بیوگرافی امین حیایی

امین حیایی متولد 1349 هنرمند تلویزیون و سینمای ایران است. در دوران تحصیل به کار تئاتر مشغول شد و پس از فارغ التحصیلی با رتبه ممتاز وارد مرکز هنرهای نمایشی عقیدتی و سیاسی نیروی هوایی شد تا در دوران خدمت فعالیت خود را آغاز کند. در سال ۱۳۷۰ هنرمند تئاتر کودک به کارگردانی ثریا قاسمی بود. او در پانزدهمین جشنواره فیلم سحر برای فیلم برادهای خورشید نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. او مدت زیادی را به بازی در سینما گذراند و اولین نقش او زمانی که هنرمند اصلی فیلم Eva in the Apple Red (1999) بود، چندان خوب نبود.

1 23 بیوگرافی امین حیایی

او در سال 1381 با بازی در شش فیلم از جمله «خیلی ها و ندا»، «مونه»، «اتیری»، «رز زاده» و «گل بهشت» رکورددار تهران شد. همچنین حیایی در 4 فیلم «هتل کارلتون»، «دست‌های آلوده»، «تله» و «وندال‌های سیروس الوند» بازی کرده است. او در سال 2006 برای فیلم “شابو” برنده جایزه بهترین هنرمند مرد لیمینگ شد. همسر وی نیلوفر خوش خلق هنرمند سینمای ایران است و تنها فرزندش دارا حیایی است. هایای دورا در سال 1975 به دنیا آمد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی بهنوش طباطبایی

1 24 بیوگرافی امین حیایی

امین حیایی پسر بزرگ خانواده، برادر امید نوازنده، همسر نیلوفر خوش خلق هنرمند سینما و تلویزیون و دارای یک پسر به نام دارا حیایی است که کارشناس ارشد کامپیوتر است.امین حایی در دوران تحصیل به کار نمایشی پرداخت و پس از فارغ التحصیلی به راحتی وارد مرکز هنرهای نمایشی عقیدتی و سیاسی نیروی هوایی شد تا به خدمت سربازی برود. در سال ۱۳۷۰ هنرمند تئاتر کودک به کارگردانی ثریا قاسمی بود. امین حیایی یکی از هنرمندان زن سینمای ایران در کنار هدا تهرانی و مهناز افشار و محمدرضا گلزار از دوستان صمیمی او در صنعت سینما هستند.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی رامبد جوان؛ هنرمند، کارگردان و مجری ایرانی

1 25 بیوگرافی امین حیایی

اولین اثر سینمایی او دو همسفر بود که توسط ثریا قاسمی کشف و به کارگردان معرفی شد. امین حیایی فعالیت هنری خود را مدیون اوست. او در سال 1370 با ورود به عرصه هنر، برای اولین بار در جشنواره تصویر جهانی جایزه حافظ را برای اثر کمدی عروس خوش کاظم و اجرای زین کادی دریافت کرد. او در پانزدهمین جشنواره فیلم سپیده دم برای فیلم تصنیف هاکولشید نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی بازیگران سریال پدر پسری + عکس های بازیگران مجموعه پدر پسری

1 26 بیوگرافی امین حیایی

سینمای تهران در سال 1381 رکورد 6 فیلم را به نمایش گذاشت که در آن ایفای نقش کرد.او که به عنوان هنرمندی توانمند شناخته می‌شود، به‌خاطر اجرایش در «دختر آیرونی» در جشنواره سالانه نیمه‌پاییز قمری، برنده تندیس حافظ به‌عنوان یکی از دو هنرمند برتر سال شد.بازی فوق العاده امین هائی در فیلم «زانتدی» در بیست و سومین جشنواره فیلم سحر همچنان نشان از اوج گیری او در عرصه نمایش دارد. «اخراجی ها»، «مهمان»، «شام عروسی»، «ستاره هاست» بدون شک او را به عنوان برترین ستاره سینمای ایران در دهه 80 معرفی کردند. فروش بالای فیلم اخراج شده، امین حیایی را به یکی از پردرآمدترین هنرمندان مرد سینمای ایران تبدیل کرد. محمدرضا شریفی نیا در بیشتر فیلم هایش از حضور امین حیایی استفاده کرده است و همکاری اخیر آنها در فیلم «به صدا درآمده زنگ ها» به کارگردانی پاریس، همکاری خوبی است. خیلی ها می گویند امین هاایی هنرمند خوبی نیست، اما حالا که هایی یکی از پردرآمدترین بازیگران صنعت سینماست، در واقع به لطف کارش به پردرآمدترین هنرمند تبدیل شده است. امین هائی با همسرش در حوالی تهران و رواسان.

بیشتر بخوانید: زندگی نامه خواجه عبدالله انصاری

گفتگوی نیلوفر خوش خلق درباره امین:

خیلی ها فکر می کنند من و امین به خاطر فیلم با هم آشنا شدیم اما علم و منش و اخلاق امین بسیار جذاب است. آرمین فرد بسیار بردباری است و این را در این سال ها بارها به من ثابت کرده است.ما سال های خوبی را با هم سپری کردیم و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند زیرا اساساً من و آرمین به آینده چه در زندگی خصوصی و چه در کارمان بسیار خوشبین هستیم. زندگی آرام.زندگی ای که خدا به یاد دارد اصولاً من و آرمین همیشه به یاد خدا هستیم و می دانیم که اگر تا اینجای کار پیش رفتیم، از لطف خداست و بعد هم با مردم است.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی حدیث میر امینی + عکس های حدیث میر امینی و همسرش