بازی های کامپیوتری یا ساخت کاردستی؟ کدام برای کودکان آینده ساز تر است؟

برخی افراد معتقد هستند که کودکان گیمر ذهن خلاق تری دارند. اما این موضوع که کودکان نباید زمان زیادی را صرف بازی های ویدیویی در طول روز کنند، ما را در بسیاری از اوقات مجبور می کند آنها را از بازی کامپیوتری که دوست دارند دور کنیم و به سمت آموزش‌های واقعی سوق دهیم. اما چه آموزشی به کودکان بهتر می آموزد که مستقل باشند، تفکر فعال داشته باشند و مشکلات را با محاسبات سریع حل کنند؟ با ما در این مطلب باشید تا با هم بررسی کنیم چه آموزش هایی را می توان به خوبی جایگزین بازی های کامپیوتری کرد که با دور کردن مضرات نگاه کردن به صفحه نمایش، همچنان جنبه سرگرمی نیز داشته باشد.

2worithy3f589ty3uvoy34yj3olj 600x300 بازی های کامپیوتری یا ساخت کاردستی؟  کدام برای کودکان آینده ساز تر است؟

بازی ویدیویی بیش از حد چه مضراتی برای کودکان دارد؟

بررسی تاثیرات منفی انجام بیش از حد بازی کامپیوتری بر روی ذهن کودکان موضوعی تازه نیست و محققان سالهاست که بر روی آن فعالیت کرده اند. این تاثیرات منفی حتی به ایجاد درمانگاههایی در کشورهایی مانند چین و انگلستان، برای درمان افراد دارای اعتیاد به بازی های کامپیوتری منجر شده است. زیرا بسیاری از افراد اعتیاد بیش از حد به بازی های کامپیوتری را مانند یک بیماری می‌دانند که نیاز است مورد درمان قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید:  انواع سیستم های مستند سازی ژل (gel documentation system) و اجزای آن

تاثیرات منفی بازی های کامپیوتری در هنگام بزرگسالی نمود بیشتری پیدا می کنند. زیرا ذهن کودکان همیشه سریعاً بازخورد از خود نشان نمی‌دهد و در بسیاری از موارد باعث ایجاد بیماری‌های گوناگون در سنین بالا می شود. آیا شما تا کنون این جمله را شنیده اید که می گویند: ” این مشکل ریشه در کودکی او دارد”؟

بازی های کامپیوتری گاها دارای تصاویر خشونت انگیز و یا تفاوت با فرهنگ ایرانی ما می باشد. این موضوع می‌تواند باعث بروز اثرات منفی در ذهنیت کودکان می شود که زمان بسیار زیادی را صرف انجام بازی‌های کامپیوتری میکنند. بسیاری از روانشناسان معتقد هستند که والدین باید زمانی که کودکان صرف انجام بازی‌های کامپیوتری می کنند را کنترل کرده و با مشاوره اقدام به برنامه ریزی برای امور روزمره آن ها کنند.

بیشتر بخوانید:  گنج هیتلر پیدا شد

3ormj8vy5ivyj4k5opy4k5yom 600x300 بازی های کامپیوتری یا ساخت کاردستی؟  کدام برای کودکان آینده ساز تر است؟

مزایای ساخت کاردستی برای سلامت ذهن و جسم کودکان چیست؟

از طرفی دیگر ساخت کاردستی می‌تواند در کنار افزایش اعتماد به نفس و ضریب هوشی کودکان، آن ها را آماده کند تا در آینده با مشکلات روزمره بهتر کنار آمده و آنها را با داشتن یک تفکر فعال برطرف سازند.

ساخت کاردستی می تواند مزایای بسیاری برای کودکان داشته باشد. به عنوان مثال هنر اوریگامی می‌تواند دانش آموزان را به ایجاد خلاقیت فقط با یک کاغذ تشویق کند. یا ساخت اسباب بازی های روزمره آنها به کمک خودشان می تواند به کودکان بیاموزد که چگونه مستقل باشند و هر آنچه را که می خواهند خودشان با دستان خود بسازند.

ساخت کاردستی خلاقیت اعتماد به نفس و هوش دانش آموزان را افزایش می دهد و آنها را برای داشتن یک آینده روشن تر آماده می کند.

vgoik4j5y89uv45oyi455 600x300 بازی های کامپیوتری یا ساخت کاردستی؟  کدام برای کودکان آینده ساز تر است؟

چگونه کودکان را به ساختن کاردستی ترغیب کنیم؟

اگر فرزندی دارید که زمان زیادی را در طول روز صرف انجام بازی‌های ویدیویی می کند بهتر است به ترغیب او برای آموزش ساخت کاردستی رو آورید. می توانید ابتدا علاقه های او را از طریق بازی هایی که انجام می‌دهد کشف کنید و سپس اقدام به ساخت نمونه‌هایی از آن کاردستی و نشان دادن آن به کودک خود کنید.

بیشتر بخوانید:  بهترین کفپوش و دیوارپوش

به عنوان مثال اگر او به انجام بازی خاصی که دارای یک شخصیت خاص است علاقه دارد، تلاش کنید که به او یاد دهید چگونه چهره ای شبیه شخصیت مورد علاقه اش از یک کاغذ بسازد  کم کم میتوانید علاقه او را به سمت ساخت اسباب بازی های فیزیکی سوق دهید. برای نمونه ساخت تفنگ اسباب بازی می تواند کودکانی که به انجام بازی های تفنگی علاقه دارند را به انجام کاردستی علاقه مند کند.

اگر شما نمی دانید که چگونه می توانید یک کاردستی با کاغذ و یا مقوا بسازید، می توانید ابتدا نحوه ساخت کاردستی های مختلف را جستجو کرده و با دیدن فیلم های آموزشی کاردستی، توانایی خود را تقویت کنید تا بهتر بتوانید کودک خود را یاری کنید.