چگونه با ساخت روف گاردن طبیعت را به خانه بیاوریم

باغبانی راهی برای ارتباط با زمین است و این ارتباط در پشت بام، جایی که زمین نزدیکتر به آسمان قرار دارد، چشمگیرتر است. باغ های پشت بام به ساکنین شهرها اجازه می دهند تا با طبیعت آشتی کنند.

افرادی که علاقمند به طبیعت هستند در مناطق شهری از نظر فضا محدودند. اگر متوجه شدید که فضای اتاقتان کم است یا فضای زندگی در طبیعت را دوست دارید، می توانید از فضای پشت بام خانه خود استفاده کنید. شما می توانید با ایجاد یک باغ در پشت بام خانه خود، فضایی دلنشین و دوست داشتنی برای اوقات فراغت خود ایجاد کنید. باغ های پشت بام روشی ایده آل برای برای گسترش فضا در مناطق شهری است. همچنین روف گاردن ها از فضای اغلب بلا استفاده و هدر رفته به خوبی استفاده می کنند.

بنابراین اگر علاقمندید که پاسخ پرسش چگونه با ساخت روف گاردن طبیعت را به خانه بیاوریم را بدانید، این مقاله ما را تا انتها بخوانید.

fvmkerjvg5yt938uhc948yt4298ruch2ib8ty49thb4buycti4hh چگونه با ساخت روف گاردن طبیعت را به خانه بیاوریم

روف گاردن پشت بام

معمولا در گذشته سقف ها به دلیل قابل رویت نبودن و عدم اطلاع مردم درباره اینکه چه کاری می توانند با آن انجام دهند، بلااستفاده می ماندند. اما امروزه به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی همه ما می دانیم که سقف ها به کمک کاشت گیاهان نه تنها می توانند در برابر باران پناهگاهی برای ما ایجاد کنند، بلکه ما را در برابر گرما محافظت می کنند و خانه را خنک نگه می دارند.

همچنین سرسبز بودن پشت بام باعث افزایش ارزش ملک شما می شود. می توانید درخت، گیاه و گل های مختلف بکارید، پارک بسازید یا حتی سبزی های خوراکی مورد علاقه خود را پرورش دهید.

بیشتر بخوانید:  چرا پک های سازمانی آجیلستان و بسته های هدیه آجیل شرکت آجیلستان بهترین هستند؟

چگونه در پشت بام باغچه بسازیم؟

برای اینکه بدانید طراحی و اجرای روف گاردن در پشت بام چگونه است، مراحل زیر را دنبال کنید:

1.ضوابط شهرداری اجرای روف گاردن محل سکونت خود را بررسی کنید

اگرچه معمولا تمام شهرداری ها از اجرای بام سبز حمایت می کنند و اغلب در مناطق مختلف حتی مشوق هایی نظیر افزایش تراکم ساخت یا عوارض و مالیات کمتر برای ساختمان نیز برای اجرای این فضاها در نظر می گیرند.

اما به طور کلی چنانچه قصد طراحی و اجرای روف گاردن را دارید، پیش از هر کاری باید از ضوابط شهرداری منطقه خود را در خصوص اجرای روف گاردن اطلاع پیدا کنید. در برخی مناطق ممکن است ساخت باغ پشت بام ممنوع باشد و یا به روش های خاصی نیاز داشته باشد. بنابراین بهتر است همیشه قبل از صرف وقت و هزینه، این موارد را بدانید.

mv nrrfugv985yntcgnihfwiuerxjiourxh498rruj چگونه با ساخت روف گاردن طبیعت را به خانه بیاوریم

2.از یک معمار یا پیمانکار کمک بگیرید

در قدم دوم باید در اسرع وقت یک معمار یا پیمانکار را برای این کار استخدام کنید. شما برای ساخت روف گاردن ساده در پشت بام به معمار یا پیمانکار احتیاج ندارید اما برای اینکه بتوانید یک روف گاردن ایمن و اصولی طراحی و اجرا کنید، باید حتما از یک معمار منظر کمک بگیرید.

برخی از ساختمان ها در برابر وزن اضافی روف گاردن در پشت بام تحمل مناسبی ندارند و یا برخی دیگر تحمل وزن محدودی دارند، بنابراین یک معمار یا پیمانکار پیش از هرکاری با برآورد میزان تحمل وزن سازه می تواند تعیین کند که آیا می توانید یک روف گاردن بسازید یا نه.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) ربات‌ها همه جا هستند!

3.طراحی سبک

حتی اگر ساختمان شما از نظر ساختاری بتواند وزن اضافی را تحمل کند، وزن باغ بام شما باید در طراحی روف گاردن شما نقش داشته باشد. سعی کنید تا حد ممکن از وزن کمتری استفاده کنید. می توانید از ظروف پلاستیکی، فایبرگلاس یا کاشت در کف بام استفاده کنید. همچنین از به کار بردن سنگفرش خودداری کنید تا مقدار وزن زیادی را کاهش دهید. از خاک گلدان سبک به جای خاک باغ استفاده کنید. از فوم های سبک به جای سنگ یا خرده سفال برای زهکشی استفاده کنید.

به طور معمول یک سقف سبز سبک بین 60 تا 150 کیلوگرم در متر مربع وزن دارد که در صورت اشباع شدن از باران یا برف افزایش می یابد. اگر در مورد ظرفیت سازه، ساختمان یا سوله خود اطمینان ندارید، قبل از شروع کار حتما با یک مهندس سازه یا معمار مشورت کنید.

4.استفاده از بادگیر

به خاطر داشته باشید که باغ های ساخته شده در پشت بام به طور قابل توجهی بادگیرتر از یک باغ معمولی خواهند بود. بنابراین شما باید بادگیرها را در طراحی باغ پشت بام خود بگنجانید.

برای این منظور می توانید از بادگیرهای مشبک یا سایر انواع بادگیرهای سبک استفاده کنید.

توجه کنید بادشکن هایی که به جای متوقف کردن باد، جریان باد را مختل می کنند موثرتر هستند. این بادشکن ها اغلب مقاومت بالاتری دارند. همچنین قطعا شما نمی خواهید که تمام باد را از بین ببرید و فقط قصد کاهش باد را دارید، بنابراین بهترین گزینه ها بادگیرهایی هستند که فقط جریان باد را مختلف می کنند.

بیشتر بخوانید:  ۶ هزار کیلومتر برای شکستن قفل عشق پیموده شد

5.سیستم آبیاری باغ بام

به این فکر کنید که قصد دارید چگونه آب را به باغ پشت بام خود برسانید. گیاهان کاشته شده در پشت بام خصوصا در مناطق گرم و خشک، باید مرتباً آبیاری شوند. این در حالی است که حمل سطل های سنگین آب به پشت بام قطعا راه حل مناسبی نیست و عملی نخواهد بود. بنابراین انتخاب یک سیستم آبیاری مناسب پیش از طراحی و اجرای روف گاردن از اهمیت بالایی برخوردار است. داشتن یک سیستم ذخیره آب در داخل روف گاردن و یا نصب یک سیستم آبیاری اتوماتیک را در نظر بگیرید.

efvmkkwby87c4yubroihbhfbrhxrboihbgwjfrhbcihih چگونه با ساخت روف گاردن طبیعت را به خانه بیاوریم

در نهایت

با ساخت روف گاردن در پشت بام خانه ویلایی و شخصی یا آپارتمان های خود، می توانید به راحتی طبیعت را به خانه خود بیاورید و از فضای بلااستفاده پشت بام، در جهت ایجاد یک محیط آرامش بخش و دوست داشتنی بیشترین استفاده را ببرید.

اما توجه داشته باشید که ساخت یک روف گاردن با ایمنی و کیفیت بالا باید توسط مهندسین معماری منظر انجام شود تا تمام موارد ایمنی، میزان تحمل وزن سازه، انتخاب سیستم زهکشی مناسب، اجرای سیستم آبیاری مناسب، انتخاب خاک مناسب و دیگر موارد را بررسی کرده و سپس اقدام به طراحی و اجرای روف گاردن برای شما نماید.