میلگرد بستر چیست؟

5yb6jn57nu67i میلگرد بستر چیست؟

میلگرد بستر (bed joint reinforcement) یکی از روش‌های مقرون‌به‌صرفه و کاربردی در مقاوم‌سازی سازه‌ها و اتصالات است. این نوع میلگرد برای بهبود عملکرد دیوارهای بنایی و ایجاد مقاومت اضافی در برابر بارهای جانبی مانند باد، طوفان و زلزله استفاده می‌شود؛ همچنین برای کاهش خطر ترک خوردن در غلظت تنش در اطراف دهانه‌ها و کنترل انقباض نیز به کار می‌رود.

 

خواص میلگرد بستر

میلگرد بستر از سیم‌های فولادی با ضخامت چهار الی 8 میلی‌متر به وجود می‌آید و در حالت آج‌دار قابل تهیه است. تولید با حالت آج‌دار باعث بهترین تماس بین میلگرد و بتن یا ملات می‌شود. برای جلوگیری از فرسایش فولاد در مجاورت رطوبت، یک پوشش ضدزنگ از جنس روی را بر روی سطح میلگرد بستر ایجاد می‌کنند که باعث افزایش طول عمر و جلوگیری از فرسایش زودهنگام آن خواهد شد و کیفیت محصول نهایی را بهبود می‌بخشد. خواص میلگرد بستر را در زیر بخوانید:

  • مقاومت بالا دربرابر بارهای تنشی و فشاری؛
  • انعطاف‌پذیری مناسب در فرآیندهای ساخت‌وساز؛
  • پایداری در برابر عوامل زیستی و آب‌و‌هوایی؛
  • قابلیت جوشکاری و اتصال به سایر عناصر سازه؛
  • عدم تغییر شکل و انبساط زیاد در دمای محیط؛
  • قابلیت استفاده در برابر تنش‌های لرزه‌ای و زلزله؛
  • ایمنی بالا در برابر حریق.

این میلگرد برای مقاوم‌سازی و اتصال دیوارها در برابر زلزله و نیروهای وارده به سازه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این محصول به‌صورت مستقیم و بهینه‌شده اتصالات را بهبود می‌بخشد. با تغییر شکل، نحوه اتصال، کنگره‌ای شدن و خرپایی، مقاومت میلگرد بستر افزایش می‌یابد و مقاومت در برابر نیروهای خارجی وارد به دیوار، درگیری محصول با مصالح و مقاومت کششی ملات را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:  تبدیل واگن قطار قرن نوزدهم به هتلی زیبا/ تصاویر

 

انواع میلگرد بستر

این میلگرد در انواع و سایزهای مختلفی به تولید می‌رسد، به‌طور کلی انواع آن عبارت‌اند از:

خرپایی

میلگرد خرپایی یک نوع میلگرد است که به‌طور گسترده در دیوارها و اعضای سازه‌های ساختمانی به کار گرفته می‌شود. این نوع، میلگردی پرطرف‌دار و محبوب در صنعت ساختمان به‌شمار می‌آید.

در این میلگرد، سیم‌های مفتولی به‌صورت هفت‌هشتی بین دو مفتول قرار می‌گیرند. این طرح خرپایی، استحکام و پایداری میلگرد را افزایش می‌دهد و مقاومت آن را در برابر نیروهای جانبی خواهد افزود. استفاده از میلگرد خرپایی در سازه‌های ساختمانی به بهبودی در عملکرد و استحکام سازه خواهد انجامید و به‌عنوان یکی از روش‌های متداول و کارآمد مقاوم‌سازی شناخته می‌شود.

نردبانی

بستر نردبانی یک نوع دیگر از میلگرد‌های بستر به‌حساب می‌آید که در دیوارها و اعضای سازه‌های ساختمانی قابل استفاده است. این نوع میلگرد را به‌دلیل ظاهر آن که به‌صورت نردبانی شکل می‌گیرد، نردبانی نام‌گذاری کرده‌اند.

به این معنا که دو مفتول عمودی توسط یک مفتول افقی به هم متصل شده‌اند. این شکل ظاهری نردبانی به میلگرد استحکام و پایداری بیشتری می‌بخشد و مقاومت آن را در برابر نیروهای جانبی افزایش می‌دهد. استفاده از میلگرد نردبانی نیز بهبودی در عملکرد و استحکام سازه‌های ساختمانی را به دنبال دارد.

45ybv46y6uju75u میلگرد بستر چیست؟

کاربرد میلگرد بستر

میلگرد بستر با استفاده از روش جوشکاری مقاومتی تولید می‌شود. این روش معمولا با هدف افزایش استحکام و مسلح کردن سازه‌ها در برابر زلزله مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. در نگاه کلی سازه‌های آجری و سفالی خود در برابر زلزله از مقاومت کافی برخوردار نیستند؛ بنابراین به استحکام‌بخشی و مقاوم‌سازی آن‌ها نیاز وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  راهنمای سئو سایت به همراه تخفیف ویژه پکیج آموزش سئو

استفاده از این میلگرد به‌عنوان یکی از روش‌های مقاوم‌سازی با این هدف صورت می‌گیرد که این سازه‌ها توانایی تحمل فشارهای احتمالی ناشی از زلزله را داشته باشند و در اثر آن آسیب نبینند.

میلگردهای بستر در انواع دیوارهای مختلف سفالی، آجری، باربر و غیرباربر و… قابل استفاده هستند. این میلگردها را با استاندارد ASTM (استاندارد بین‌المللی آمریکا) تولید می‌کنند و قطر آن‌ها از 4 میلی‌متر شروع می‌شود و ظاهری آج‌دار دارند.

حداقل قطر مفتول میلگرد بستر به طول و وزن کلی پروژه بستگی دارد که در محاسبات اولیه، آن را تعیین می‌کنند. لایه‌ای از گالوانیزه (پوششی از روی) روی سطح میلگردها قرار می‌دهند و عرض آن‌ها نیز معمولا بین 5 تا 11 سانتی‌متر شکل می‌گیرد.

 

استفاده از این نوع میلگرد به‌دلایلی نظیر اشکالات موجود در سازه‌های آجری توصیه می‌شود. این میلگردها معمولا بین دیوارها جای می‌گیرند و ایرادات موجود در سازه‌های آجری را رفع می‌کنند. استفاده از آن‌ها بهبودی عمده در مقاومت کلی سازه‌های آجری ایجاد می‌کند و به تحمل فشارهای جانبی و زلزله‌ای سازه یاری می‌رساند.

مزایای استفاده از میلگرد بستر

مکان‌هایی که جداره‌های پیوندی در آن‌ها وجود داشته باشند، ابتدا با استفاده از ملات پر خواهند شد. استفاده از این میلگرد دارای مزایای جذاب زیر است:

– دیوارهای متقاطع به یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند؛

– امکان تعبیه به‌صورت عمودی وجود دارد؛

– به دوغاب‌بندی نیازی نیست؛

– باعث افزایش چشمگیر مقاومت دیوار می‌شود؛

– در برابر زلزله مستحکم است؛

– مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد؛

– مقاومت برشی افزایش می‌یابد و…

شکل ظاهری میلگرد فوق بسیار ساده و با چشم قابل تشخیص است. این محصول با استفاده از مفتول ساخته می‌شود. مفتول‌ها با کمک جوشکاری مقاومتی به یکدیگر اتصال می‌یابند و طول و ضخامت آن‌ها را مهندس سازه تعیین خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:  بررسی تأثیر کاهش قیمت میلگرد بر صنایع مختلف

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این محصول را مسلح کردن دیوار به‌خصوص درمقابل زلزله باید دانست. استفاده از این روش، علاوه‌بر ایجاد خاصیت نگه‌دارندگی، مانع انتقال نیروی برشی دیوار به سازه نیز خواهد شد. ظاهر کنگره‌ای میلگرد، افزایش مقاومت آن را به همراه می‌آورد و افزایش مقاومت کششی ملات نیز ایجاد یکپارچگی بین دوخت‌های اجرا را در پی خواهد داشت.

 

نحوه خرید میلگرد بستر

برای خرید میلگرد بستر می‌توانید به فروشگاه‌های معتبر ساختمانی مراجعه کنید؛ همچنین می‌توانید از طریق بازار اینترنتی آهن و فولاد اقدام به خرید میلگرد بستر کنید. برای خرید میلگرد بستر و استعلام قیمت میلگرد بستر از طریق شماره تلفن 0414180 با مجموعه عصر‌آهن تماس بگیرید و از راهنمایی کارشناسان این مرکز بهره‌مند شوید.

راه دیگری که می‌توان برای خرید میلگرد طی کرد، تهیه آن از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان معتبر است. ابتدا می‌توانید با جست‌وجوی آنلاین یا مراجعه به وب‌سایت‌های مربوط به صنعت ساخت‌وساز، تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان میلگرد را پیدا کنید. سپس از طریق تماس با آن‌ها، قیمت‌، مشخصات فنی و شرایط خرید را استعلام کنید و انتخاب نهایی را براساس نیازهای خود انجام دهید.

جمع‌بندی

به‌طور کلی، میلگرد بستر به‌عنوان یک عنصر ساختمانی حیاتی در صنعت ساخت‌وساز تاثیر به‌سزایی در استحکام و پایداری سازه‌ها دارد. استفاده صحیح از میلگرد و انتخاب نوع مناسب آن بسیار مهم است تا سازه‌های قوی و مقاوم بتوانند سال‌ها به‌صورت ایمن و پایدار خدمت کنند.