دانشگاه فرهنگیان چیست؟ و چه شرایطی دارد؟

%name دانشگاه فرهنگیان چیست؟ و چه شرایطی دارد؟

تحقیق درمورد دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی می باشد که زیر نظر دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم و فناوری اطلاعات کار می کند. این دانشگاه مختص تربیت نیروهای وزارت آموزش و پرورش می باشد و تقریباً می توان گفت همان کار مراکز تربیت آموزنده را در سطوح بالا انجام می دهد.

دانشگاه فرهنگیان چیست ؟

دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی برای تأمین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در ایران می باشد. این دانشگاه در سال ۱۳۹۰ با تجمیع کلیه مراکز تربیت آموزنده سراسر ایران تأسیس شد و دارای ۹۸ واحد دانشگاهی (در قالب ۶۴ پردیس دانشگاهی و ۳۴ دانشکده) می‌باشد. دانشگاه فرهنگیان از بزرگترین و گسترده‌ترین دانشگاه‌های ایران می باشد و حسین خنیفر به عنوان اولین رئیس دانشگاه فرهنگیان، ریاست این دانشگاه مأموریت محور و استراتژیک را به عهده دارد.

این دانشگاه به مدت دو سال یعنی 91-92 و 93-94 آغاز به پذیرش دانشجو بورسیه کرده می باشد.

شیوه گزینش این دانشگاه نیمه متمرکز و به طور مفصل در دفترچه های شماره 1 و 2 آزمون سراسری ذکر شده می باشد که مهمترین شرط های آن، داشتن پیمان عملی به قانون اساسی، نداشتن سوء پییشینه، توانایی انجام شغل مقدس معلمی، سلامت کامل بدنی و روحی و سایر موارد می باشد.

دانشجویان پس از کسب نمره لازم به مصاحبه فراخوانده می شوند و در صورت قبولی دانشجو می شوند و پردیس های خواهران و برادران جداست.

اما کسانی که با شرط پیمان خدمت پذیرفته می شوند، باید به دفتر اسناد قانونی مراجعه کنند و پس از دادن پیمان محضری مبنی بر این که بیش از دو مساوی روزگار تحصیل را به خدمت به آموزش و پرورش اختصاص خواهند داد، داخل مرحله استخدامی قانونی می شوند که خود شرح خیلی دارد و در صورتی که عزیزی در مصاحبه پذیرفته شد، این بخت را شرح می دهم.

%name دانشگاه فرهنگیان چیست؟ و چه شرایطی دارد؟

شاخه های دانشگاه فرهنگیان

شاخه های دانشگاه فرهنگیان :

شاخه های این دانشگاه نوبنیاد، حاوی دروس تخصصی دبیرستان و علوم تربیتی می باشد.

برای شاخه ریاضی :

دبیری ریاضی و فیزیک، دبیری فنی انواع شاخه های مهندسی

بیشتر بخوانید:  کاشت درخت گردو و نگهداری از آن

برای تجربی :

شیمی و زیست

برای انسانی :

الهیات و معارف، زبان عربی، جغرافیا و سایر شاخه هایی می باشد که حال حضور ذهن ندارم.

برای زبان های خارجی :

دبیری زبان انگلیسی

در ضمن شاخه های دبیری تربیت بدنی و علوم تربیتی (شاخه آموزش ابتدائی یا همان آموزگاری) به صورت شناور در هر سه گروه خواهد بود.

اهداف، وظایف و اختیارات دانشجوهای دانشگاه فرهنگیان :

دانشگاه فرهنگیان تأمین و تربیت معلمان، مدیران، کارکنان کارآمد مورد نیاز در طراز جمهوری اسلامی، قوی سازی و ارتقای شایستگی های تخصصی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر پرورش نیروهایی متقی، کارآفرین، خلاق در تولید علم و … را بر عهده دارد. همچنین ایجاد تحول و ابداع در نظام تربیت آموزنده کشور و اصلاح و ارتقای روش ها و برنامه های تعلیماتی و پژوهشی تربیت آموزنده، توسعه زمینه پژوهندگی و تقویت روحیه پژوهشی و گسترش دانش، بینش و مهارت های منابع انسانی از جمله مهمترین اهداف این دانشگاه استراتژیک عنوان شده می باشد.

مطابق اساسنامه مصوب دانشگاه، آموزش و تربیت دانشجو معلمان، مدیران  و کارشناسانی با شایستگی های اخلاقی، اعتقادی، انقلابی، تخصصی و شغل ای و مسلط برشیوه های تربیت اسلامی، ارتقای توانمندی های دانشجومعلمان به قصد ایجاد مهارت تعلم چند شاخه ای، همکاری با مراکز تعلیماتی و پژوهشی دارای تلاش های مرتبط، انجام مطالعات و پژوهش های کاربردی و تولید دانش مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از جمله مهمترین وظایف و اختیارات این دانشگاه توضیح شده می باشد.

%name دانشگاه فرهنگیان چیست؟ و چه شرایطی دارد؟

اهداف دانشگاه فرهنگیان

شرایط خصوصی ثبت نام در دانشگاه تربیت آموزنده و دبیری دانشگاه فرهنگیان

داشتن مدرک دوران پیش دانشگاهی نظام قدیم و دیپلم نظام جدید

 کسب نمره علمی کل 6500 و بالاتر در زیرگروه مربوط در آزمون سراسری

 کسب دست‌کم معدل 14، دوران دوم متوسطه

 نداشتن پیمان خدمت و یا رابطه استخدامی یا به نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی،در ابتدا تحصیل

 دارا بودن حداکثر 22 سال پایان ،ضمن اینکه انجام خدمت سربازی یا سرگذشت کاری و موارد دیگر به هیچ وجه به سقف سنی افزوده نمی شود.*همواره برای بررسی این مورد باید آخرین نسخه دفترچه انتخاب شاخه کنکور را مشاهده کزد.

بیشتر بخوانید:  ماهی گوپی و روش نگهداری و تکثیر آن

 بومی بودن (بومی استانی) داوطلب در شاخه های اعلام شده آموزش و پرورش در استان مکان پذیرش

 مخترعان، مبتکران، برگزیدگان المپیادهای علمی، نخبگان علمی و مهارتی،در صورت کسب حد نصاب نمره علمی لازم در مصاحبه از امتیازات لازم بهره‌مند خواهند شد.

 ادامه تحصیل آن دسته از دانش آموختگان بهره مند از امکانات دولتی از تحصیل رایگان مجدد در مقطع قبلی، در صورت ایفای تعهدات آموزش رایگان یا بازخرید تعهدات مربوطه بلامانع می باشد.

 توفیق در مصاحبه خصوصی سمت برآورد توانمندی ها و تشخیص میزان شایستگی، انگیزه متقاضیان

 ارائه پیمان عدم جابجایی ده ساله برون استانی در استانی که استخدام می شوند.

 داشتن حداکثر 28 سال در بدو استخدام حتمی پس از دانش آموخته شدن

 معمولا بنا به گفته ها، انتخابتان برای این دانشگاه، باید جزء 10 اولویت اول تان در انتخاب شاخه باشد تا دعوت به مصاحبه شوید.

 اگر مرتبه شما برای مصاحبه  کفایت کرد برای مصاحبه دعوت می شوید که یک هفته معمولا قبل از مصاحبه به شما اطلاع داده می شود تا مدارک لازم را هم به هسته گزینش استانتان تحویل بدهید. می توانید علاوه بر مدارک لازم که خواستن، تقدیرنامه ها و کارت های عضویت تو بسیج و امثال این چیزها را هم همراه خود ببرید.

 اگر موعد تحویل مدارک اولیه در هسته گزینش این لوح سرنوشت و مدارک متفرقه را قبول نکردند قطعا در روز مصاحبه به همراه داشته باشید تا روز مصاحبتان تحویل بدهید تا در پرونده درج شود.

%name دانشگاه فرهنگیان چیست؟ و چه شرایطی دارد؟

شرایط ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان

لیست شاخه های دانشگاه فرهنگیان

با توجه به این که گروه تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان حاوی شاخه های تحصیلی مختلف می باشد به قصد اطلاع از شاخه های هر گروه آزمایشی می بایست دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 99 را مطالعه نموده و جزئیات مربوط به هر یک را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته طراحی صنعتی

شاخه مکان های ارائه شده در هر گروه آزمایشی نیز در دفترچه انتخاب شاخه کنکور سراسری 99 درج شده و به اطلاع داوطلبان می رسد. در زیر به بررسی شاخه های تحصیلی هر گروه آزمایشی در دانشگاه فرهنگیان و ارائه لیست شاخه مکان های دانشگاه فرهنگیان در هر گروه آزمایشی پرداخته ایم :

گروه آزمایشی ریاضی

آموزش ریاضی، آموزش فیزیک، آموزش آغازین، آموزش‌ و پرورش کودکان استثنایی، آموزش تربیت‌ بدنی.

گروه آزمایشی تجربی

دبیری شیمی، دبیری زیست‌ شناسی، آموزش آغازین، آموزش‌ و پرورش کودکان استثنایی، آموزش تربیت‌ بدنی

گروه آزمایشی انسانی

آموزش زبان و ادبیات پارسی، دبیری الهیات و معارف اسلامی، دبیری زمان، دبیری زبان و ادبیات عربی، دبیری علوم اجتماعی، راهنمایی و مشاوره آموزش آغازین آموزش‌ و پرورش کودکان استثنایی، آموزش جغرافیا، آموزش تربیت‌ بدنی

گروه آزمایشی هنر

آموزش ارتباط  تصویری

گروه آزمایشی زبان

تربیت دبیر زبان انگلیسی

امتیازات ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

* ماهانه به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان حقوق یا کمک هزینه تحصیلی می دهند که سالانه کمی به آن افزایش می شود. البته این مبلغ همش داخل جیب دانشجو نمی رود و افرادی که از خوابگاه استفاده می کنند حدود 45 درصد و اگر از خوابگاه استفاده نکنند حدود 25 درصد این مبلغ از حقوقشان کسر می شود. ضمنا تمرکزفکر کنید که پردیس فرهنگیان با پردیس خودگردان (بین الملل) تفاوت دارد هر چند هر دو اول نام شان پردیس هست. شما در حین تحصیل در پردیس فرهنگیان شهریه پرداخت نمی کنید اما برای تحصیل در پردیس خودگردان باید شهریه پرداخت کنید.

* آقایان دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان نیازی به رفتن به خدمت سربازی ندارند.

* شما در آینده به عنوان آموزنده آموزش و پرورش استخدام می شوید و دغدغه بیکاری ندارید. البته آخر 4 سال باید یک آزمون فراگیر بدهید که بیشتر صرفا حالت معین‌کردن کیفیت دارد و اکثر دانشجوها آسوده قبول می شوند.

* دوران 4 ساله دانشجویی شما جزو سرگذشت کاریتان به حساب می آید و در این 4 سال استخدام قراردادی هستید. بعد از 4 سال به صورت قانونی به عنوان آموزنده استخدام آموزش و پرورش می شوید.

 

منبع: بیتوته