قرص سرماخوردگی در بارداری و موارد منع مصرف آن

اگر در دوران باردای دچار سرماخوردگی شده‌اید و برایتان سوال پیش‌آمده که آیا مصرف قرص سرماخوردگی در بارداری عوارضی برای جنین به‌همراه دارد یا بی‌خطر است؟

برای پاسخ به این پرسش باید گفت که بستگی به نوع دارو و ترکیبات آن دارد. برخی از ترکیبات موجود در داروهای سرماخوردگی مورد مطالعه قرار گرفته­اند و به­طور کلی برای زنان باردار بی­خطر محسوب می­شوند.

برخی دیگر نیز امکان بروز عوارضی برای جنین به­همراه دارد و بهتر است از مصرف آنها اجتناب کرد.

terybg5u67n67i68 قرص سرماخوردگی در بارداری و موارد منع مصرف آن

سرماخوردگی در دوران بارداری

به‌طور کلی بروز بیماری برای زنان در زمان بارداری، با توجه به این‌که آنها اغلب نگران تاثیرات منفی بر جنین هستند، دشواری‌های بیشتری برای فرد ایجاد می‌کند.

البته این نگرانی بی‌مورد نیست؛ زیرا هنگامی که باردار هستید، کودک شما در معرض هر دارویی که شما مصرف می­کنید، قرار می­گیرد. به‌طور معمول این بیماری در دوران بارداری به جنین آسیبی نمی­رساند، اما می­تواند برای فرد باردار ناراحت­کننده باشد.

از طرفی ممکن است فرد نگران این باشد که کدام درمان­ها و داروها را می­تواند با خیال راحت استفاده کند. البته باید این را هم در نظر گرفت که بسیاری از افراد در واقع رینیت بارداری (pregnancy rhinitis) را تجربه می­کنند که علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد.

برای برخی افراد ممکن است تشخیص رینیت از سرماخوردگی دشوار باشد از علائم این 2 اختلال که شبیه به‌هم است می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبریزش بینی
  • عطسه­کردن
  • مشکل در تنفس

سرماخوردگی و بارداری؛ چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر تب و دردهای عضلانی را تجربه کردید یا اگر نشانه­ها در عرض حدود 10 روز از بین نرفت، به پزشک مراجعه کنید تا ببیند آیا این بیماری سرماخوردگی است یا علائم ناشی از عارضه دیگری است.

زنان باردار باید مراقب باشند و تصور نکنند نشانه­هایی که دارند تنها ناشی از سرماخوردگی است و می­توان با مصرف قرص سرماخوردگی در بارداری آن را درمان کرد. درست است که بسیاری از داروهای بدون نسخه سرماخوردگی برای زنان باردار و جنین آن­ها بی­خطر تلقی می­شود، اما این بدان معنا نیست که شما فقط باید چیزی را از داروخانه تهیه کرده و مصرف کنید.

داروی ایمن سرماخوردگی در بارداری

اگر شما هم در دوران بارداری قرار دارید و نگران قرص سرماخوردگی در بارداری هستید به این نگاه کنید که کدام داروها برای شما منع مصرف ندارد.

به­طور معمول در اکثر بیماری­های ویروسی، بهتر است منتظر بمانید تا سیستم ایمنی بدن با عفونت مبارزه کند. استفاده از داروهای بدون نسخه می­تواند به تسکین علائم شما در این زمان کمک کند.

با این حال، مصرف همه داروهای بدون نسخه در دوران بارداری ایمن نیست. برخی از داروها ممکن است به کودک آسیب برساند یا مشکلاتی مانند فشار خون را برای شما ایجاد کند.

به یاد داشته باشید، دستورالعمل­های روی بسته­بندی را برای هر دارویی که امکان دارد مصرف کنید، بخوانید. البته در صورتی که نسبت به استقاده از داروهای سرماخوردگی اطمینان کافی ندارید بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید و نظر او را در این باره جویا شوید.

بسیاری از داروهای بدون نسخه بر اساس خطر طبقه­بندی می­شوند. برخی از آنها در دسته داروهای بی­خطر قرار می­گیرند و عموما برای استفاده در دوران بارداری، ایمن در نظر گرفته می­شوند.

در ادامه داروهایی که برای درمان سرماخوردگی در این دوران هیچ منعی برای مصرف ندارد را به شما معرفی می‌کنیم تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنید.

تسکین­دهنده­های درد

استامینوفن، قرص سرماخوردگی دوران بارداری است که می­تواند در کاهش درد موثر باشد، استفاده از این دارو به‌طور معمول عوارض خاصی را به‌همراه ندارد.

اگر درد شما شدید باشد، پزشک امکان دارد مسکن­های قوی­تری را تجویز کند، در صورتی که مسکن‌های قوی‌تر را طبق دستور پزشک مصرف کنید می‌توان از عدم تاثیر آنها بر روی جنین مطمئن بود.

57jb7r6jr67j6r 600x356 قرص سرماخوردگی در بارداری و موارد منع مصرف آن

داروی سرماخوردگی

برخی از داروهای سرماخوردگی که برای عموم افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد هنوز به‌طور کامل برای مصرف در دوران بارداری مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

معمولا برخی از پزشکان پیشنهاد می‌کنند که بهتر است برای مصرف هرنوع دارویی تا هفته دوازدهم صبر کنید که خطرات احتمالی برای نوزادتان به حداقل برسد.

گزینه­های ایمن شامل موارد زیر است:

  • شربت­های سرفه دکسترومتورفان و گوایفنزین
  • سرکوب­کننده سرفه در شب
  • کلرفنیرامین
  • دیفن­هیدرامین

ضد احتقان­ها

طبق برخی منابع، مصرف داروهای ضد احتقان مانند سودوافدرین، زمانی که توسط یک پزشک تجویز می­شود، بی­خطر است. برخی از مطالعات نیز نشان می­دهد که بعضی از داروهای ضد احتقان، از جمله سودوافدرین و فنیل­افرین، ممکن است خطر ناهنجاری­های هنگام تولد را افزایش دهند.

شواهد کلی حاکی از آن است که افراد در دوران بارداری، به­ویژه در 3 ماهه اول، باید از داروهای ضد احتقان به مقدار کم استفاده کنند. اسپری­های بینی جایگزین­ بی­خطری برای این داروها است.

ماده فعال سودوافدرین همچنین ممکن است فشار خون را افزایش دهد یا بر جریان خون از رحم به جنین تاثیر بگذارد. هر چند بیشتر بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد که این دارو برای مصرف در دوران بارداری بی‌خطر است اما اگر بعد از استفاده، فشار خون بالا برای شما پیش آمد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید‌.

داروهایی که در بارداری منع مصرف دارند

از سری داروهایی که به‌طور معمول برای تسکین درد استفاده می‌شود اما در دوران بارداری باید از مصرف آنها اجتناب کرد شامل موارد زیر است:

  • ناپروکسن
  • سلکوکسیب
  • آسپرین
  • ایبوپروفن
  • کتوپروفن

برخی از عفونت­های سینوسی با آنتی­بیوتیک درمان می شوند. به­طور کلی، بیماران باردار نباید آنتی­بیوتیک مصرف کنند مگر اینکه ضروری باشد.

از مصرف هر گونه داروی گیاهی که اطلاعی درباره ترکیبات آن ندارید نیز خودداری کنید.داروهای گیاهی به­طور خاص تحت نظارت نیستند، بنابراین تشخیص دقیق مواد تشکیل­دهنده آنها و بی­خطربودن آنها دشوار است.

داروهای گیاهی نیز می­توانند از جفت عبور کرده و به نوزاد برسند، بنابراین بهتر است از مصرف آنها اجتناب کنید.

درمان­های خانگی برای سرماخوردگی در بارداری

اگر در دوران بارداری هستید و دچار علائم سرماخوردگی شده­اید به­جای آن­که خودسرانه برای مصرف قرص سرماخوردگی در بارداری اقدام کنید بهتر است از درمان­های خانگی کمک بگیرید.

هنگامی که در دوران بارداری بیمار می­شوید، اولین اقدامات شما باید این باشد:

  • استراحت کافی داشته باشید.
  • مایعات زیادی بنوشید.
  • اگر گلودرد دارید بهتر است آب­نمک گرم غرغره کنید.
  • در صورتی که گرفتگی بینی شما را آزار می‌دهد می‌توانید از اسپری بینی استفاده کنید.
  • محیط اطراف خود را تا حد ممکن مرطوب نگه دارید، این کار به تنفس آرام و راحت شما کمک می‌کند‌.
  • از غذاهای مقوی و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنید تا بدن شما برای مقابله با بیماری آمادگی داشته باشد.
  • اضافه­کردن عسل یا لیمو به یک فنجان چای گرم بدون کافئین برای تسکین گلودرد
  • استفاده از کمپرس­های سرد و گرم برای کاهش درد سینوسی

اگر در دوران بارداری هستید و برایتان سوال پیش آمده است که آیا قرص سرماخوردگی در بارداری بی­خطر است؟ باید بدانید که در این دوران حساس، بهتر است بیشتر احتیاط کنید و تا حد ممکن از مصرف دارو به­صورت خودسرانه پرهیز کنید.

برخی از داروهای ایمن که برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری مجاز است شامل برخی ازمسکن‌ها و داروهای ضد سرفه می‌شود. از طرف دیگر مصرف آنتی­بیوتیک­ها، آسپرین، ناپروکسن و تعدادی دیگر از داروها به­عنوان موارد منع مصرف در دوران بارداری در نظر گرفته می­شوند.