کیمونو لباس‌ سنتی ژاپنی

[ad_1]

1608249387 robeka.ir کیمونو لباس‌ سنتی ژاپنی

کیمونو لباس خاصی بوده و برای دوخت آن باید استانداردهای خاصی رعایت شود

کیمونو یکی از شناخته‌شده‌ترین نوع پوشاک و در واقع سنتی‌ترین لباس قانونی مردم ژاپن هست. این لباس پیشینه‌ی بینهایت طولانی داشته.

کیمونو، جامه‌ای سرتاسری دارای آستین‌های بلند و گشاداست و تا ساق پا را می‌پوشاند. امروزه، بیشتر زنان کیمونو می‌پوشند؛ آن هم در جایگاه‌های اجتماعی خاص. هنوز نیز عده‌ای از زنان و حتی مردان مسن از کیمونو به عنوان لباس روزانه خود استفاده می‌کنند، اما استفاده اصلی کیمونو در مراسم چای ژاپنی و عروسی هست.

1608249389 robeka.ir کیمونو لباس‌ سنتی ژاپنی

اجزای تشکیل دهنده کیمونو

طبق اطلاعات بدست آمده از نقاشی ها و منابع مکتوب، لباس دربار ژاپن در ماقبل تاریخ کاملا مشابه لباس دربار چین بوده هست. کیمونو از فرهنگ چین در سده ۵ (میلادی) نشات می‌گیرد و از زمان موروماچی در ژاپن شایع شد.

در دوران‌ی سلسله‌ی کوفان که یک امپراطوری چینی بوده، به دلیل مهاجرت زیاد از چین به ژاپن و سپس جنگ‌های شدید دو کشور با یکدیگر، فرهنگ این دو با یکدیگر ادغام شد. اصالت کیمونو از لباسی به نام هانفو که به افتخار خاندان وو wu نامگذاری شده بود، برداشته شده هست.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی آرون افشار خواننده پاپ و جوان ایرانی

1608249391 robeka.ir کیمونو لباس‌ سنتی ژاپنی

کیمونو سنتی‌ترین لباس قانونی مردم ژاپن هست

كيمونو به عقيده بسياري از ژاپنيها زيباترين گنجينه ملی كشورشان هست. واژه ”كيمونو“ در زبان ژاپني به معني پوشاك، جامه، تنپوش، لباس و چيزهاي پوشيدني هست. كيمونو لباس سنتي ژاپن هست و طرح و شكل آن طي دوران هاي تاريخ اين سرزمين تغييرات چشمگيري داشته هست كه نشانگر اهميت و نگرش اجتماع و فرهنگ هر دوران به اين پوشش هست. آنچه امروزه مردان و زنان و كودكان ژاپني به نام كيمونو ميپوشند اختلاف بسياری با كيمونوهای اوليه دارد.

برش، رنگ، جنس و طرح و تزئينات كيمونو به عواملي چند بستگي دارد:

جنسيت، سن و سال

مجرد يا متأهل بودن شخص مصرف كننده

فصل سال

مناسبت پوشيدن كيمونو

1608249392 robeka.ir کیمونو لباس‌ سنتی ژاپنی

كيمونو به عقيده بسياري از ژاپنيها زيباترين گنجينه ملی كشورشان هست

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه شکلات صبحانه خانگی

کیمونو، جامه‌ای هست آستین‌دار، بلند و صاف که تا ساق پا را می‌پوشاند. سرآستین‌ها معمولا بینهایت گشاد هست، چنان‌که گاه به نیم‌ متر می‌رسد.

جلوی کیمونو باز هست و معمولا از چپ به راست دور بدن را می‌پوشاند. به دیگر توضیح قطعه چپ آن روی اقبال راست قرار می‌گیرد. کیمونو گاهی هم از راست به چپ به پیکر می‌شود، مخصوصاً هنگام مراسم تدفین. شالی نیز دور بدن بسته می‌شود که کیمونو را استوار نگاه می‌دارد و ابی نام دارد.

کیمونو را معمولا با پای‌ افزارهای سنتی می‌پوشند مشابه گتا یا زوری که از چوپ ساخته می‌شود. جورابی که با کیمونو می‌پوشند تابی نام دارد که شکافی در پنجه پای آن دیده می‌شود. زیر کیمونوهم کیمونوی کوچکتری به‌عنوان لباس زیر پوشیده می‌شود که ناگاجوبان خوانده می‌شود.

1608249394 robeka.ir کیمونو لباس‌ سنتی ژاپنی

کیمونو کودکانه

گونه دیگر کیمونو یوکاتا نامیده می شود که در فصل تابستان توسط مردان و زنان پوشیده می شود. با توجه به اقتضاء روزگار همراه این کیمونو از صندل چوبی استفاده می شود همراه با یک کمربند چرمی یا پارچه ای. یوکاتا معمولاً از کتان بینهایت سبک ساخته می شود و رنگ آن معمولاً از ترکیب رنگ های بینهایت روشن می باشد و بیشتر روزگار فستیوال تابستانی همانند بن ادوری استفاده می گردد.

بیشتر بخوانید:  فال روز سه شنبه 27 آبان 1399

کیمونو لباس خاصی بوده و برای دوخت آن باید استانداردهای خاصی رعایت شود. یکی از ویژگی‌های خاص کیمونو تخته‌ی پارچه‌ی بکار رفته در آن به نام پیکر tan هست. این تخته پارچه باید در ابعاد ۳۶ سانتی‌متر عرض و ۱۱.۵ متر طول باشد. جالب توجه هست که پارچه‌ی کیمونو تنها دوخته شده و به هیچ عنوان برش نمی‌خورد. همین ترتیب سبب شده که به آسودگی بتوان کیمونوی قدیمی را برای خصوصی با سایز گوناگون آماده کرد. این امر، رواج معاملات کیمونوی دست‌دو را در پی داشته هست.

1608249396 robeka.ir کیمونو لباس‌ سنتی ژاپنی

کیمونو ژاپنی مردانه

برگرفته از بیتوته
[ad_2]