روستای وفس معروف به ماسوله استان مرکزی

[ad_1]

2615029011 روستای وفس معروف به ماسوله استان مرکزی

دیدنی های روستای وفس

 روستای وفس از توابع بخش مركزی كمیجان، با آب و هوای مطبوع، باغات و اراضی سرسبز و خرم و چشم اندازهای بكر به نگین طبعیت گردی استان مركزی معروفیت دارد و جذب های خاص و منحصر به شخص آن در كمتر منطقه ای در قلب ایران یافت می شود.

وفس کجاست؟

وفس نام روستایی در استان مرکزی در شهرستان کمیجان در ایران میباشد. روستای وفس از شمال به ساوه، از جنوب به کمیجان، از غرب به همدان و از جهت شرق به تفرش محدود میباشد. مساحت روستای وفس تقریباً ۲۰ کیلومتر مربع میباشد.

روستای وفس در حصاری از کوه های نسبتاً مرتفع واقع شده میباشد و از سمت جنوب، مشرق و مغرب در محاصرهٔ کوهستان قرار دارد و تنها از سمت شمال به درختان و باغهای میوه منتهی می شود.

روستای وفس از لحاظ ارتباطی در یک جایگاه بن بست واقع شده میباشد؛ تنها جاده ارتباطی مهم آن، جاده ای آسفالت به طول ۱۸ کیلومتر میباشد که وفس را به کمیجان و از آن جا به دیگر نقاط متصل می کند.

بیشتر بخوانید:  غار نمکدان یا غار سه مرد برهنه در قشم (+تصاویر)

روستای وفس قدمت ۳۰۰۰ ساله دارد. منطقه وفس یکی از منطقه های قدیمی و سکونت گاه مادها بوده میباشد.

وفس به علت برخورداری از آب و هوای زیاد مطبوع، باغ های میوه، زمین های زراعی و چشم اندازهای دست نخورده و منزل های پلکانی به ماسوله استان مرکزی معروف میباشد.

بعضی گردشگران اخبار از وجود فسیل هایی در کوهها و سنگ های این آبادی اخبار می دهند. آنان بر این باورند، کوه هایی که روستای زیبای وفس را محصور نموده از نوع آهکی و رسوبی میباشد و در این کوهها بقاياي موجودات زنده که در لایه های زمین مانده اند به وفور دیده می شود.

2479326529 روستای وفس معروف به ماسوله استان مرکزی

زیبایی های روستای وفس

ویژگی ها و مکان های دیدنی روستای وفس:

بافت کالبدی روستای وفس و نوع معماری منزل ها، ابنیه مذهبی و خدمت‌ها عمومی بیشتر با ویژگی های اقلیمی و طبیعی سازش دارد و زیاد جذاب میباشد، منزل های مسکونی روستا به صورت انباشته و پلکانی بر دامنه کوه گسترده شده و ایوان های گشاد و بامهای یکدست ویژگی آن هاست که جلوه ای خاص را ایجاد کرده میباشد.

بیشتر بخوانید:  معرفی دریاچه های تار و هویر، نگین طبیعت دماوند

یكی از جذب های گردشگری وفس وجود 16 مسجد در این روستا میباشد كه گل سرسبد آن ها با نام مسجد کامل قدمتی به درازای هفت قرن دارد.

در روستای وفس علاوه بر مساجد، بارگاه امامزاده حسین موسوم به (حاج رضوان)، امامزاده اسماعیل و امامزاده یحیی نیز وجود دارد و زیارتگاه حاجی رضوان وفس نیز متعلق به شاهزاده حسین(ع) از نوادگان امام موسی كاظم (ع) میباشد كه دارای كرامات بسیاری میباشد و هرسال افراد زیادی را از شهرهای دور و نزدیك  و روستاهای اطراف به سمت خود می كشاند.

3509435926 روستای وفس معروف به ماسوله استان مرکزی

زیبایی های روستای وفس

زبان مردم روستای وفس چیست؟
مردم وفس به یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های ایرانی یعنی تاتی سخن می‌گویند.

بیشتر بخوانید:  بوهول جزیره ای با ساحل سفید و تپه های شکلاتی

سوغات روستای وفس:
گیوه بافی و ساخت تخته گیوه از ديگر هنرهای مردم تاتی زبان روستای وفس میباشد كه از مدتها قبل در این منطقه رواج داشته میباشد و این صنایع دستی یكی از بهترین پاپوش ها میباشد، بافت تخته كشی گیوه پیشه ای قشنگ و خاص میباشد كه در وفس شغلی ویژه به حساب می آید و عده ای در تابستان و زمستان به آن اشتغال دارند.

بافت انواع دستكش، جوراب های پشمی، سوزن دوزی، سبد بافی، نمد مالی و جاجیم بافی از ديگر صنایع دستی و سوغات این خطه میباشد كه بطور بریدن برای گردشگران نوروزی از جذابیت بالایی بهره‌مند میباشد.

رونق كشاورزی در این آبادی سبب شده كه انواع خشكبار و میوه های فرآوری شده، كشمش و لبنیات تازه و طبیعی، شیره انگور بعنوان سوغات با كیفیت برای گردشگران به بسیاری وجود داشته باشد.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]