مازندران یا گیلان؟ به کدام استان سفر کنیم؟

234ftg3yhbu56un6i7im68 600x289 مازندران یا گیلان؟ به کدام استان سفر کنیم؟

مازندران یا گیلان، از نظر جذابیت و زیبایی، تفاوت چندانی با هم ندارند. هر دوی آنها، جزو سرسبزترین و بکرترین مناطق تفریحی کشور هستند که از آب‌وهوای معتدل و فوق‌العاده‌ای برخوردارند؛ بنابراین اگر قصد دارید که سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید؛ سفر به این استان‌های شمالی را از دست ندهید! با این حال، ممکن است برخی از ما این سؤال را در ذهن داشته باشیم که بابلسر یا انزلی؟ به کدام شهر سفر کنیم؟ شاید مازندران یا گیلان، شباهت‌های زیادی از نظر طبیعی داشته باشند؛ اما هرکدام از آنها، موقعیت جغرافیایی و جاذبه‌های دیدنی متفاوتی دارند که باعث می‌شود انتخاب بین این دو استان را کار سخت و پیچیده‌ای کند. برای مثال، می‌توان مازندران یا گیلان را از نظر جاذبه‌های تفریحی، هتل‌های لوکس و باکیفیت و نیز راه‌های ارتباطی مورد بررسی قرار داد. در این مقاله قصد داریم به مقایسه استان‌های مازندران یا گیلان بپردازیم و به این سؤال بپردازیم که کدامیک از استان‌های مازندران یا گیلان، برای سفر مناسب‌تر است؟

سفر به مازندران؛ سواحلی وسیع و رؤیایی

استان مازندران، وسیع‌ترین استان شمالی کشور است که علاوه بر همجواری با دریای خزر، از جنگل‌های انبوه و وسیع نیز برخوردار است. این استان، هرساله میزبان بیش از 10 میلیون مسافر از سراسر کشور است و بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که روزهای تعطیل خود را در شهرهای خوش‌ آب‌وهوای مازندران سپری کنند. مازندران، مجموعه‌ای بی‌نظیر از کوهستان، جنگل، دریا و ساحل است؛ بنابراین، باید انتظار هرنوع جاذبه‌ طبیعی همچون آبشارهای بلند، چشمه‌ها و رودخانه‌های پرآب را داشته باشید. از جمله شهرهای محبوب مازندران که مقصد بسیاری از گردشگران هستند، می‌توان به بهشهر، محمودآباد، رامسر، بابلسر، تنکابن، چالوس، نکا، جویبار و نوشهر اشاره کرد.

آب‌وهوای مازندران چگونه است؟

مازندران، جزو استان‌هایی است که در فصل زمستان، بارش‌های زیادی را تجربه می‌کند؛ بنابراین بهتر است در فصل زمستان به این استان سفر نکنید. تابستان نیز، معمولاً آب‌و‌هوای شرجی شما را اذیت خواهد کرد. بهترین زمان برای سفر به این استان، بهار یا پاییز است. در این فصل‌ها، آب‌و‌هوای معتدل مازندران، بسیار لذت‌بخش است و خصوصاً در پاییز، از شلوغی مازندران، کاسته می‌شود. به‌طورکلی اگر می‌خواهید در مواقع خلوت با آب‌و‌هوای معتدل به مازندران سفر کنید؛ اوایل پاییز بهترین زمان سفر خواهد بود.

جاهای دیدنی استان مازندران

اگر می‌خواهید بدانید که مازندران یا گیلان، کدامیک برای سفر بهتر است؛ بهتر است آشنایی کاملی با جاهای دیدنی این دو استان زیبا داشته باشید. در ادامه، به معرفی بهترین جاهای دیدنی استان مازندران خواهیم پرداخت.

چشمه‌های باداب سورت

45gyh5u7nij67kmi68k78 600x400 مازندران یا گیلان؟ به کدام استان سفر کنیم؟

اگر به جنوب ساری و روستای سورت بروید (حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست)؛ به چشمه‌های حیرت‌انگیز و رؤیایی برخورد خواهید کرد که شبیه آن را تنها می‌توان در ترکیه، چین یا ایتالیا پیدا کرد. این چشمه‌های طبیعی، بعد از قله دماوند، جزو عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی کشور هستند. ارتفاع این چشمه‌ها از سطح دریا، بیش از 1800 متر است و در اطراف آنها، جنگل‌های پراکنده زرشک و نارنج وجود دارد. آب این چشمه‌ها مناسب آشامیدن نیست و از نظر رنگ، بو و غیره، هرکدام از آنها با یکدیگر تفاوت دارند. ساختار پلکانی چشمه‌های باداب سورت، با آب‌های گازدار و رسوبی، جذابیت زیادی برای گردشگران ایرانی و خارجی دارد. بسیاری از مسافران در انتخاب بین مازندران یا گیلان، برای بازدید از این جاذبه دیدنی، به مازندران سفر می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  خرید نمک دامی و خرید سنگ نمک دام کربنات خورشید

پناهگاه حیات وحش دشت ناز

اگر می‌خواهید نادرترین حیوانات بومی ایران را از نزدیک مشاهده کنید؛ شاید پناهگاه حیات وحش دشت ناز، بهترین محل برای شما باشد. دشت ناز، آشیانه امن بیش از 447 گونه گیاهی و صدها گونه جانوری است. گوزن زرد ایرانی، گربه جنگلی، قرقاول و برخی پرندگان زیبای مهاجر، در این جنگل، به‌طورکامل تحت محافظت قرار دارند. جالب است بدانید که دشت ناز، بخشی از جنگل‌های رؤیایی هیرکانی است و به همین دلیل، اهمیت بسیار بیشتری برای محیط زیست ایران دارد. برای رفتن به این پناهگاه، بهترین کار، استفاده از مسیر هوایی است؛ زیرا این جاذبه دیدنی در نزدیکی فرودگاه و در روستای اسلام آباد ساری قرار دارد.

پارک جنگلی نور

6ybh57un6i8i78 600x400 مازندران یا گیلان؟ به کدام استان سفر کنیم؟

از جمله جاهای دیدنی استان مازندران، می‌توان به پارک جنگلی نور اشاره کرد. این پارک جنگلی، در نزدیکی شهرستان نور واقع شده و دسترسی بسیار راحتی دارد. جاده منتهی به این جنگل، کاملاً آسفالت است و شما می‌توانید در کمال امنیت به آن سفر کنید. نزدیکی پارک جنگلی نور به دریا، به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان پس از بازدید از جنگل، به ساحل دریا بروید و یا یک تیر، دو نشان بزنید. مساحت این پارک زیبا، بیش از 3600 هکتار است و بزرگ‌ترین پارک جنگلی در جنوب غربی آسیا محسوب می‌شود. این پارک جنگلی، در 5 کیلومتری شهرستان نور به سمت محمودآباد قرار دارد. از جمله زیبایی‌های این پارک طبیعی، می‌توان به آرامش وصف‌ناپذیر در جاده‌های آن، جاذبه‌های مناسب برای عکاسی، مسیرهای پیاده‌روی، کمپینگ و پارک بازی کودکان اشاره کرد. در سفر به این پارک زیبا، رعایت نظافت در محیط زیست را فراموش نکنید.

آبشار شاهاندشت

45ybu57nimk78ki6n7u 600x400 مازندران یا گیلان؟ به کدام استان سفر کنیم؟

مازندران دارای آبشارهای شناخته‌شده و بسیار معروفی است. از جمله این آبشارها می‌توان به آبشار شاهاندشت اشاره کرد. این آبشار به طول 50 متر، جزو بلندترین آبشارهای کشور است که در مجاورت رودخانه هراز قرار گرفته است. برای رفتن به محل این آبشار، باید به روستای شاهاندشت بروید؛ از آنجا با کمی پیاده‌روی به محل آبشار خواهید رسید. در نزدیکی این آبشار، جاذبه‌های دیدنی همچون قلعه ملک بهمن و آبگرم لاریجان نیز وجود دارد.

پل ورسک

پل ورسک، جزو آثار معماری شگفت‌انگیز مازندران است که بسیاری از گردشگران علاقه دارند حداقل یکبار از روی آن عبور کنند. جالب است بدانید که پل ورسک، جایگاه مهمی در خلال جنگ جهانی دوم داشته است. این پل در حقیقت برای انتقال نیروهای نظامی شوروی و انگلیس از جنوب به شمال کشور ساخته شده بود. ساخت این پل در سال 1305، با تصویب مجلس شورای ملی، کلید خورد. معماری منحصربه‌فرد این پل، توسط شرکت دانمارکی کامپساکس، طراحی شده است. با عبور از روی این پل، قطعاً لحظات جذاب و خاطره‌انگیزی را تجربه خواهید کرد. اگر قصد داشتید از این پل زیبا بازدید کنید؛ دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید؛ زیرا پل ورسک و جنگل‌های اطراف آن خصوصاً در فصل پاییز با درختان زرد و نارنجی، بسیار زیبا و دیدنی هستند.

بیشتر بخوانید:  رژیم جنرال موتورز؛ 6 کیلو لاغری در 7 روز!

بهترین هتل‌های مازندران

345gtvyg46bu57i6 600x384 مازندران یا گیلان؟ به کدام استان سفر کنیم؟

بعد از آشنایی با جاهای دیدنی استان مازندران، بهتر است با بهترین هتل‌ها و محل‌های اقامت در این استان آشنا شویم. انتخاب بهترین محل برای اقامت، می‌تواند لذت سفر را برای ما دوچندان کند. از جمله بهترین هتل‌های مازندران می‌توان به هتل‌های زیر اشاره کرد:

  • میزبان بابلسر
  • پارسیان آزادی خزر چالوس
  • ونوس پلاس چالوس
  • مروارید خزر محمود آباد

 

سفر به گیلان؛ جنگل‌هایی انبوه و باشکوه

برای اینکه مازندران یا گیلان را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب کنیم؛ بهتر است با هر دوی این استان‌ها آشنا شویم. در ادامه مقاله، به معرفی استان گیلان برای سفر می‌پردازیم. این استان زیبا، با جنگل‌های بسیار انبوه و متراکم شناخته می‌شود؛ بنابراین اگر در مقایسه با ساحل و جنگل‌های پراکنده، به جنگل‌های انبوه بیشتر علاقه دارید، گیلان، جای بهترین برای سفر خواهد بود. جالب است بدانید که زیبایی استان گیلان، تنها به جنگل‌های سرسبز محدود نمی‌شود. این استان، انواع جاذبه‌های تاریخی، پارک حیات وحش، آبشار و بازارهای خرید را در خود جای داده است. در ادامه بیشتر با این استان زیبا آشنا می‌شوید.

آب‌وهوای گیلان چگونه است؟

آب‌و‌هوای گیلان بسیار معتدل است و اگر می‌خواهید به این استان سفر کنید؛ بهترین زمان، قطعاً بهار و پاییز خواهد بود. خوب است بدانید که دمای رشت به‌عنوان مرکز استان گیلان، به‌طور میانگین حداقل 11 درجه و حداکثر 20 درجه سانتی‌گراد است؛ بنابراین با یک شهر خوش آب‌وهوا و معتدل مواجه خواهیم بود. برای رفتن به رشت و استان گیلان، در تابستان اقدام نکنید؛ زیرا ممکن است دمای نسبتاً بالا ( 37 درجه) و هوای شرجی، کمی برای شما آزاردهنده باشد. از آنجا که آب‌و‌هوای مازندران با گیلان، تفاوت زیادی با هم ندارند؛ اینکه مازندران یا گیلان را برای سفر انتخاب کنیم، فرق زیادی نمی‌کند.

جاهای دیدنی استان گیلان

استان گیلان نیز، مملو از جاهای دیدنی و مراکز تفریحی است. ترکیب رؤیایی جنگل، کوهستان و دریا، گیلان را به یکی از بهترین مناطق تفریحی در کشور تبدیل کرده است. این استان هرساله، میزبان میلیون‌ها گردشگر ایرانی و خارجی است. در ادامه به معرفی بهترین جاهای دیدنی گیلان اشاره خواهیم کرد.

روستای زیبای ماسوله

35fgty46ub57i67i 600x400 مازندران یا گیلان؟ به کدام استان سفر کنیم؟

شاید کمتر کسی باشد که به استان گیلان سفر کرده باشد اما از زیبایی‌های ماسوله بازدید نکرده باشد. روستای پلکانی و تاریخی ماسوله، در سال 54، به ثبت آثار ملی رسید و در حال حاضر، نخستین شهر تاریخی کشور لقب گرفته است. در بدو ورود به این روستا، خانه‌های زیبای پلکانی با پنجره‌های چوبی آزین شده با گلدان‌های رنگارنگ، شما را مبهوت خواهد کرد. در کوچه‌های این روستای زیبا، بوی عطر غذاهای محلی و سوغاتی‌های بومی ماسوله، پیچیده است. در نزدیکی ماسوله، آبشارهای کوشم، رودخان، خرم‌بو و توریشوم قرار دارد. پارک جنگلی ماسوله نیز، یکی از جاذبه‌های دیدنی در نزدیکی روستای ماسوله است. اگر به این روستا سفر کردید؛ با خرید سوغاتی از مردم محلی، می‌توانید به اقتصاد بومیان ماسوله، کمک نمایید. از جمله سوغاتی‌های ماسوله می‌توان به نان قندی، لواشک، رب انار، مربا و انواع ترشی اشاره کرد.

قلعه رودخان

45yguhb57hn6ii 600x375 مازندران یا گیلان؟ به کدام استان سفر کنیم؟

قلعه خیال‌انگیز رودخان، چیزی شبیه لوکشین‌های فیلم‌های تاریخی سینمایی است. این قلعه تاریخی زیبا و شگفت‌انگیز در ارتفاعات پوشیده از جنگل حیدرآلات و در 20 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن قرار دارد. از تهران تا این جاذبه دیدنی، 5 ساعت و نیم با خودرو فاصله است. این قلعه، دارای دو دژ مستحکم و دفاعی است و در گذشته کاربرد نظامی داشته است. از جمله ویژگی‌های جذاب این قلعه، معماری منحصربه‌فرد آن است که دارای 1600 پله و چندین برج مرتفع است.

بیشتر بخوانید:  درآمد دلاری با خرید دستگاه‌‌های ماینر

گردنه حیران

34tgy46yb5u7u67nj78 600x315 مازندران یا گیلان؟ به کدام استان سفر کنیم؟

جایی در میان شهرستان‌های آستارا و اردبیل، دشتی وسیع و سرسبز قرار دارد که به آن گردنه حیران گفته می‌شود. اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم گردنه حیران، معروف‌ترین جاذبه طبیعی در استان گیلان است؛ زیرا علاوه بر عبور رودخانه ارس در میان آن، ترکیب زیبای کوهستان، مه، ابر و جنگل، بر زیبایی آن افزوده است. رانندگی در گردنه حیران، یکی از جذابیت‌های سفر به استان گیلان است. این جاذبه دیدنی، در تمام فصول سال، تماشایی است. پیشنهاد می‌کنیم در فصل زمستان، تله کابین گردنه حیران را از دست ندهید!

بهترین هتل‌های گیلان

3tvfg4y46ub56ub57 600x326 مازندران یا گیلان؟ به کدام استان سفر کنیم؟

هتل‌های مازندران یا گیلان، جزو بهترین هتل‌های کشور از نظر چشم‌انداز بکر طبیعی و نزدیکی به جاهای دیدنی هستند. در این بخش، نوبت به معرفی بهترین هتل‌های استان گیلان رسیده است. از جمله بهترین هتل‌های محل اقامت در استان گیلان می‌توان به هتل‌های زیر اشاره کرد:

  • پنج ستاره کادوس
  • معین
  • سفیدکنار
  • بهشت تالاب
  • دنیز
  • آرکا
  • دلفین
  • اسپیناس

مازندران یا گیلان؟ مسیر کدام‌یک بهتر است؟

بدون شک یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر، انتخاب بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد است. وجود راه‌های ارتباطی کوتاه، مستقیم و بدون دردسر، برای هر گردشگری، بسیار جذاب است. استان‌های مازندران یا گیلان نیز، به‌دلیل حجم زیاد گردشگر، از راه‌های ارتباطی مناسبی برخوردار هستند. برای سفر به مازندران از تهران، می‌توانید از اتوبان بسیج حرکت کرده و به سمت جاده دماوند برانید. با عبور از فیروزکوه و قائم شهر، می‌توانید به سمت ساری یا بابل، حرکت کنید. اگر قصد سفر از مازندران به گیلان را دارید؛ می‌توانید با عبور از لاهیجان و لنگرود، وارد استان گیلان شوید. برای سفر به گیلان از تهران نیز، باید از استان‌های البرز و قزوین عبور کنید. معمولاً 5 ساعت از تهران تا گیلان با خودروی شخصی فاصله است.

برای خرید سوغاتی، مازندران بهتر است یا گیلان؟

343tvyb4g6rui5n7i67i 600x338 مازندران یا گیلان؟ به کدام استان سفر کنیم؟

از نظر تنوع سوغاتی، مازندران یا گیلان، فرقی نمی‌کند؛ زیرا هردو دارای سوغاتی‌های خوشمزه و جذابی هستند. اما از نظر بازارهای خرید، این دو استان دارای مراکز خرید کوچک و بزرگی هستند که بهتر است با معروف‌ترین آنها آشنا شوید. از جمله بهترین مراکز خرید استان مازندران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازار بزرگ سلمان‌شهر
  • بازار نشتارود
  • نرگسیه
  • بازار بزرگ قائم شهر
  • بازار ساری

از جمله مراکز خرید مهم استان گیلان نیز، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازار صنایع دستی خمام
  • چوبر
  • صومعه‌سرا
  • بازار مرکبات هشتپر
  • بازار کلاچای

به‌طورکلی، بازارهای مازندران یا گیلان، بهترین مراکز برای خرید سوغاتی هستند. در این بازارها، می‌توانید انواع سوغاتی شمال همچون ترشیجات، زیتون، ماهی، مرکبات، رب انار، برنج، صنایع دستی و لباس‌های محلی را تهیه کنید. اگر به استان‌های زیبای شمالی کشور سفر کردید، خرید این سوغاتی‌های خوشمزه و لذیذ را از دست ندهید.