چه مدارک و مستنداتی برای طلاق از طرف مرد لازم است؟

یکی از روش های طلاق، طلاق درخواست طلاق از طرف مرد می‌باشد. ارائه دادخواست طلاق، دادگاه دلایل طلاق را به کمک داوران خود مورد بررسی قرار می‌دهد و تمامی تلاش خود را می‌کند تا بین زوجین صلح و سازش برقرار کند و جهت کاهش تعداد طلاق در کشور از جدایی بین زن و شوهر خودداری کند؛ البته در صورتی که امکان ایجاد سازش بین زن و شوهر وجود داشته باشد در غیر این صورت دادگاه گواهی عدم سازش را صادر خواهد کرد. مرد موظف است مهریه زن خود را پرداخت کند به ویژه اگر عندالمطالبه باشد چرا که در این صورت زن می‌تواند هر زمان که بخواهد مهریه خود را از مرد طلب کند؛ البته در طلاق از طرف مرد، در صورتی که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه زن را نداشته باشد می‌تواند با حکم دادگاه مهریه زن را به صورت اقساطی پرداخت کند.

lv45pkvypkp095u46u4906y 600x261 چه مدارک و مستنداتی برای طلاق از طرف مرد لازم است؟

طلاق از طرف مرد چقدر طول می‌کشد؟

طلاق از طرف مرد حدودا پنج ماه به طول می‌انجامد و با وجود این که روند طلاق در دادگاه بدون این که مرد در دادگاه حضور پیدا کند، طی می‌شود اما معایبی هم برای مرد به دنبال دارد که یکی از مهم‌ ترین آن‌ها این است که مرد باید تمام مهریه زن را به او بپردازد؛ علاوه‌ بر این مرد باید تا زمانی که به صورت رسمی از همسرش جدا نشده است نفقه او را پرداخت کند. در صورتی که زن در ابتدای ازدواج تعیین کرده باشد که در ازای انجام کارهای خانه و همچنین شیر دادن به فرزندان، مبلغی را از شوهرش دریافت می‌کند که به عنوان اجرت ‌المثل عنوان می‌شود، شوهر باید آن مبلغ را به همسر خود بپردازد.

بیشتر بخوانید:  اگر جان خود را دوست دارید هیچ گیاهی را در این باغ لمس یا بو نکنید!

مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد

  • اصل شناسنامه و کارت ملی مرد
  • اصل سند ازدواج
  • در صورت نبودن اصل هر یک از مدارک می‌توانند با مراجعه به مرجع صادر کننده سند مربوطه درخواست المثنی کرد و به همان ترتیب اقدام به ثبت درخواست طلاق نمود.

طلاق غیابی از طرف مرد به چه صورت است؟

غیبت و عدم حضور زوجه در زندگی مشترک و بی اطلاعی از وی مانع از صدور حکم طلاق غیابی نخواهد بود و دادگاه در این حالت نیز اقدام به صدور رای می‌نماید. بر خلاف تصور عمومی طلاق غیابی از طرف مرد هیچ فرقی با طلاق حضوری زن ندارد چرا که در هر صورت دادگاه مکلف است در حکم طلاق غیابی تمام امور مالی زوجین از قبیله نفقه و اجرت المثل و مهریه را به طور کامل و صریح تعیین تکلیف نماید. پس اگر زن بعد از سپری شدن مدتی طولانی از طلاق خود باخبر شود می‌تواند به طلاق اعتراض کند که این امر در قالب واخواهی صورت می‌گیرد بنابراین هیچ حقی از زن در حکم طلاق غیابی از بین نخواهد رفت.

بیشتر بخوانید:  چرا فشار پکیج دیواری کم و زیاد میشود؟

آیا پرداخت مهریه در طلاق از طرف مرد چگونه است؟

اگر مرد مهریه را پرداخت نکرده باشد و قبلا توسط دادگاه در خصوص آن رای صادر نشده باشد، در حکم طلاق دادگاه پرداخت مهریه نیز ذکر می‌شود که ثبت طلاق موکول به پرداخت حقوق مالی زوجه از جمله مهریه است. حال اگر مهریه عندالاستطاعه باشد پرداخت آن منوط به اثبات استطاعت مالی زوج از سوی زوجه است. اگر مهریه عندالمطالبه باشد و قبلا از سوی دادگاه تقسیط نشده باشد، مرد می‌تواند پس از قطعیت حکم طلاق دادخواست اعسار از پرداخت مهریه مندرج در دادنامه طلاق، گواهی عدم امکان سازش را تقدیم دادگاه صادرکننده رای کند. دادگاه بعد از تشکیل جلسه و دعوت از طرفین و استماع اظهارات زن و شوهر و شهادت شهود در خصوص اعسار مرد تصمیم‌گیری می‌کند. حضانت فرزندان و نیز نفقه آن ها نیز بر طبق قانون و مصلحت طفل توسط دادگاه تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید:  کشف بقایای تقریبا سالم دو مرد در «پمپئی»

4pptmovy 0mi4yp0in4py9i45opky 600x219 چه مدارک و مستنداتی برای طلاق از طرف مرد لازم است؟

در چه صورتی مرد می‌تواند از وکیل برای دادخواست دادن طلاق استفاده کند؟

  • مرد می‌تواند برای دادن دادخواست طلاق و همچنین پیش بردن کارها از وکیل استفاده نماید بنابراین گرفتن وکیل در زمانی که مرد خواهان طلاق باشد بسیار می‌تواند کمک کننده باشد، می‌توان از وکیل در امور زیر کمک گرفت که عبارتند از:
  • سرعت بخشیدن به تنظیم نمودن لوایح و دادخواست ها برای رسیدگی هر چه سریع تر در دادگاه
  • پروسه گرفتن طلاق ممکن است در شرایطی به طول بیانجامد بنابراین می‌توان از وکیل برای پیگیری پرونده و کار ها کمک گرفت و بتوان از این طریق در دادگاه حضور نداشت.
  • تهیه دادخواست طلاق از سوی مرد و ارائه دادن آن به دادگاه برای پیشبرد پرونده