زندگینامه کامل حافظ شیرازی

[Ad_1]

hhe129 زندگینامه کامل حافظ شیرازی

زندگی نامه حافظ
خواجه شمس الدین محمد شیرازی متخلص به «حافظ» غزلسرای بزرگ و از بزرگان شعر و ادب فارسی بود. حافظ در حدود سال 726 هجری قمری در شیراز متولد شد. او در کلاس‌هایی که در آن زمان تدریس می‌شد به تحصیل علم و صنعت پرداخت و در علوم ادبی آن زمان جایگاه بالایی داشت.

خلاصه زندگینامه حافظ:

نام اصلی حافظ: خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدین محمد شیرازی

تولد: حدود ۷۲۷ هجری قمری، شیراز

وفات: 792 هجری قمری شیراز

ملیت ایرانی

محل دفن: خاطرات شیراز

نام مستعار: زبان نامرئی، مترجم مخفی، زبان اسرارآمیز

زمینه فعالیت: ادبیات فارسی، شعر، فلسفه، منطق و عرفان

پیشه: شاعر

اثر: دیوان حافظ

درباره حافظ

خواجه شمس الدین محمد بن بهاء الدین محمد حافظ شیرازی (727 هجری قمری – 792 هجری قمری شیراز)، متخلص به لسان الغیب، مترجم مخفی، لسان عرفه و ناظم الاولیاء، شاعران ایرانی قرن هشتم هجری قمری بیشتر اشعار او غزلی است که در بین مردم به غزل معروف است.

سبک گفتار حافظ را خواجوی کرمانی می شناسد که سبک گفتاری مشابهی دارداو را یکی از مهم ترین تأثیرات شاعران پس از خود می دانند. مراسم یادبود حافظ هر ساله در 29 مهرماه با حضور محققان ایرانی و خارجی بر سر مزار وی در شیراز برگزار می شود.

بیشتر بخوانید:  فال روز یکشنبه 20 مهر 1399

hhe128 زندگینامه کامل حافظ شیرازی

عکس های حافظ

پدر حافظ بهادین محمد و مادرش اهل کازرون است. شعر حافظ مملو از نکات ظریف زندگی خود اوست و بیشتر غزلیات او شخصیت های افسانه ای را تداعی می کند. اما باز طبق مراجع دربار حافظ و منابع موثق و موثق، حافظ در خانواده ای متوسط ​​اقتصادی به دنیا آمد و در جوانی حافظ قرآن شد و به همین دلیل او را حافظ می نامند.

پدر حافظ بهاءالدین در کودکی شمس الدین محمد درگذشت. پس از آن حافظ زندگی سختی را با مادرش سپری کرد و برای کسب درآمد به سختی کار کرد و به فراگیری علم و دانش پرداخت و سخنان معاصران و بزرگان را شنید. خانه حافظ بلوک شیراز شیراز است که در زمان کریم خان زند در کنار درب شهزاد با بلوک مورستان ادغام شد.

شمس الدین از جوانی به مکتب رفت و به فراگیری علم روزگار پرداخت و از محضر این بزرگان به ویژه قوام الدین عبدا…

بیشتر بخوانید:  فال روز شنبه 3 آبان 1399

حافظ حدود چهل سال در محضر استادان عصر خود: «قوام الدین عبدالله»، «مولانا بهاءالدین عبدالصمد بحرآبادی»، «میر سید شریف علامه گرگانی»، «مولانا شمس الدین عبدالله» و «کازی عضدالدین آیجی» و… این دلیل در بیشتر دانش روزگار خود توانایی بافتن را داشت.

اثر حافظ:

در زمان سلطنت شاه شیخ ابواسحق، احتمالاً به عنوان کارمند دولتی وارد دربار شد. علاوه بر شاه ابواسحاق، شاه شیخ مبارزالدین، شاه شجاع، شاه منصور و شاه یحیی در دربار ملک المظفر بودند. شعر شغل اصلی او نبود و امرار معاش با شغل دیگری (شاید مدنی) تامین می شد.

hhe127 زندگینامه کامل حافظ شیرازی

حافظیه، محل دفن حافظ

همسر و پسر حافظ:

او تنها یک بار ازدواج کرد و پس از مرگ همسرش دیگر ازدواج نکرد. همسر حافظ باید در سالهای اول ازدواجشان یک پسر به دنیا آورده باشد، تنها پسر حافظ که در سنین جوانی در سفر با پدرش به هندوستان درگذشت.

آثار حافظ:

دیوان حافظ شامل 500 غزل، 42 رباعی و چندین قصیده است که در طول 50 سال سروده شده است.از آنجایی که حافظ فقط در لحظات خاص و الهام بخش شعر می گوید، به طور متوسط ​​تنها 10 غزل در سال، تمرکز او بر خلق اثری است که به اندازه کافی قوی باشد که بتواند واقعیات عزیزانش را بیان کند. زبان های دیگر جهان

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی رضا عطاران + عکس

نوآوری اصلی حافظ که ماهرترین شاعر فارسی زبان محسوب می شود، در اشعار تک بیتی درخشان، مستقل و به لحاظ مضمونی خوش سروده است.

یکی از مهم ترین ویژگی های شعر حافظ، قدرت تفسیری آن است. به طوری که هرکس مبل حافظ را باز کند و غزل بخواند، با توجه به حال و هوای روحی و روحی خود، تأثیر خاصی بر این شعر می گذارد، گویی حافظ آن شعر را فقط برای حال و هوای آن لحظه سروده است، مثل یک شعر!

فال حافظ:

برج حافظ یکی از محبوب ترین زودیاک ها در بین ایرانیان است. امروزه هر خانوار ایرانی دیوان حافظ دارد و ایرانیان طبق روایات کهن از کتاب حافظ در سفره هفشین یا شب یلدا و سایر اعیاد ملی یا مذهبی مانند فال نوروز استفاده می کنند.

منبع: وزارت فرهنگ و هنر بیتوته

تألیف: روبکا

زندگینامه کامل حافظ شیرازی

منبع:robeka.ir

[ad_2]

[ad_2]