با مراحل ساخت جکوزی آشنا هستید؟

اولین قدم در ساخت جکوزی طراحی و اجرای سیستم لوله کشی است، بطور کلی تاسیسات جکوزی شامل مسیر تصفیه، گرمایش و ماساژ است. سرعت بالای آب در لوله­ های منتهی به جت های جکوزی موجب می شود که این لوله ها بطور بالقوه افت فشار بالایی داشته باشند، لذا اگر در ساخت جکوزی به این مساله توجه نشود و سایز لوله ها به درستی انتخاب نگردد جت های جکوزی عمل ماساژ را بخوبی انجام نخواهند داد.

یکی دیگر از مراحل ساخت جکوزی ساخت رینگ های جکوزی است، برای جکوزی یک رینگ جهت جت های بالا و یک رینگ جهت جت های پایین نیاز است که می توان این رینگ ها را استیل، گالوانیزه و یا به کمک فیتینگ ها ساخت.

مرحله بعدی ساخت جکوزی، آجرچینی جکوزی است، جکوزی نشسته حوضچۀ آب گرمی به ابعاد تقریبی ۵/۲ * ۵/۲ و به عمق ۵/۱ متر است که جریان آب گرم توسط پمپ‌‌های قوی از طریق لوله‌‌های تعبیه شده در قسمت مختلف دیوارۀ حوضچه، با توجه به قرارگیری فرد، جکوزی دارای یک پله یا پاشویه است تا افرادی که از آن استفاده می کنند بتوانند بر روی آن بنشینند و عمل ماساژور ماهیچه پا و پشت را در تماس با آب پرفشار همراه با هوا انجام دهند.

مرحله بعدی ساخت جکوزی نصب جت ها و شیلنگ های هوا می باشد، جت های جکوزی بصورت استیل، گالوانیزه و پلاستیکی ساخته می شوند. قرار دادن شیلنگ های هوا جهت افزایش حجم آب و هوای ورودی به جکوزی و ماساژ بهتر الزامیست.

مرحله نهایی ساخت جکوزی نازک کاری است، نازک کاری جکوزی شامل سیمانکاری، آب بندی و سرامیک کاریست. برای داشتن یک جکوزی زیبا نازک کاری یکی از اساسی ترین مراحل ساخت جکوزی است.

reefk3potfj5oityvh3utih 600x338 با مراحل ساخت جکوزی آشنا هستید؟

طراحی سیستم لوله کشی جکوزی و انتخاب تجهیزات مهم‌ترین مرحله طراحی جکوزی است، به‌ طور کلی تاسیسات جکوزی شامل مسیر تصفیه، گرمایش و ماساژ است. عموما دو نوع افت فشار در لوله‌ها وجود دارد. افت فشار اصطکاکی و افت فشار ناشی از اتصالات و خم‌ها. هر دو افت فشار با توان دوم سرعت رابطه مستقیم دارند، لذا سرعت بالای آب در لوله­‌های منتهی به جت‌های جکوزی موجب می‌شود که این لوله‌ها به‌طور بالقوه افت فشار بالایی داشته باشند، لذا اگر در طراحی جکوزی به این مساله توجه نشود و سایز لوله‌ها به درستی انتخاب نشود، دبی آب عبوری از جت‌های جکوزی به شدت کاهش پیدا کرده و در نتیجه جت‌ها عمل ماساژ را به‌خوبی انجام نخواهند داد. دمای آب جکوزی، نرخ تعویض آب آن و دبی آب خروجی از نازل‌ها همه و همه مسائلی هستند که در طراحی جکوزی باید با حساسیت ویژه‌ای به آنها پرداخته شود. سیستم لوله کشی و تجهیزات جکوزی باید به گونه‌ای انتخاب شوند که نرخ تعویض آب جکوزی حداقل ساعتی یکبار باشد. از طرفی دمای 37 تا 39 درجه سانتیگراد دمای استاندارد آب جکوزی است، لذا در طراحی جکوزی باید مبدل‌ها و وسایل گرمایشی توان تامین حرارت لازم جهت رساندن آب به دمای یاد شده را داشته باشند. مساله مهم دیگر که هنگام طراحی جکوزی باید مد نظر قرار گیرد دبی آب خروجی از نازل هاست. برای ماساژ ایده‌آل دبی آب خروجی از نازل‌ها باید حداقل 15 لیتر در دقیقه باشد. از طرفی به علت دبی بالای خروجی از نازل‌های جکوزی، دبی لوله مکش پمپ ماساژ نیز بسیار زیاد خواهد بود، لذا انتخاب قطر لوله مکش پمپ ماساژ حساسیت بسیار ویژه‌ای دارد، چرا که در صورت انتخاب سایز کوچک برای این لوله، علاوه بر افت فشار بالا و ناکارامدی سیستم، سرعت مکش در این لوله بالا خواهد رفت و همین امر موجب می‌شود پای استفاده‌کنندگان از جکوزی به سمت دریچه مکش کشیده شود که از لحاظ ایمنی خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت، از طرفی انتخاب سایز بزرگ برای این لوله هزینه‌های زیادی رابه کارفرما تحمیل خواهد کرد، لذا سایز لوله مکش جکوزی باید با محاسبات دقیق (و نه محاسبات سرانگشتی و تجربی) تعیین شود.

بیشتر بخوانید:  بررسی سنگ شکن کوبیت

اندازه جکوزی به تعداد نفرات استفاده کننده از آن بستگی دارد، اما عمق جکوزی به‌صورت استاندارد یک متر در نظر گرفته می‌شود. جکوزی را می توان به اشکال هندسی مختلفی ساخت، اما در صورتی که محدودیت فضا وجود نداشته باشد ساخت جکوزی با سطح مقطع دایره‌ای توصیه می‌شود. چرا که جکوزی‌های دایره‌ای کمترین افت فشار را دارند. به‌طور کلی می‌توان گفت جکوزی نشسته حوضچه‌ی آب گرمی است که در آن جریان آب گرم توسط پمپ‌‌های قوی از طریق لوله‌‌های تعبیه شده در قسمت مختلف دیوارۀ حوضچه به داخل حوضچه جت می‌شوند. جكوزی دارای يك پله يا پاشويه است تا افرادی كه از آن استفاده می‌كنند بتوانند بر روی آن بنشینند و عمل ماساژ ماهيچه پا و کمر را در تماس با آب پرفشار همراه با هوا انجام دهند. به علت وجود لبگردهای فراوان در جکوزی، در ساخت جکوزی باید حتما از سرامیک‌های ریز استفاده شود. همچنین در صورت توان مالی مناسب کارفرما استفاده از سقف‌های کشسان برای جکوزی، کمک بسیار زیادی به زیبایی بیشتر و جذابیت جکوزی خواهد نمود.

نکته حائز اهمیت دیگر که موقع طراحی جکوزی باید مدنظر قرار گیرد قطر رینگ‌های جکوزی و محل قرار گیری شیلنگ‌های هواست. رینگ‌ها باید با قطری ساخته شوند که افت فشار در آن‌ها به گونه‌ای نباشد که دبی آب خروجی از نازل‌های مختلف، متفاوت باشد. هنگام طراحی جکوزی باید حتما بر روی نازل‌ها محلی برای شیلنگ‌های هوا در نظر گرفت. چرا که در صورت عدم اختلاط مناسب آب با هوا، عمل ماساژ در جکوزی به خوبی انجام نمی‌گیرد. تنها در صورتی که نازل‌های جکوزی به‌صورت استاندارد ساخته شده باشند می‌توانند عمل مکش هوا را به خوبی انجام دهند، لذا انتخاب نازل‌های مناسب جهت جکوزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

قطر رینگ بالا و پایین معمولا در جکوزی های 8 نفره 2.20 و رینگ بالا 3.30 درنظر گرفته می شود. این رینگ ها باید به صورت هم مرکز قرار گیرد. رینگ های جکوزی از لوله های گالوانیزه حداقل 3 اینچ باید ساخته شود و اصلاحا باید به صورت لیرزی محل قرارگیری سردنده ها تراز گردند. روی رینگ های بالا و پایین جکوزی تعداد سردنده گالوانیزه برای نصب نازل های جکوزی قرار میگیرند .

بیشتر بخوانید:  ازدحام، رازبقای پنگوئن ‌ها (+عکس)

اصولا از نظر ساختاری یک استخر و جکوزی دارای شباهت‌ها و تفاوت‌هایی می‌باشند، مهم‌ترین شباهت استخر و جکوزی این است که هر دو سازه باید آب بند بوده و دارای سیستم تصفیه آب به منظور نگهداری بلند مدت آب باشند. از طرفی مهم‌ترین تفاوت‌های استخر و جکوزی را می توان به‌صورت زیر برشمرد: حجم آب استخرها به مراتب بیشتر از جکوزی است. دمای آب در جکوزی بالاتر بوده و جکوزی علاوه بر سیستم تصفیه و گرمایش دارای سیستم ماساژ قدرتمند نیز هست.

rwevgkj4589ytu9486y6u09 600x396 با مراحل ساخت جکوزی آشنا هستید؟

ساخت کاسه جکوزی

ساخت کاسه جکوزی به‌وسیله بتن مسلح و آجرچینی رایج است، بر خلاف استخرها، کاسه جکوزی را به شرط استفاده از مواد آب‌بند‌ کننده مناسب جهت آب بندی و اجرای اصولی و حرفه‌ای کار می‌توان با آجر نیز ساخت، چرا که به‌دلیل عمق کم جکوزی فشار هیدروستاتیک آب در جکوزی پایین است. در هر دو روش ساخت کاسه جکوزی (ساخت کاسه جکوزی به‌وسیله آجرچینی یا ساخت کاسه جکوزی با بتن مسلح)، آب بندی ثانویه باید به‌وسیله مواد مناسب و به‌صورت کاملا اصولی انجام شود.

بعد از ساخت جکوزی و اجرای سیمانکاری و آب بندی ثانویه، نوبت به سرامیک‌کاری جکوزی می‌رسد، انتخاب طرح، شکل و رنگ سرامیک‌ها برای یک جکوزی تاثیر بسزایی در زیبایی جکوزی خواهد داشت. بنابراین انتخاب یک طرح مناسب، شرط اساسی ساخت یک جکوزی زیبا است.

اجرای تاسیسات جکوزی

طراحی و اجرای تاسیسات مربوط به جکوزی، بخش بسیار مهم ساخت آن است، یک جکوزی ایده آل نیازمند تصفیه، گرمایش و جت‌های قدرتمند است. اجرای مسیرهای گرمایش و تصفیه جکوزی نیازمند طراحی دقیق و اصولی است و قبل از اجرا باید سایز لوله‌ها براساس محاسبات دقیق مشخص شود، اما مهم‌ترین بخش تاسیسات یک جکوزی، مسیر جت‌های ماساژ جکوزی است، افت فشار در لوله‌ها با توان دوم سرعت تغییر می‌کند، لذا از آنجا که سرعت آب در مسیر منتهی به جت‌ها بسیار بالاست، افت فشار در مسیر جت‌ها نیز بالا بوده و در نتیجه انتخاب نادرست قطر و مسیر لوله منتهی به جت‌ها، موجب افت فشار بالا در مسیر می‌شود که در نتیجه عمل ماساژ توسط جت‌ها به‌خوبی انجام نمی‌گیرد و در نتیجه جکوزی کارایی مناسبی نخواهد داشت. بنابراین انتخاب قطر لوله‌های جت جکوزی باید بر اساس محاسبات مهندسی صورت گیرد و بهترین مسیر جهت عبور لوله‌ها در نظر گرفته شود. همچنین باید توجه داشت جهت انجام عمل ماساژ توسط جت‌های جکوزی، حتما باید قبل از خروج آب از جت‌ها، اختلاط آب و هوا صورت گیرد، لذا برای جکوزی باید از جت‌هایی با شکل سطح مقطع مناسب و شیلنگ‌های هوایی استفاده شود. جت‌های جکوزی در بالا و پایین جکوزی به دو عدد رینگ متصل می‌شوند. رینگ‌های جکوزی از جنس استیل، گالوانیزه یا به‌وسیله اتصالات ساخته می‌شوند، اما توصیه می‌شود از رینگ استیل جهت جکوزی استفاده شود، چرا که رینگ جکوزی به‌صورت توکار ساخته می‌شود و استفاده از جنس مرغوب‌تر جهت رینگ مناسب‌تر است.

فـرآیـند سـیرکـولـه آب جکـوزی : [Water Circulation]

آب حوضچـه بوسیـله الکـتروپـمـپ در کاسـه جکـوزی به گـــردش در می آید. [مانند استخر] طی این فراینـد؛ آب بـه دستگاه فـیـلـتـر [فـیلـترشـنی/ دیـاتـومـه / کـارتـریجـی یا..] وارد و تصـفـیـه میشود. [تصفیه فیزیکی آب] در مرحله بعد، توسط تجــــهیزات ضــــــدعفـــــونــــی آبـــــ ، ماننـد: کلــر، نـمـکـــ [جـداسـازی CL از NACL]، دستـگاه مولــــد اشـــــعـۀ مــــاوراء بـــنـفـش [U.V [Ultra Violet، اوزون ژنـراتـور[O3=Ozone]، آب جکــوزی گـند زدائی میـگـردد.[ضـد عفونی آب] [مشـابه با مکانـیسـم تصـفـیه آب در اسـتـخـر]

بیشتر بخوانید:  انواع عمل  بینی

آجرچینی در طراحی و ساخت جکوزی :

  • فاصله از کف جکوزی تا تراز صفر و صفر سطح تمام شده استخر تقریبا دو و نیم متر
  • فاصله از کف جکوزی تا لبه دوم جکوزی تقریبا 1.20
  • ضخامت آجرچینی لبه جکوزی +0.3 متر
  • ضخامت دیواره لبه دوم جکوزی تقریبا 0.7 متر
  • به طور تقربی برای جکوزی 8 نفره 15 مترمکعب آجرچینی در حدود 1100 عدد آجر نیازمند است .

efkm4g509y8u46094ybu456poyj 600x450 با مراحل ساخت جکوزی آشنا هستید؟

انتخاب پمپ تصفیه برای جکوزی ها

با توجه به حجم کاسه جکوزی حداکثر پمپ برای تصفیه های جکوزی یک اسب بخار کفایت میکند، اصولا پمپ های تصفیه جکوزی از نوع 1450 دور استرینر دار می باشند که داری بدنه ای فایبرگلاس بوده تا در برابر خوردگی مقاوم باشند.

همچین پمپ های تصفیه جکوزی باید خاصیت تامین دبی مورد نیاز فیلتر های شنی در حالت کثیف را داشته باشند، یعنی در نمودار انتخاب آنها سعی شود پمپ در حالت بحرانی انتخاب گردد.

الگوی جمع آوری آب های جکوزی

جمع آوری آب جکوزی ها از همزمان از طریق کفشور و اسکیمر مخصوص جکوزی صورت میگیرد.

به دلیل دمای بالای آب جکوزی و تعریق بدن ، میکرو اورگانیسم ها و چربی های پوست روی سطح آب قرار میگیرند. این آلودگی ها از از طریق اسکیمر به فیلتراسیون هدایت میشوند و از طرف دیگر کفشور یا همان خط مکش که در کف کاسه جکوزی تعیبه شده است.

همانند استخر ها آب را به سمت فیلتر شنی هدایت میکنند. در بسیاری از جکوزی ها دیده شده این دو مسیر اسکیمر و کفشور با هم یکی شده و از طریق پمپ تصفیه به سمت فیلتر شنی هدایت میگردد.

سایزینگ مدار تصفیه و گردش آب جکوزی  :

  • از سمت اسکیمر به سمت فیلتراسیون لوله upvc سایز 63
  • از سمت کفشور به سمت فیلتراسیون لوله upvc  سایز 90
  • از سمت مبدل حرارتی به سمت کاسه جکوزی لوله upvc  سایز 75
  • از سمت کفشور به سمت به سمت پمپ های فشار جکوزی لوله upvc  سایز 110
  • از سمت پمپ های تامین فشار جکوزی به رینگ بالا لوله upvc سایز 75
  • از سمت پمپ های تامین فشار جکوزی به رینگ پایین لوله upvc  سایز 75

رویکرد انتخاب و محاسبه پمپ جت جکوزی

انتخاب پمپ های جت نازل جکوزی ها بر اساس قدرت آن بیان میشود.

این قدرت پمپ به تعداد جت نازل های کار شده در جکوزی بستگی دارد.

به طور سرانگشتی برای هر نازل در حدود 0.5 تا 0.75 اسب بخار قدرت در نظر گرفته میشود.

محاسبه دبی پمپ در سیستم های تامین فشار جکوزی لزومی چندانی ندارد، ولی هر نازل 15 gpm آبدهی دارد.

در جکوزی های بزرگ رینگ بالا و پایین با دو پمپ مجزا ولی باید قدرت یکسان تغذیه میگردند.

تمام پمپ های مورد استفاده در جکوزی از نوع 2900 سه فاز می باشند.