هایپرلوپ چیست و نحوه کار کردن هایپرلوپ

%name هایپرلوپ چیست و نحوه کار کردن هایپرلوپ

هایپرلوپ (Hyperloop) نسل جدیدی از حمل و نقل پرسرعت میباشد

هایپرلوپ چیست و چگونه کار می کند؟ با سریعترین سیستم حمل نقل جهان آشنا شوید

هایپرلوپ (Hyperloop) نسل جدیدی از حمل و نقل پرسرعت میباشد که ایلان ماسک، بنیانگذار و مغز اندیشمند شرکت های تسلا و اسپیس ایکس، با خریداری شرکت هایپرلوپ وان، در راس این طرح قرار گرفته میباشد.

اندیشه کنید طی تنها چند لحظه از تهران به مشهد بروید آن هم کم‌بها و بی خطر. این کاری میباشد که هایپرلوپ قرار میباشد انجام دهد. ایده هایپرلوپ که اولین بار توسط ایلان ماسک، مدیر تسلا و SpaceX مطرح شد، درباره ساخت کپسولی میباشد که می تواند در لوله های آلومینیومی کم اصطکاک با سرعت حدود 700 متمایل بر ساعت (۱۱۲۰ کیلومتر بر ساعت) تکان کند.

سریال ای از کپسول ها درون لوله هایی قرار خواهند داشت که داخل آن ها کاملا خلا یافت می شود. در این حالت به سمت عدم هرگونه اصطکاک، می توان یک شی را تا سرعت 1120 کیلومتر بر ساعت به تکان درآورد.

به نظر زیاد هیجان انگیز و مجنون وار می آید. وقتی ماسک آن را معرفی کرد، گفت که توانسته اند پروتوتایپ طرح هایپرلوپ را بسازند. اما چنین پروژه ای برای کسی که دو شرکت بزرگ را با ایده هایی زیاد رویایی اداره می کند، زیر دست و پا گم می شود.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با رشته صنایع دستی + آینده شغلی رشته صنایع دستی

ماسک می گوید: «اگر این پروژه برای من اولویت داشت، احیاناً می توانستم طی یک یا دو سال انجامش دهم.» اکنون که ایلان ماسک با تسلا و SpaceX در افق محو شده، احتمالا بهتر باشد شخص دیگری به دنبال این پروژه برود. اینجاست که Hyperloop Technologies داخل می شود. شروین پیشه ور، سرمایه گذار ایرانی الاصل یکی از مهمترین اشخاص در رهبری این پروژه میباشد.

%name هایپرلوپ چیست و نحوه کار کردن هایپرلوپ

ایده هایپرلوپ که اولین بار توسط ایلان ماسک، مدیر تسلا و SpaceX مطرح شد

در حال حاضر چند سالی از تجاری ‌شدن طرح قطارهای هایپرلوپ می گذرد و همچنان توسعه و گسترش این فناوری به دست مهندسان در حال انجام میباشد. قطار هایپرلوپ تولید شده توسط شركت اسپیس ایكس حاوی دو دالان اصلی میباشد كه از شهر سانفرانسیسكو تا لس آنجلس امتداد دارد و كپسول های حمل‌کننده مسافران با سرعت حدود 1126 كیلومتر در ساعت درون آنها حركت می كند.

برای به حركت درآوردن كپسول ها از نیروی محركه بادی استفاده می شود و سرعت دهنده های مغناطیسی نیز برای سرعت بخشیدن به آن، در طول دالان تعبیه شده میباشد. دالان‌ها فشار محیطی را تقریبا در حد خلأ كاهش داده و با فراهم كردن محفظه ای از هوا در اطراف كپسول ها، امنیت آنها را در چنین سرعتی وثیقه می كند.

بیشتر بخوانید:  صفر تا صد رشته معماری داخلی

در بخش های كوچكی از دالان‌ها، هوای جلوی كپسول ها فشرده می شود كه می تواند مشكل ساز باشد. بنابراین دالان ها نیازمند سازوكاری هستند كه از متراكم شدن هوا در جلوی كپسول ها پیشگیری كند. شركت اسپیس ایكس برای حل این ایراد، یک متراكم كننده هوا (Air Compressor) در جلوی هر یک از كپسول ها طرح‌ریزی كرده میباشد كه هوا را از جلو به عقب كپسول منتقل می‌كند.

یک مشكل بزرگ دیگر این میباشد كه كپسول ها هنگام حركت با چنین سرعتی، نمی توانند از پیچ های بزرگ یا پستی ‌و بلندی های موجود در مسیر دالان ها گذشتن كنند. به همین دلیل این فناوری برای مسیرهای مستقیم و هم سطح زمین مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع كابین های مخصوص هایپرلوپ حالتی شناور در تونل ها دارند كه به این ترتیب موضوع اصطكاك تا حد زیادی از بین رفته و با توجه به فشار پایین هوا امكان آمدن به سرعتی نزدیک به صوت فراهم می شود. این گونه از حمل و نقل را به عنوان پنجمین نسل از حمل و‌ نقل و تكنولوژی دوستدار طبیعت و كم مصرف تلقی می كنند.

طی روزهای گذشته قراردادی میان شركت Hyperloop One و شركت DP World در دبی امضا شد كه بر اساس آن، ظاهرا به زودی قرار میباشد فناوری «هایپرلوپ» پای خود را به خطه خاورمیانه نیز باز كند.

%name هایپرلوپ چیست و نحوه کار کردن هایپرلوپ

كشور امارات متحده می خواهد آن را در دبی پیاده سازی كند

بیشتر بخوانید:  راهنمای کامل نحوه کاشت نخود + زمان برداشت نخود

این ایده هنوز در حال تكمیل میباشد، ولی با این حال، كشور امارات متحده می خواهد آن را در دبی پیاده سازی كند. دبی در نظر دارد این فناوری را در بندر جبل علی و برای حمل و نقل كالاها و مسافرانی كه با كشتی به این بندر می رسند اجرایی كند، البته این تازه ابتدا كار میباشد.

پیتر دیاماندیس، مدیر ارشد شركت Hyperloop One در مورد این پروژه می گوید كه: این تكنولوژی در دل كریدورهای فعلی حمل و نقل دبی شایستگی پیاده سازی دارد، چرا كه با خارج كردن كامیون ها و تریلی های حمل بار از جاده ها، تا حد زیادی بار ترافیكی كاهش یافته و هزینه های حمل و نقل نیز به تندی كم خواهد شد.

امروز اكثر كشورهای دنیا در حالی به سمت استفاده از تكنولوژی برتر ریلی پیش می روند كه حفظ محیط زیست و كاهش آلودگی آب و هوا برای آنان در درجه و جایگاه اول قرار دارد. فراموش نكنیم سرمشق گیری از تكنولوژی های برتر ریلی و كسب تجارب كشورهای توسعه یافته در بخش ریلی، اهداف راه آهن كشور را محقق خواهد ساخت.

 

منبع: بیتوته