هوشمند سازی ساختمان به چه معناست؟

%name هوشمند سازی ساختمان به چه معناست؟

هوشمند سازی ساختمان

هوشمند سازی ساختمان چیست؟ مزایای هوشمند سازی

هوشمند سازی ساختمان به معنی کنترل هر چه بیشتر ساختمان از راه دور می باشد یعنی حتی زمانی که در منزل نیستید هم بتوانید روشنایی ، دما ،  وضعیت قفل درها و ورود و خروج از ساختمان را کنترل کنید.

هوشمند سازی ساختمان ( به انگلیسی : Building Intelligence ) یعنی تجمیع و کنترل عناصر اصلی ساختمان و مدیریت و ایجاد رابطه یکپارچه میان آن ها که بتواند به صورت مستمر نسبت به متغیرهای محیط واکنش نشان داده و خود را با آن ها وفق دهد و از سویی دیگر به ساکنین ساختمان اجازه دهد که از منابع موجود به صورتی موثرتر استفاده نمایند و سبب افزایش امنیت و آسایش آن ها شود.

داشتن یک منزل هوشمند به این معنی ست که بتوانید کارهای بیشتری را با سهولت و آسایش بیشتر انجام دهید. حتی زمانی که در منزل نیستید هم بتوانید روشنایی ، دما ، نم هوای اتاق ها ، وضعیت قفل درها و ورود و خروج افراد از ساختمان را کنترل کنید.

امروزه در پایان منزل ها وسایل برقی وجود دارند، کنترل هوشمند لوازم برقی تبدیل به یک وادار برای سبک زندگی مدرن شده می باشد. کنترل هوشمند برای واحدهای مسکونی میتواند امکان روشن و خاموش کردن سیستم های روشنایی یا هوا کش و یا باز کردن پرده ها در ساعت خاص و پخش اذان مثلا از راه رادیو باشد.

در حال حاضر امکان هوشمند سازی منزل ها بدون سیم کشی و تنها با استفاده از کنترل فراهم شده می باشد.

یکی از اهداف هوشمند سازی منزل ، ایجاد جذابیت و فروش بهتر می باشد، فروشنده با افزایش کردن جذابیت های بیشتر برای خریدار میتواند نظر او را به سمت ساختمان خود جلب کند. ضمن این که خریداران جوان، ترجیح میدهند از امکانات و فن‌آوری های روز دنیا نهایت استفاده را در زندگی شان داشته باشند. منزل هوشمند یکی از مهم ترین امکانات برای زندگی در آینده می باشد.

%name هوشمند سازی ساختمان به چه معناست؟

هوشمند سازی ساختمان چیست ؟

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

استفاده از فن‌آوری هوشمندسازی ساختمان نه تنها در منزل های لوکس و لاکچری بلکه در منزل های معمولی و میانه هم با  سرعت زیادی رو به رشد می باشد  و کم کم خدمت‌ها هوشمند سازی ساختمان از حالت لوکس خارج شده و تبدیل به یک فن‌آوری ضروری برای هر ساختمان خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  مدل های دراور چوبی فانتزی

ساختمان هوشمند سبب بهینه سازی مصرف انرژی میشود. تجهیزات هوشمند سازی ساختمان را میتوانید از حد خیلی آسان تا معمولی و پیشرفته یا حتی سفارشی سازی شده ، نصب کنید.

احتمالا اندیشه کنید هوشمندسازی ساختمان به معنی قراردادن کلیدهای لمسی و کنترل از راه دور وسایل با موبایل و اینترنت می باشد که قرار می باشد در مراکز مهم استفاده شود ولی باید بدانید که این تعاریف یا استفاده از گجت های هوشمند تنها بخت کوچکی از هوشمندسازی ساختمان محسوب میشوند.

هوشمندسازی ساختمان به معنی کنترل همه تجهیزات ساختمان می باشد. اگر پایان سیستم ها و تجهیزات ساختمان تحت کنترل هوشمند شما باشند میتوانید ادعا کنید که یک منزل هوشمند دارید.

کنترل لوازم برقی ساختمان برای کاهش مصرف انرژی و امنیت بیشتر منزل می باشد.

برای خاموش کردن چراغ های روشن مانده در زمانه خواب نیازب به رفتن به حیاط ندارید یا برای خروج از منزل نیازی نیست پایان ترموستات ها را در وضعیت خروج قرر دهید یا سه راهی های برق را دستی خاموش کنید.

ویژگیهای اصلی یک منزل هوشمند عبارتند از :

• ایمنی بیشتر

• کاهش مصرف انرژی

• مانیتورینگ هوشمند

• بهینه سازی هزینه ها

• افزایش سطح آسایش

%name هوشمند سازی ساختمان به چه معناست؟

امکانات ساختمان هوشمند

امکانات ساختمان هوشمند

• سیستم امنیت هوشمند

• سیستم آبیاری هوشمند

• سیستم اعلام حریق و خلاف حریق هوشمند

• کنترل روشنایی و کنترل باز و بسته شدن پرده ها به صورت هوشمند

• سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند

• سیستم صوتی و تصویری هوشمند

• سیستم شبیه سازی حضور در منزل برای زمانی که به مسافرت رفته اید

• کنترل تهویه هوا

• سنسورهای حرکتی

• کنترل لوازم خانگی

• کنترل درها و پنجره ها

• سیستم امنیتی خلاف سرقت

• سینما خانگی هوشمند

• پخش موسیقی در هر ساعت و هر مکان دلخواه

فرق ساختمان هوشمند و BSM

اصطلاح BSM مختصر شده سیستم مدیریت ساختمان ( به انگلیسی :  Building Management System ) می باشد که به معنی کنترل و مانیتورینگ پایان تجهیزات می باشد. ولی منزل هوشمند میتواند تنها بخشی از سیستم BSM باشد. مثلا ممکن می باشد شما تنها سیستم گرمایش مرکزی را کنترل و مانیتور کنید و بقیه سیستم های ساختمان دستی تنظیم شوند. در این شرایط میتوان گفت منزل شما هوشمند شده ولی BSM به طور کامل در ان ایفا نشده .

مهمترین فرق منزل هوشمند با BSM در فرق بالای هزینه هاست و این که در منزل هوشمند کنترل تجهیزات در اختیار مصرف کننده می باشد ولی در BSM کنترل تجهیزات در اتاق مخصوص کنترل و در اختیار اپراتور می باشد.

سیستم کنترل در هوشمند سازی ساختمان

سیستم کنترل مهمترین بخش هوشمندسازی ساختمان می باشد. به کمک این سیستم میتوانید تجهیزات هوشمند ساختمان خود را کنترل کنید.

زمانه خاموش و روشن شدن وسایل، مدت زمانه کارکرد و حتی نحوه کارکرد وسایل و تجهیزات در سیستم کنترل مشخص میشوند.

درصفحه کنترلی که برای منزل هوشمند طرح‌ریزی شده پایان منوها به صورت تصویری و آیکن هستند بنابراین حتی کاربران با دانش کم هم میتوانند به سادگی از امکانات منزل هوشمند استفاده کنند.

برای منزل هوشمند یک ریموت کلی طرح‌ریزی شده و حتی برای خاموش و روشن کردن سینمای خانگی نیاز به کنترل جداگانه نخواهید داشت و به جای استفاده از کنترل های گوناگون تنها با یک کنترل میتوانید پایان دستورهای خود را ایفا کنید.

آیا کنترل دستی و هوشمند همزمان امکان پذیر می باشد

پروتکل های جدیدی که داخل صنعت هوشمندسازی ساختمان شده اند شایستگی کنترل دستی را به آن افزایش کرده اند. یعنی شما میتوانید هم زمانه هم کنترل هوشمند منزل را داشته باشید و هم به صورت دستی به همه تجهیزات منزل دستور دهید. مثلا کلیدهای برق، ترموستات و قفل های هوشمند را میتوانید به صورت دستی خاموش و روشن کنید.

%name هوشمند سازی ساختمان به چه معناست؟

کنترل دستی و کنترل هوشمند همزمان

مراقبت آسوده تر از فرزندان با هوشمند سازی منزل

زمانی که کودک ابتدا به راه رفتن میکند نیاز به مراقبت از او چندین مساوی میشود.  تا زمانی که کودک توانایی راه رفتن ندارد نصب یک دوربین در اتاقش برای مشاهده وضعیت او هنگام خواب کافی می باشد ولی وقتی ابتدا به راه رفتن میکند نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

استفاده از مگنت های هوشمند روی در و پنجره اتاق کودک، والدین را از تحرک های او مطلع میکند مثلا میتوانید یک چراغ چشمک زن در اتاق خودتان نصب کنید که به محض باز شدن در اتاق کودک، روشن شود و از سویی دیگر با استفاده از تصاویر دوربین های نصب شده در منزل هوشمند میتوانید از بازیگوشی های فرزندتان مطلع شوید.

در کنترل هوشمند منزل به آسودگی میتوانید دسترسی کودک از محتوای نامناسب تلویزیون یا رایانه را محدود کنید و حتی از این که فرزند شما از چه کانالی چه فیلمی را مشاهده کرده، مطلع شوید.

بیشتر بخوانید:  طرح های شیک درب آکاردئونی

هنگام برگشت فرزند از مدرسه و داخل کردن رمز ورود ، اعلان حضور او به گوشی شما ارسال شده و میتوانید با دوربین حضور او و دوستانش در منزل را مشاهده کنید.

امکان باز کردن در منزل از راه دور تنها برای افراد دلخواه، مثلا پرستار بچه ، را میتوانید پرکار کنید.

%name هوشمند سازی ساختمان به چه معناست؟

مزایای منزل هوشمند

مزایای منزل هوشمند برای سالمندان

منزل هوشمند برای آسودگی اعضای خانواده طرح‌ریزی شده . استفاده از ایکون های بزرگ به جای جمله روی کنترل مرکزی، استفاده از کلیدهای مکانیکی با شایستگی لیزر روی کلید دلخواه، امکان استفاده از عملکرد سنتی کلیدهای روشنایی ، کنترل پایان منزل با یک ورقه لمسی تبلت مشابه قابل حمل، اعتماد از بسته بودن درها بدون این که نیازی به تحرک باشد یا باز کردن در خارج از منزل ، یادآوری زمانه مصرف داروها با پخش صدا و یا تصویرها روی ورقه تلویزیون ، سنسورهای حرکتی که در منزل نصب شده اند یا دوربین های مدار بسته برای اعتماد از سالم بودن سالمندان، سنسورهای فشار زیر تخت که زمانه حضور شخص روی تخت خواب را نشان میدهد. باز و بسته کردن پرده ها بدون نیاز به تحرک از مهمترین دستاورد های هوشمندسازی منزل هاست که میتواند مراقبت از سالمندان را آسوده تر کند.

مشاهده از راه دور در منزل های هوشمند

در یک منزل هوشمند فرقی ندارد کجا هستید، هر کس زنگ در منزل شما را بزند میتوانید به آسودگی پاسخگوی او باشید. شما میتوانید با مشاهده تصویر دوربین و با اتصال به در بازکن تصویری فردی که جلوی در ایستاده را ببینید و با او گفت‌وگو کنید و در صورت نیاز در منزل را برای او باز کنید.

%name هوشمند سازی ساختمان به چه معناست؟

مزایای هوشمند سازی ساختمان

سایر مزایای هوشمند سازی ساختمان

– کنترل پایان عملکردهای منزل از راه دور و مانیتورینگ منزل هر لحظه که بخواهید.

– امنیت حداکثری با نصب سنسورهای حرکتی، مگنت و دوربین های مدربسته، قفل هوشمند پایان درهای منزل

– مدیریت پایان وسایل از راه دور و تندرستی عملکرد لوازم خانگی و تجهیزات.

– افزایش راندمان و صرفه جویی در مصرف انرژی

– تجزیه و تحلیل عادات و رفتارهای روزمره افراد منزل و ایجاد تنظیمات خصوصی متناسب با سبک زندگی خودتان

 

منبع: بیتوته