چگونه به وزن ایده آل خود برسیم؟

dslf klnrjvrvhbgui7b7435f8d 0o1spdkehu4b33tgf85369i4r 300x287 چگونه به وزن ایده آل خود برسیم؟

داشتن اندام زیبا و خوش‌فرم به یکی از چالش‌های مهم زندگی در عصر مدرن تبدیل شده است و افرادی که از چاقی مفرط رنج می‌برند، به هر دری خواهند زد تا اندام ایده‌آل خود را به دست آورند. اگر شما هم به دنبال کسب بهترین راهکار برای لاغری هستید، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در حال حاضر، عمل بای‌پس و اسلیو معده دو نوع رایج جراحی جراحی چاقی می‌باشد که در عین اینکه یک هدف را دنبال می‌کنند و آن محدود کردن کالری‌های دریافتی بدن است؛ اما تفاوت‌‌هایی نیز با هم دارند. در حالت کلی،  جراحی چاقی، به جراحی اطلاق می‌شود که با کوچک کردن یا تغییر سیستم گوارشی انسان برای محدود کردن و کاهش جذب غذا منجر به کاهش وزن و لاغری در افراد با اضافه وزن مفرط می‌شود. این جراحی عموما برای افراد با اضافه وزن مفرط که قادر به کاهش وزن با ورزش و رژیم غذایی نیستند و یا به دلیل اضافه وزن به بیماری‌های جدی مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و عروقی، خطر سکته قلبی و آرتروز و دیسک کمر مبتلا شده‌اند، پیشنهاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:  آنچه لازم است در مورد جنسینگ بدانید

در اسلیو معده حدود ۷۰ درصد از حجم معده بیمار، برداشته می‌شود تا با کم کردن حجم معده، حجم غذای دریافتی و متعاقب آن مقدار کالری دریافتی کاهش یابد. در عمل بای پس معده اما پزشک در کنار کوچک کردن حجم معده، با حذف بخش ابتدایی لوله باریک از مسیر گوارشی به جذب کمتر کالری‌ها کمک می‌کند، این یعنی بیمار نه تنها زودتر احساس سیری می‌کند؛ بلکه کالری‌ کمتری هم از غذای مصرفی دریافت می‌کند.

این جراحی‌ها عموما آخرین گزینه برای لاغری محسوب می‌شوند و برای افرادی تجویز می‌شود که شرایط زیر را داشته باشند:‌

راه‌های دیگر کاهش وزن مانند رژیم غذایی و ورزش را امتحان کرده و نتیجه نگرفته‌اند.

شاخص توده بدنی (BMI) بالای ۴۰ یا بالای ۳۵ (برای افرادی که مبتلا به بیماریی مانند فشار خون، دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی، ریسک سکته قلبی و سایر بیماری‌های مرتبط با چاقی)

اضافه وزن بالای ۵۰ کیلوگرم

چاقی ناشی از مشکلات روان‌شناختی و عصبی

برخورداری از سطح سلامت عمومی خوب

مانند هر عمل جراحی دیگری، عمل جراحی چاقی عوارض و خطرات احتمالی مخصوص به خود را دارد، برای مثال خونریزی کنترل شده، نشتی از محل دوخت و بخیه، ریفلاکس اسید معده، سنگ کیسه صفرا و … از مهمترین عوارض احتمالی این دو جراحی است. اما اگر تمامی جوانب رعایت شود یعنی بیمار سطح سلامت عمومی خوبی داشته باشد و تمام توصیه‌های پزشک را رعایت کند و در مقابل، پزشک هم از مهارت کافی برخوردار باشد می‌توان این عوارض را به حداقل رساند.

بیشتر بخوانید:  فواید هندوانه برای کودکان

 

یکی دیگر از تفاوت های این دو جراحی، روند متفاوت کاهش وزن در آن ها است

 

در جراحی بای پس، به علت کوچک شدن معده، بیمار سریع‌تر سیر شده و این سیری برای مدت طولانی‌تری می‌ماند ولی به علت حذف بخشی از روده باریک، جذب مواد مغذی کاهش یافته و بیمار ممکن است مجبور به مصرف مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی باشد. همراهی اصل محدودیت دریافت کالری در کنار سوء جذب مواد غذایی باعث می‌شود افراد بعد از بای پس در همان یک سال اول پس از جراحی، ۷۰ درصد وزن خود را از دست بدهند. در جراحی اسلیو اما تنها اصل، محدودیت کالری دریافتی اعمال می‌شود و به علت کوچک شدن سایز معده، افراد سریع‌تر سیر شده و کمتر غذا می‌خورند اما اختلالی در روند جذب مواد غذایی آن‌ها ایجاد نمی‌شود و همین امر گرچه روند کاهش وزن آن‌ها را نسبت به بای‌ پس کمی کند عمل می‌کند؛ اما در مقابل، تمام ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها جذب بدن می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  آلوئه ورا و خواص گیاه آلوئه ورا

 

تفاوت بای پس و اسلیو معده

 

تفاوت دیگر، برگشت پذیری جراحی بای پس است. در جراحی بای پس به علت اینکه معده تنها به دو بخش تقسیم می‌شود و تنها ورود مواد غذایی به بخش ثانویه معده محدود می‌شود می‌توان بعد از مدتی محدودیت ایجاد شده را برداشت اما در جراحی اسلیو بخش ثانوی معده به طور کامل برداشته می‌شود و غیرقابل بازگشت است.

 

اگر اضافه وزن و و چاقی برای شما آزاردهنده است و فکر می‌کنید که کاندید مناسبی برای  جراحی هستید، با مراجعه به مطب دکتر مهدی عالم رجبی، فلوشیپ جراحی گوارش، شرایط شما برای انجام این عمل بررسی می شود و در صورت تشخیص پزشک، بیماری چاقی خود را راحت درمان کنید.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان چاقی و انواع روشهای درمان آن می تواندد به وب سایت تخصصی دکتر مهدی عالم رجبی مراجعه نمایند.