معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

%name معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گیاه گل سنگ صورتی و سفید

همه چیز درباره گیاه گل سنگ

گل سنگ گیاهی کوچک و سرزنده آپارتمانی می باشد که برگ هایی روشن و لکه دار دارد. در سال های اخیر تنوع رنگی این گیاه بیشتر شده می باشد و گونه های جدیدی داخل بازار شده اند. در ادامه سمت دوستی کامل با گل سنگ، نحوه پرورش، تکثیر و نگه داری همراه ما باشید.

معرفی گیاه گل سنگ

%name معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گل سنگ گیاهی زیبا با تنوع رنگی مناسب

گل سنگ با نام علمی Hypoestes sanguinolenta گیاهی از خانواده Acanthaceae، تقریبا کوچک و سرزنده می باشد که برای نگه داری در آپارتمان مناسب می باشد.

گل سنگ برگ های روشن و لکه داری دارد که در ترکیب با دیگر گیاهان سبز رنگ یا خزه ها زیاد زیبا دیده می شود. رایج ترین رنگی که از آن وجود دارد صورتی می باشد اما در سال های اخیر تنوع رنگی گل سنگ بالا رفته می باشد و گونه های جدیدی با برگ های پر رنگ تر، تضادی بیشتر و جدید خلق شده اند.

گل های ریزی در گیاه گل سنگ رشد می کنند که معمولا در کنار برگ های خاص این گیاه چندان مورد توجه قرار نمی گیرند؛ بدین ترتیب عمده استفاده گل سنگ در تراریوم ها یا کنار دیگر گیاهان در گلدان و… برای زیباتر کردن محیط می باشد.

اگرچه شرایط آپارتمان ها برای گل سنگ مناسب می باشد اما مراقبت های خاصی برای پیشگیری از پوسیدگی آن نیاز می باشد تا همچون روز اول شاداب و زنده بماند.

پرورش و نگهداری گل سنگ

%name معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گیاه گل سنگ صورتی

برخی از نکاتی که هنگام پرورش و نگه داری گل سنگ باید به آن توجه کنید عبارتند از:

– نور و دمای مناسب گل سنگ

گل سنگ یک گیاه گرمایی می باشد و توانایی تحمل تشنگی را دارد. هرچقدر نور بیشتری به گیاه برسد برگ های آن زیباتر و شاداب تر می شوند اما توجه کنید که نور مناسب آن غیر مستقیم (از پشت شیشه) می باشد.

بیشتر بخوانید:  هوازدگی چیست؟ پیامدها و انواع هوازدگی

در صورتی که نور کافی به گیاه نرسد نقاط و خال های رنگی موجود روی برگ ها کم شده و به رنگ سبز دگرگونی می کنند.

اگر گل سنگی که نگه داری می کنید کم رنگ شده می باشد مقداری نور مستقیم به آن بدهید و به مراقبت ادامه دهید تا پس از مدتی رنگ ها به حالت اولیه خود باز گردند.

همچنین دمای آن نیز حائز اهمیت می باشد و دمای حدود ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتی گراد برایش مناسب می باشد. همچنین در صورت کاهش دما به منفی ۱۳ سرما سبب از بین رفتن خال های روی برگ می شود.

– آبیاری گیاه گل سنگ

حدودا سه بار در هفته (در طول تابستان) و یک بار در هفته (در فصل های سرد) نیاز به آبیاری دارد و زیاد شدن آب سبب زرد شدن برگ ها می شود. تمرکزفکر کنید که هنگام آبیاری بعدی خاک گیاه قطعا باید خشک شده باشد.

– خاک و گلدان مناسب برای گل سنگ

به طور کلی خاک های غنی با زهکش مناسب برای گیاه گل سنگ استفاده می شود. برای گلدان ها می توان از خاک های آماده کاشت همچون خاک هلندی و کمپوست استفاده کرد.

بهترین روزگار برای عوض‌کردن گلدان نیز هنگامی می باشد که ریشه گیاه از خاک یا ته گلدان بیرون زده باشد؛ چرا که عوض‌کردن زودتر سبب توقف رشد گیاه خواهد شد. همچنین هنگام عوض‌کردن گلدان باید از خاک سالم و استرلیزه کمک کنید.

– نم گیاه گل سنگ

%name معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گل سنگ گیاهی نیازمند به نم بالاست

گل سنگ دوست دار نم می باشد که یکی از بهترین روش ها برای تامین آن ایجاد «جزیره» برای گیاه می باشد. در این روش باید یک کاسه بزرگتر از گلدان را در زیر آن گذاشته و سپس داخل آن را با سنگ ریزه پر کنید و تا نصفه آب پر کنید. تمرکزفکر کنید که پس از قرار دادن گل سنگ در آن نباید کف گلدان با آب موجود در کاسه بزرگتر در ارتباط باشد.

بیشتر بخوانید:  استابلایزر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

– کود مناسب برای گل سنگ

برای گیاه گل سنگ باید از کود های مایع بی‌قدرت که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند در طول فصل رشد استفاده کنید. در صورتی که کودی زورمند انتخاب کرده اید باید محلولی که برای کوددهی استفاده می کنید رقیق تر از مقدار متن شده روی بسته بندی باشد.

– هرس گیاه گل سنگ

یکی دیگر از مواردی که باید مد نظر داشته باشید هرس سر شاخه ها برای پیشگیری از علفی شکل شدن گیاه می باشد. این کار سبب می شود گل سنگ از پایین پر تر شده و جلوه ای زیباتر داشته باشد. علاوه بر این سر شاخه های هرس شده می توانند به عنوان منبعی برای پرورش گل سنگ های بیشتری باشند.

تکثیر گیاه گل سنگ

این گیاه با روش های مختلفی تکثیر می شود که عبارتند از:

• کاشت با بذر

یکی از روش های رایج برای کاشت گل سنگ می باشد. در این روش بهتر می باشد ابتدا بذر مورد نظر ۲۴ الی ۴۸ ساعت در آب ولرم قرار داده شود و سپس داخل خاک در اعماق ۰.۵ سانتی متری کاشته شود.

برای جوانه زنی بهتر از خاک مناسب استفاده کنید و سپس یک لایه پلاستیک روشن بر روی بستر کاشت بکشید تا حفظ نم و جوانه بهتر انجام شود. مدت روزگار مورد نیاز برای جوانه زنی حدود دو هفته می باشد.

• تکثیر گل سنگ از روش قلمه زدن

اوایل اردیبهشت تا اواخر شهریور روزگار مناسبی برای قلمه زدن و تکثیر گل سنگ می باشد. در این روش با یک قیچی باغبانی یا چاقویی تیز قلمه ها را به طول هفت الی ده سانتی متر سوا کنید. بهترین مکان برای قلمه گیری نوک ساقه ها می باشد که حاوی چند برگ هم باشند. توجه کنید که وجود دست‌کم یک گره (مکان اتصال برگ به ساقه) بر روی قلمه ضروری می باشد.

پس از سوا کردن، می توانید قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی یا مخلوط شن و خاک برگ فرو کنید؛ سپس در گلدانی با قطر دهانه حدود هفت سانتی متر که حاوی کمپوست بذر و قلمه می باشد آنها را بکارید.

بیشتر بخوانید:  آب قلیایی چیست و چگونه میتوان آب قلیایی را در خانه درست کرد؟

همچنین می توان قلمه های سوا شده را در آب ریشه دار کرد اما در هر صورت باید دمای مناسب (حدود ۲۰ درجه سانتی گراد) و نور غیر مستقیم خوردشید برای ریشه دار شدن آنها نیاز می باشد. علاوه بر این بهتر می باشد قلمه ها را با کیسه های روشن پلاستیکی بپوشانید تا بخار و تعریق ایجاد شده و ریشه دهی گیاه با سرعت بیشری انجام شود.

پس از گذشت زمانی حدود دوماه قلمه های گل سنگ ریشه می دهند؛ در این روزگار باید کیسه های پلاستیکی را سوا کرده و گیاه را با کود مایع مناسب تعذیه کنید. پس از گذشت مدتی می توان قلمه ها را به گلدانی با قطر دهانه ده سانتی متر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت منتقل کنید.

بیماری های گیاه گل سنگ

از جمله مشکلاتی که ممکن می باشد با آن روبرو شوید می توان به این موارد اشاره کرد:

۱. سوختگی روی برگ ها: که در صورت تابش نور مستقیم یا استفاده از مواد شیمایی براق کننده اتفاق می افتد. پیشگیری از این موراد ممکن می باشد سبب سلامت گیاه شود.

۲. کمرنگ شدن برگ ها: با سرد شدن محیط یا استفاده از آب سرد اتفاق می افتد.

۳. زرد شدن برگ ها: که در صورت آبیاری بیش از حد اتفاق می افتد.

۴. سیاهی برگ ها: به علت عدم تامین محیطی مناسب و آبیاری زیاد در تراریوم ها اتفاق می افتد.

۵. لکه های قهوه یا رنگ پریدگی: که نیازمند سم پاشی توسط حشره کش ها می باشد.

۶. از بین رفتن رنگ ها و سبز شدن کامل: که در صورت کمبود نور اتفاق می افتد.

۷. خشک شدن برگ ها: به دلیل دمای بیش از حد و گرم و خشک بودن محیط اتفاق می افتد.

 

منبع: بیتوته