روستای هجیج، روستای پلکانی کرمانشاه

[ad_1]

2027019655 روستای هجیج، روستای پلکانی کرمانشاه

روستای هجیج در کرمانشاه

 

روستای هجیج از روستاهای پلکانی میباشد که با کوه‌ های سنگی، مناظرسرسبز، چشمه‌ های خروشان و مسیر پرپیچ و خم هر تماشاگر ‌ای را به خود جلب می ‌کند، به طوری که علاوه بر گردشگران، همواره هنرمندان خوش ذوق را نیز به سمت خود می کشد. این روستا از جذاب ترین مناطق کرمانشاه میباشد. طبیعتی بکر و جریان رود آب سیروان در کنار این روستا چشم انداز زیبایی دارد و نیز چشمه پل که یکی از گواراترین آب ها را دارد و معدنی میباشد.

روستای هجیج کجاست؟
روستای هجیج در کرمانشاه یکی از پر جذب ترین نقاط استان کرمانشاه میباشد و از مناطق دیدنی اورامانات میباشد. این روستا در ۲۵ کیلومتری شهرستان پاوه قرار گرفته و به دلیل پلکانی بودن از شهرت خاصی بین گردشگران بهره‌مند میباشد.منزل‌های هجیج همگی از سنگ و اغلب به صورت خشکه چین و پلکانی ساخته شده، به گونه‌ای پشت بام هر منزل، حیاط منزل دیگری میباشد. به علت کمبود زمین، پشت بام هر منزلی حیاط منزل پشتی محسوب می‌شود، طبعاً موقعیت بازی بچه‌ها و تفریحگاه والدین میباشد.

1959419845 روستای هجیج، روستای پلکانی کرمانشاه

روستای پلکانی هجیج

مکان های تفریحی روستای هجیج:
استخر پیر:
در روستا حوضی قدیمی وجود دارد که دیوارهایی با سنگ های ریز و درشت و تخته سنگی مسطح در سقف، آن را در بر گرفته اند. برای دیدن این استخر بایدبه جایی پایین تر از سطح روستا و در میان زمین رفت. قبل از اینکه در سال ۱۳۵۴، لوله کشی برای روستا انجام شود. از آب این استخر استفاده می کردند.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با خانه ملاباشی زیباترین خانه اصفهان

آب به وسیله ی جوی های سیمانی در دوشاخه به پایین دست روستا می رفت. یکی از جوی ها به استخر مردانه می ریخت و برای وضو به کار می رفت. یکی دیگر از شاخه ها ی آب به استخر زنانه می رفت و برای شستشو و تامین آب خوراکی از آن استفاده می شد.

ارتفاعات شاهو:
در امتدادی این روستا اگر جنبش کنید به ارتفاعات شاهو دست پیدا خواهید کرد، که آنها بخشی از شاخه کوه های زاگرس هستند. مراتع طبیعی بکر و دیدنی در این منطقه وجود دارد و مراتع سرسبز پیاز میشا و گاول انتظار شما می کشند تا از تماشای این منطقه سرسبز لذت کافی را ببرید و همچنین فراموش نکنید که یک دوربین همراه خودتان داشته باشید.

رودخانه سیروان:
یکی از مهمترین و معروف ترین رودخانه هایی که در اطراف هورامان و نزدیکی همین روستا قرار دارد رودخانه ی سیروان میباشد. با مسیری طولانی و پرپیچ و خم منطقه اورامان را به دو بخش تقسیم کرده میباشد. کناره های این رود مکان مناسبی برای گوش سپردن به آوای طبیعت و به نظاره نشستن زیبایی های آن میباشد. سد داریان که بر میانه ی این رود قرار گرفته، چشم انداز خاصی را به منطقه بخشیده میباشد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با دریاچه نمک چاکا ،زیباترین دریاچه در چین

بقعه ی امامزاده سید عبیدالله:
در این روستا بقعه ای به نام امزاده سید عبیدالله وجود دارد که متعلق به یکی از فرزندان امام موسی کاظم میباشد. این روستا در بین مردم هجیج از احترام خاصی بهره‌مند میباشد. مردم این روستا بیشتر نذورات و اعمال زیارتی خودشان را در این امامزاده انجام می دهند.

علت نام گذاری روستای هجیج:
علت نام گذاری این روستا، قرار گرفتن آن در مکانی که به آن هجیج گفته می شود، معنای این واژه دره ی سرسبز و عمیق میباشد و از آنجا که این روستان در این دره قرار دارد به آن هجیج گفته می شود.

1836320730 روستای هجیج، روستای پلکانی کرمانشاه

روستای هجیج

بهترین دوران سفر به روستای هجیج:
شرایط آب و هوایی که این روستا داراست، معتدل و کوهستانی میباشد و در فصول گرم سال آب و هوای معتدلی در آن پایدار میباشد. فصل بهار گل های رنگارنگ و بی نظیری بر روی دامنه های کوه های این منطقه می روید و فضای دیدنی در آن به وجود می آید. فصل زمستان اما سرمای سختی در این روستا پایدار میباشد.

زبان مردم روستای هجیج:
اورامی هجیج که یکی از اصیل ترین گویش‌ ها به شمار می آید قرابت زیادی با زبان اوستایی و پهلوی دارد، به طوری که اگر متنی از پهلوی را برای یک اورامی زبان بخوانند لغات بی شماری از آن را می تواند دریابد. ولی آنچه بیشتر در زبان اورامی چشمگیر میباشد نزدیکی این زبان با پارسی میباشد که در وهله اول سخت بیگانه و غیر قابل لمس به نظر می رسد چون کلمات اصیل پارسی آنچنان با زیر و زبر گویش کردی آمیخته میباشد که تا گوش به آن آشنا نشود نمی توان این نزدیکی را دریافت.

بیشتر بخوانید:  جنگل جیغ از مکانهای ترسناک انگلستان (+تصاویر)

1664578180 روستای هجیج، روستای پلکانی کرمانشاه

عکسها روستای هجیج

محصولات روستای هجیج:
یکی از ویژگی‌های منحصر به شخص مردمان این روستا خود کفایی در تمامی مایحتاج روزانه میباشد به گونه‌ای که از گیوه‌بافی که پایپوش مردمان مناطق کرد نشین میباشد گرفته تا لباس‌هایی سنتی بافته شده از پشم ورنگ طبیعت، تا تهیه خوراک و مایحناج خوردنی و هر آنچه که نیاز زیستن در آسایش باشد که این همه سعی، کوشش، ذوق و هنر ریشه در فرهنگ، باور و توانمندی آنان دارد.

مراتع سرسبز و حاصلخیز به ویژه در اطراف رودخانه سیروان، سبب رونق دامداری در این روستا شده میباشد. کشک، شیر، دوغ، روغن حیوانی و کره از مهم ‏ترین فرآورده ‏های لبنی این روستا می ‏باشد. نگهداری و پرورش انواع طیور در این روستا رایج میباشد.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]