لباس های سنتی هندوستان

[ad_1]

1608440718 robeka.ir لباس های سنتی هندوستان

لباس های سنتی هندوستان

لباس‌های سنتی هندی، بر اساس مناطق جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، فرهنگ و اقوام مختلف از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر گوناگون هست. هند یک کشور چند فرهنگی هست. هر کدام از این فرهنگ‌های گوناگون زمان و سنت‌های خود را دارند و قدمت آنها اغلب به هزاران سال پیش می‌رسد. از سویی دیگر، این فرهنگ‌ها دارای طیف متنوعی از عناصر فرهنگی هستند و در مسائلی مشابه دین، زندگی سنتی، غذاهای روزانه و لباس با یکدیگر تفاوت دارند.

در عصری که بیشتر کشورهای دنیا در حال غربی کردن جوامع خود و جهان شدنی هستند، هند پیروز شده تا با استفاده از لباس‌های سنتی مردمش، فرهنگ غنی خود را حفظ کند. لباس‌ها و پوشاکی که هندی‌ها استفاده می‌کنند، خیلی گسترده و گوناگون هست؛ به طوری که برای هر مراسمی، لباس مختص آن را بر پیکر می‌کنند. لباس‌هایی که در هند مورد استفاده هست، طی زمانه به تکامل رسیده‌اند.

1608440720 robeka.ir لباس های سنتی هندوستان

لباس‌های سنتی هندی از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر گوناگون هست

Sari(ساری):

بدون شک نام ساری را تابحال بارها در جاهای مختلف شنیده اید و آنقدر معروف هست که حتی شنیدن نام آن ما را به یاد هند و قصه هایش می اندازد. یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین لباس های زنان هندی، ساری هست. ساری، قطعه ای پارچه به طول ۴ تا ۸ متر و عرض ۶۰ الی ۱۲۰ سانتیمتر هست که بر روی بدن در سبک های مختلف پیچیده شده هست.

بیشتر بخوانید:  مدل تونیک های تابستانه

جالب هست بدانید امروزه ساری دیگر تنها محدود به هند نیست و این لباس نه تنها در هند بلکه در کشورهای دیگر دنیا هم توسط افراد زیادی پوشیده می شود.

برای پوشیدن ساری باید در بخت بالاتنه، لباسی آستین کوتاه پوشید و سپس ساری را به پیکر کرد تا لباس پوششی کامل را برای بانوان به ارمغان آورد. البته این روزها بخت بالاتنه ی ساری نیز قسمتی از همین لباس محسوب شده و به عنوان قسمتی از ساری به فروش می رسد اما در قدیم این دو بخت سوا بودند.

جالب هست بدانید که پوشیدن ساری در هند به معنای فضل و بخشش آن شخص هست، یعنی نوع پوشش باید ارتباط مستقیمی با خلق و خوی فردی که آن را می پوشد داشته باشد. مرسوم ترین قالب ساری، ساری ابریشمی، kanjivaram sari و banarasi sari هست. استایل پوشیدن این لباس در هر منطقه ای از هند با جای دیگر تفاوت دارد. بعضی ها آن را با یک pallo (پالو) در جلو و برخی هم آن را با پالو که در پیشت آویخته می شود می پوشند. این لباس به خانم ها زنانگی ظریفی می بخشد. قدمت ساری به ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد.

1608440722 robeka.ir لباس های سنتی هندوستان

لباس‌هایی که در هند مورد استفاده هست، طی زمانه به تکامل رسیده‌اند

لباس سنتی Salwar Kameez (سالوارکیمز)

بیشتر بخوانید:  شیوا خنیاگر | بیوگرافی “شیوا خنیاگر” + عکس همسر سابقش

Salwar Kameez یکی از معروف ترین و معمول ترین لباس های سنتی در هند هست. Salwar kameez در بسیاری از مدل ها آمده و می تواند برای هر مناسبت استفاده شود. این لباس سنتی مردان و زنان جنوب آسیا و آسیای مرکزی هست. این در درجه اول لباس های سنتی مردم هیمکلان پرادش، پنجاب و هریانا بود، اما اکنون هم در سایر نقاط کشور دیده می شود و هم در حال حاضر در این زمینه خیلی خوب هست.

1608440724 robeka.ir لباس های سنتی هندوستان

معروف ترین و معمول ترین لباس های سنتی در هند هست

Sherwani (شروانی)

Sherwani یک لباس سنتی هست که توسط مردان در مراسم های قانونی پوشیده شده هست. این ژاکت زانویی یا کت هست که توسط اکثر مردان شمال هند پوشیده شده هست. اما اکنون بسیاری دیگر آن را دنبال می کنند در مدل دیگر، طول آن تا زانو هست که ژاکت achkan نامیده می شود. این یک لباس محبوب در مراسم عروسی هست.

1608440726 robeka.ir لباس های سنتی هندوستان

این لباس سنتی هندی در جنوب هند پوشیده شده هست

Panche or Lungi (لونگی یا پنچه )

یکی از لباس های خیلی پر طرفداری که هم مردان و هم زنان هندی آن را می پوشند، لونگی نام دارد. لونگی پارچه ای نخی و رنگارنگ هست که بیشتر در مراسم های غیر قانونی پوشیده می شود. این لباس سنتی هندی در جنوب هند پوشیده شده هست. جنس آنها از ابریشم یا پنبه هست و در گرمای تابستان یک امداد بزرگ هست. امروزه مردم کشورهای دیگر مشابه بنگلادش، برونئی، اندونزی، مالزی، میانمار و سومالی، به دلیل گرما و نم، از این لباس استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید:  فال روز شنبه 19 مهر 1399

1608440728 robeka.ir لباس های سنتی هندوستان

لباس های سنتی هندی

Salwar Kameez And Churidar (شلوار قمیض و چوریدار ):

از لباس های سنتی هندی که توسط خانم ها در مناطق کشمیر و پنجاب پوشیده می شود، شلوار قمیض و چوریدار هست که از یک لباس بلند آسودگی تا بالای قوزک پا و شلوار بلندی که روزی قوزک پا کاملا باریک و استوار هست، تشکیل شده هست. خانم های هندی مخصوصا در مناطق گفته شده، از طرفداران پر و پا قرص این لباس هستند.

1608440732 robeka.ir لباس های سنتی هندوستان

مدل لباس های هندی

Kurta pyjama:

این لباس یک لباس مردانه هست که در همه جای هند پوشیده می شود. چه کارناوال باشد و چه یک مراسم باعظمت فرقی ندارد، kurta با pyjama یا churidaar پوشیده می شود. این لباس یک لباس گشاد بلند و یقه ایستاده هست که با چند دکمه در بالا تزیین می شود.

در هند و کشورهای همسایه مشابه بنگلادش و پاکستان وجود دارد. انواع مختلف اصلاح شده کرتاس وجود دارد که حاوی لباس های شروانی، پاتانیا و غیره هستند. زنان نیز از کرتاس استفاده می کنند، اما معمولا آنها توسط کورتیس و دیگر نام ها نامیده می شوند.

برگرفته از سایت بیتوته
[ad_2]