کاشت و پرورش گیاه خرفه

%name کاشت و پرورش گیاه خرفه

راهنمای کاشت خرفه

راهنمای کاشت خرفه در منزل

خرفه نام گیاهی یکساله بومی مناطق هند هست، این نوع گیاه بالغ بر 40 نوع گوناگون دارد، این گیاه که برخی آن را به صورت گیاهی خودرو و علفی هرز می شناسند، امروزه از اهمیتی ویژه ای و جدید از این گیاه دست یافته هست و با شناخت بها غذایی و همچنین زیبایی آن به کاشتن و نگهداری خرفه پرداخته اند.

پرورش گیاه خرفه

پَرپَهَن (پرپین- پلپین) یا قلفه گیاهی هست از سرده خُرفِه، یک ساله با برگ های کلفت پرآب سبز با ساقه های قرمز و گل های زرد یا سفید کوچک و تخم های سیاه ریز که خواص دارویی دارند.

این گیاه دارویی که معمولاً به صورت خودرو در باغچه منازل، کنار جوی ها و در مناطق مرطوب می روید، احتمالا زیاد مورد توجه نباشد اما اکنون کشف های مهمی در مورد آن انجام شده که توسط سازمان بهداشت جهانی لقب اکسیر جهانی (Global panacea) به آن داده شده هست.

گیاه خرفه یک گیاه دارویی پرکاربرد می باشد. پس شما با کشت این گیاه و فروش آن می توانید در منزل کسب و کاری داشته باشید. حتی می توانید در منزل آغاز به تولید ترشی خرفه کنید که خیلی خاصیت دارد.

شرایط کاشت و نگهداری از خرفه :

انتخاب بذر

بذر‌های تازه را برای کاشت انتخاب کنید. بذر‌های کهنه و قدیمی ممکن هست تبهکار شده باشند و دیگر جوانه نزنند. به همین غرض از برند‌های معتبر و افراد مطمئن بذر خرفه را خریداری کنید.

%name کاشت و پرورش گیاه خرفه

شرایط نگهداری از خرفه

خاک مناسب خرفه

خاک مناسب برای کاشت خرفه، مخلوطی از خاک باغچه و ورمی کمپوست یا خاک برگ به همراه پرلیت و کوکوپیت هست. در گلدان ها به قدری خاک بریزید که حدود 4 تا 5 سانتیمتر از سر آن خالی باشد.

بیشتر بخوانید:  زندگی نامه پیر امیدیار +عکس

افزایش گیاه خرفه

برای افزایش خرفه از دو روش قلمه زدن و کاشت بذر می توان استفاده کرد، فصل مناسب برای کاشت این گیاه بهار یا تابستان از ماه فروردین تا ماه شهریور می باشد.

افزایش خرفه از راه کاشت بذر

برای کاشت، ابتدا باید از نم خاک مطمئن شوید، و اگر خشک بود آبیاری کنید تا زمین مرطوب شود، سپس بذرها را با مقداری خاک داخل نایلون بگذارید و کیسه نایلونی دارای خرفه را درون یخچال قرار دهید و به مدت 15 روز از آن نگهداری کنید.

کیسه نایلونی را بعد از 15 روز از یخچال بیرون بیاورید و به مدت یک تا سه هفته در دمای اتاق قرار دهید تا زمانی که جوانه بزند.

تخم خرفه زمانی که دمای 15 درجه سانتیگراد برایش فراهم باشد، آغاز به روییدن می کند، بعد از چند هفته از کاشت بذر آن گل های رنگی زیبای این گیاه توجه شما را به خود جلب می کند، با گذشت سه هفته از گلدهی شما می توانید بذر خرفه را برداشت کنید.

%name کاشت و پرورش گیاه خرفه

کاشت و افزایش خرفه

بیشتر بخوانید:  آفات و بیماری های انار

جوانه های گیاه خرفه را داخل گلدانی با خاک مرغوب بگذارید، ریشه خرفه را به خوبی درون خاک بگذارید و بپوشانید، خاک مرغوب برای رشد این گیاه ترکیبی از خاک رس و ماسه، و خاک باغچه می باشد.

بعد از کاشتن خرفه آن را آبیاری کنید و در محیطی پر نور قرار دهید، زیرا این گیاه نیاز شدیدی به نور دارد.

هنگامی که جوانه های خرفه جمعی برگ دادند، آنها را کم پشت کنید، دوری کاشتن گیاه خرفه میان 2 الی 60 سانتیمتر می باشد.

افزایش خرفه از راه قلمه زدن :

برای افزایش خرفه از راه قلمه زدن، شاخه های بریده شده را در خاک گلدان قرار دهید. خاک را مرطوب نگه دارید تا کاسه چند روز قلمه ها ریشه دار شوند. سپس آن ها را در خاک مرطوب بکارید.

کوددهی خرفه

خرفه نیاز به کوددهی منظم ندارد. مخلوط خاک برگ به همراه ورمی کمپوست برای تغذیه گیاه کافی هست.

آبیاری خرفه

از آنجایی که خرفه نوعی ساکولنت هست، به آبیاری بیش از حد و کاشت انباشته احساساتی هست؛ بنابراین پس از جوانه زنی، اجازه دهید خاک در فواصل آبیاری خشک شود تا گیاه گرفتار بیماری های قارچی نشود. خرفه گیاهی هست که آب و هوای خشک را ترجیح می دهد و نسبت به کم آبی مقاوم هست

%name کاشت و پرورش گیاه خرفه

کاشت گل خرفه

بیشتر بخوانید:  آشنایی با خورشید گرفتگی

مراقبت از گیاه خرفه خوراکی

مراقبت از خرفه پس از ابتدا رشد، بینهایت آسان هست. لازم نیست کار خاصی برای آن انجام دهید. همان ویژگی که سبب می شود بسیاری از مردم آن را علف هرز بشمارند و از خاک بیرون بکشند، به شما کمک می کند خود را برای پرورش آن به زحمت نیندازید.

تنها توجه داشته باشید مرتبا آن را برداشت کنید و مراقب باشید از کنترل شما خارج نشود. پیش از این که گلدهی خرفه ابتدا شود، باید سبزی را برداشت کنید تا جلوی گسترش غیر قابل کنترل آن توسط بذرهای تولید شده را بگیرید. همچنین به خاطر داشته باشید خرفه گیاهی یکساله هست.

اگر چه امکان تولید بذر و در عاقبت افزایش خود به خودی آن زیاد هست اما اگر می خواهید از داشتن محصول خرفه در سال بعد مطمئن شوید، باید در پایان فصل مقداری از تخم های خرفه را جمع کنید تا سال بعد با خیال آسوده آنها را بکارید و دیگر به دنبال پیدا کردن گیاه خرفه برای قلمه زدن نمانید. اگر می خواهید به جای پرورش خرفه، نوع وحشی آن را برداشت کنید ابتدا مطمئن شوید این گیاهان با آفت کش و علف کش تحت درمان قرار نگرفته باشند.

 

منبع: بیتوته