ویژگی های یک فرش دستباف

[ad_1]

%name ویژگی های یک فرش دستباف

از ویژگی های یک فرش دستباف این هست که در بافت آن از  الیاف طبیعی استفاده شده هست

فرش دستباف 

از ویژگی های یک فرش دستباف این هست که در فرش دستباف، چند سانتی متر اختلاف در ابعاد فرش در بخت های بالا و پایین وجود دارد که در واقع این یکی از ویژگیهای فرش دستباف هست و عیب به شمار نمی رود. یک فرش‌ دستباف ایرانی در سه قالب اصلی ترنج، خشتی و افشان بافته می‌شود.

فرش دستباف نماد ملت ایران

هر ملتی یک کالای نمادین دارد که دنیا آن ملت را با ذکر آن کالا بیاد می آورد؛ فرش دستباف نماد ملت ایران در بین اقوام هست و جهان ایران را با فرش دستباف آن و فرش دست باف را با ایران می‌شناسد.

کارشناسان فرش سراسر دنیا می گویند فرش دستباف ایرانی بهترین و زیباترین نوع فرش در دنیاست. باستان شناسان و متخصصان عقیده دارند تاریخچه بافت و تولید فرش در ایران به زمان صفویه (۱۷۳۶ ۱۵۰۱ میلادی) برمی گردد. پژوهشگران معتقدند که قرن ۱۶ و ۱۷، ابتدا شکوفایی هنر فرشبافی در ایران بوده هست.

حدود یک سوم فرش دستباف کل دنیا در ایران بافته می شود و ۳۰ درصد از بازار صادرات فرش دستباف در دنیا، در دست کشور ماست. اگر می خواهید فرش دستباف بخرید یا تصمیم دارید فرش دستباف تان را عوض کنید، بهتر هست قبل از این کار نکته هایی را که برای خرید فرش دستباف خوب لازم هست، بدانید.

ویژگی های یک فرش دستباف خوب

1. یک فرش‌ دستباف ایرانی در سه قالب اصلی ترنج، خشتی و افشان بافته می‌شود که لچک ترنج بیش از همه طرفدار دارد و اکثر فرش‌هایی که در منزل‌های ایرانیان می‌بینید طرح ترنج هست که حاشیه‌هایی پهن در اطراف و طرح‌های بیضی و دایره‌ای در میانه دارد و این طرح در فرش های دستباف، از معماری دوران اشکانیان الهام‌گیری شده هست.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با هنر زیبای خوس دوزی

2. فرش دستباف علاوه‌ بر بها هنری والاتری که نسبت به فرش ماشینی دارد ویژگی‌های برتر دیگری هم دارا هست. به طور کلی یک فرش دستباف، از دور و نزدیک جلوه خوبی دارد و درخشنده‌ هست.

3. از ویژگی های یک فرش دستباف این هست که در فرش دستباف، چند سانتی متر اختلاف در ابعاد فرش در بخت های بالا و پایین وجود دارد که در واقع این یکی از مشخصه‌ها فرش دستباف هست و عیب به شمار نمی رود، اما در صورتی که در قالیچه های کوچک به چشم می آید. با تا کردن فرش دستباف از بخت میانی می توانید از باهم‌قرین‌شدن آن اعتماد پیدا کنید.

4. باهم‌قرین‌شدن رنگ از دیگر ویژگی های یک فرش دستباف هست که باید به آن توجه کرد. هنگام خرید فرش دستباف به باهم‌قرین‌شدن رنگ در بخت های متقارن توجه کنید و قطعا در نور طبیعی آن را بررسی کنید، این نکته را در نظر بگیرید که رنگ فرش دستباف در سمت خواب آن تیره تر به نظر می رسد. حواستان باشد که اشکال و هندسه طرح جایی ناتمام نمانده باشد.

%name ویژگی های یک فرش دستباف

یکی از ویژگی‌های یک فرش دستباف این هست که در تابستان سرد هست و در زمستان گرم.

5. از دیگر ویژگی های یک فرش دستباف که می توان به آن اشاره کرد این هست که پرز فرش دستباف باید درخشان و انعطاف پذیر باشد. اگر بخت انتهایی پرز با رنگ سطح فرش دستباف اختلاف داشته باشد، نشانه این هست که با رنگ های جوهری فرش را رنگ کرده اند و ممکن هست رنگ بدهد. یک فرش دستباف با پرز خشن سخت تر پاکیزه می شود.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با هنر فرش تبریز

6. فرش دستباف تنها کف پوشی هست که بر تاثیر پا خوردن، نور و شست و شو زیبایی های آن مضاعف گردیده و هیچ گاه چشم نوازی خود را از دست نمی‌دهد که این یکی از ویژگی های فرش دستباف هست. بالاخص اگر که فرش دستباف با استفاده از مواد رنگزای طبیعی رنگ شده باشد. فرش دستباف هر چه بیشتر پا بخورد و هرچه بیشتر بماند بها مالی و هنری‌اش بیشتر می‌شود.

7. یکی از ویژگی‌های یک فرش دستباف این هست که در تابستان سرد هست و در زمستان گرم، اما فرش ماشینی به خاطر مواد پلاستیکی‌اش این ویژگی را ندارد.

8. مساله دیگر در مورد رنگ فرش دستباف هست. برای اینکه خیالتان آسوده شود که یک فرش دستباف مرغوبی خواهید خرید قبل از پرداخت وجه به فروشنده با یک دستمال نمدار روی قسمتی از فرش دستباف بکشید، اگر رنگ فرش دستباف مصنوعی باشد فرش به دستمال رنگ می‌دهد.

9. از ویژگی های یک فرش دستباف این هست که در بافت آن از  الیاف طبیعی استفاده شده هست. یقین داشته باشید که چون مواد تشکیل دهنده فرش دستباف از طبیعت گرفته شده و به هیچ وجه از الیاف مصنوعی استفاده نمی شود به تامین سلامت جسمانی شما کمک خواهد کرد. باید گفت برخی الیاف مصنوعی برای بیماری‌هایی مشابه آسم خطرناک اند، آلرژی بر انگیز بوده و برای کودکان نیز زیان آورند. اما الیاف طبیعی در فرش دستباف هیچگونه حساسیتی بوجود نمی‌آورند.

بیشتر بخوانید:  سنگ نگاره يا هنر صخره اي چيست؟

10. طرح‌ها و رنگ‌های جوراجور فرش دستباف آسایش روحی و روانی شما را تامین و موجبات لذت بردن در زندگی را برای شما فراهم می نماید که این خود از ویژگی های یک فرش دستباف هست. شما می‌توانید از میان هزاران طرح و نقشه رایج در فرش دستباف ایرانی و با رنگبندی‌های خیلی جوراجور آنچه را که باب طبع شماست و از دیدن آن لذت می‌برید انتخاب نمایید.

11. با توجه به استفاده از پشم و ابریشم و پنبه به عنوان مواد اولیه در قالی دستباف هیچگاه شاهد تولید الکتریسیته‌ی اهل از فرش دستباف نخواهید بود، که این از ویژگی های یک فرش دستباف هست و مزیتی هست که نسبت به بسیاری از کف پوش های دیگر ملموس و قابل توجه هست.

12. از دیگر ویژگی های یک فرش دستباف سن و ماندگاری آن هست. فرش دست باف نسبت به همه ی کف پوش‌های دیگر از سن چند تساوی بهره‌مند بوده و شایستگی خیلی بالایی برای پاکیزگی و تنظیف دارد.

با خرید فرش‌های دستباف نفیس کمک قابل توجهی به حفظ میراث فرهنگی کشورمان نموده و سبب ترویج فرهنگ خود، آرزوها، آرمان‌ها و علایق بافندگان و طراحان فرش خواهید گردید. همواره به یاد داشته باشید که بافندگان بسیاری از این راه امرار معاش می‌کنند.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]