ها هم بهره برد. بعد از برداشت میوه می توان به وسیله ی محلول 2 در هزار تیابندازول میوه ها را عکس عفونی کرد.

• پوسیدگی درخت انار

از جمله آفت های درخت انار که سبب پوسیدگی و تبهکار شدن آن می شود، باکتری ها، مخمرها، نماتدها (کرم لوله ای ریشه گرهی)و قارچ هاست. اگر این قارچ ها از راه کود حیوانی داخل گیاه شوند و به میوه درخت نفوذ کنند، در مدت کوتاهی سبب تبهکار شدن آن می گردند و ضرر بسیاری را برای کشاورز پدید می آورند.

%name آفات و بیماری های انار

پوسیدگی درخت انار از جمله آفات و بیماری های درخت انار می باشد

• کرم گلوگاه انار

برای از بین بردن قارچ ها و مخمرها از پرتودهی اشعه گاما در محدوده ۱۰۰ کیلو وات استفاده می شود. این موضوع از افزایش قارچ و آفت درخت انار مخمری پیشگیری می کند. اشعه گاما برای نابودی کرم گلوگاه انار نیز به کار می رود.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با امواج التراسونیک + روش کار دستگاه التراسونیک

گاز متیل بروماید از تبهکار شدن میوه انار پیشگیری می کند. کرم گلوگاه انار کرمی میباشد که در بخت تاج انار قرار دارد و از همین ناحیه به آن رسوخ می کند. برای از بین بردن این کرم زیان آور می توان از گاز متیل بروماید استفاده کرد.

از بین بردن کرم گلوگاه انار

از روش گرما دهی به درخت سمت کنترل آفت درخت انار استفاده می شود.

عفونت‌زدایی انارهای چیده شده بعد از برداشت لازم می باشد و برای این عفونت‌زدایی از محلول  دو در هزار تیابندازول استفاده می شود. اگر به دنبال حفظ انار پیش از برداشت هستید، بهتر میباشد روش سم پاشی با قارچ کش را امتحان کنید.

%name آفات و بیماری های انار

روش از بین بردن کرم گلوگاه

سوسک چوبخوار انار

یکی از عوامل مهم در خشکی تنه و سرشاخه هاست. آفات نابالغ به رنگ کرم تا زرد و به طول 3 سانتیمتر دیده می شوند. در حالی که با عاقل شدن تحول رنگ یافته (به سوسک تبدیل می شوند)  و به قهوه ای با نقاط سفید رنگ در اواسط فصل بهار آشکار می شوند. سوسک ها از بافت های نرم و نازک درخت تغذیه کرده و بر روی شاخه ها تخم می گذارد. تخم ها پس از تبدیل شدن به لارو، در تابستان تا پاییز در زیر پوست درخت زندگی کرده و پرکاری دارند.

سبب تضعیف شاخه ها و تنه ها می شوند . در تاثیر تندی آلودگی در تاثیر پرکاری لاروها در طول فصل تابستان شاخه ها رفته رفته بی‌قدرت شده و سبز خشک و یا زرد خشک خواهند شد . در شرایط رایج توسط حشرات دیگر مورد حمله قرار می گیرند . بهترین راه کار برای پیشگیری از گسترش آن ها انجام مدیریت درست و رعایت مسائل زراعی ، به ویژه رعایت دور آبیاری و بهداشت عمومی باغ میباشد.

• سوسک میوه خوار انار

بدن این حشرات بیضی شکل و کوچک هستند. حشرات بالغ آن ها از ترشحات شیرین درخت یا شیره میوه و یا حتی از میوه های خشک تغذیه می کنند.

• ترکیدگی میوه علائم و عوامل

ترک خوردن انار در مقام دوم آسیب می باشد. و بعد از کرم گلوگاه انار بیشترین آسیب را به باغداران داخل می کند. کرم گلوگاه انار در ارزیابی آسیب به باغات انار اولین درجه را دارد. کم آبی، نامنظم بودن دور آبیاری، وجود واریته ی احساساتی، اختلاف درجه حرارت شب و روز و سرمای زودرس پاییزه به ویژه اگر همراه با ریزش باران باشد، به ترتیب بیشترین نقش داشتن را در ایجاد کسالت ی ترکیدگی میوه ی انار به عهده دارند.

ترک خوردگی در انارهای کوچک بیشتر دیده می شود. چون این موضوع با سنگینی انار رابطه عکس ها دارد. انار هر چه با خاک های شورتری رشد یافته باشد، به همان نسبت ترک خورده تر میباشد.

%name آفات و بیماری های انار

مبارزه با آفت درخت انار

علت ریزش گل انار

گرده افشانی : برای این که به علل ریزش شکوفه های درخت پی ببرید ابتدا باید درباره روش تولید مثل آن بیتشر بدانید. درخت انار خود بارور (self fruitful) میباشد به این معنی که گل های روی درخت هم نر هستند هم ماده. پرندگان (مرغ مگس خوار) و حشرات گرده افشان به گسترش گرده ها از گلی به گل دیگر کمک می کنند. حتی شما هم می توانید به این فرایند گرده افشانی کمک کنید.

برای این کار با استفاده از برس یا فرچه کوچکی گرده های یک گل را به گل دیگر منتقل کنید. گل های نر انار هنگامی که گل ماده را بارور کردند، به صورت طبیعی می ریزند در حالی که گلهای بارور ماده روی درخت می مشابه تا تبدیل به میوه شوند. پس گرده افشانی یکی از علل ریزش گل انار میباشد.

حمله ی آفت ها : گلدهی درخت انار از اوایل بهار آغاز می شود و تا اوایل پاییز ادامه پیدا می کند. اگر گل های انار در اوایل بهار بریزند، احیانا آفت زدگی علت آن میباشد. معمولا آفت های مگس سفید، حشره پولک دار، شپشک آرد آلود، شته یا قارچ ها به درخت انار هجوم برده و سبب ریزش گل های آن می شوند.

برای اعتماد از عدم وجود آفت، درخت را بررسی کنید و به دنبال علائم آفت زدگی بگردید. در صورتی که متوجه هجوم آفت شدید باید نوع آن را شناسایی کرده و به مقابله با آفت اقدام نمایید.

آبیاری : نم زیاد و کم آبی بیش از حد درخت های انار در روزگار گلدهی یکی دیگر از عوامل ریزش گل های انار میباشد.

 

منبع: بیتوته