معرفی قصه‌های مناسب برای روانخوانی کلاس اولی‌ها

قصه‌ها اگر جذاب باشند یکی از بهترین ابزارها برای تشویق کودکان به خواندن هستند. بدون تمرین برای خواندن، روان‌خوانی ایجاد نمی‌شود. بنابراین باید تا جایی که امکان دارد کودکان را برای خواندن بیشتر تشویق کنیم.

تقویت روانخوانی کلاس اولی‌ها با کتاب شاهنامه برای کودکان

انتشارات دبستانک دو مجموعه شاهنامه دارد که هر کدام از این مجموعه‌ها دو کتاب برای کلاس اولی‌ها دارند. این چهار کتاب در مجموع، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای آموزش روخوانی کلاس اول هستند که در ادامه پس از معرفی هر دو مجموعه، به دلایل ارائه‌ی این پیشنهاد می‌پردازیم.

6ijn8kjio78oj78i معرفی قصه‌های مناسب برای روانخوانی کلاس اولی‌ها

شاهنامه‌ی بدون تصویر دبستانک

مجموعه‌ی اول شاهنامه‌ برای کودکان انتشارات دبستانک سی جلد دارد. از این سی جلد، دو جلد آن برای کلاس اولی‌هاست؛ یعنی کتاب‌های «آغاز ایران» و «آتش و نوشتن». این دو کتاب با واژگانی نوشته شده‌اند که کلاس اولی‌ها آن واژگان را در کتاب‌های درسی پایه‌ی اول در مدرسه خوانده‌اند. بنابراین می‌توانند خودشان این داستان‌ها را بخوانند. اگر کلماتی خارج از این دایره واژگان در متن‌ها استفاده شده باشد، در پایین صفحه معنی شده است. این رویه برای شاهنامه‌های پایه‌های دوم تا ششم هم برقرار است. بنابراین این شاهنامه‌ها بهترین کتاب شاهنامه برای کودکان هستند.

کتاب‌های این مجموعه تصویر ندارند. به جای آن در هر صفحه یک کادر خالی وجود دارد که کودکان باید هر چه از متن می‌فهمند را در آن کادر به تصویر بکشند. در این کتاب هدف این نیست که کودکان نقاشی کشیدن را یاد بگیرند یا نقاشی کشیدن را تمرین کنند. بلکه هدف تبدیل متن به تصویر است. این تصاویر هرطوری که کودک بخواهد می‌توانند کشیده شوند. حتی با کشیدن چند خط. هدف این است که کودک مطلب را بفهمد و آن را به تصویر تبدیل کند. این روش موجب تقویت درک مطلب می‌شود. حتی اگر ما بزرگترها وقتی متنی را می‌خوانیم سعی کنیم آن را به تصویر تبدیل کنیم، درک ما از آن مطلب بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید:  معرفی هتل سالار دره ساری - هتلی در میان جنگل

در ادامه بخش‌هایی از کتاب «آغاز ایران» و «آتش و نوشتن» را ببینید که شامل متن روخوانی کلاس اول هستند:

46yhu57u6n67rin68 600x600 معرفی قصه‌های مناسب برای روانخوانی کلاس اولی‌ها

5r7uh67ruj6i8 600x600 معرفی قصه‌های مناسب برای روانخوانی کلاس اولی‌ها

خلاصه‌ی کتاب شاهنامه «آغاز ایران»

446yhbu57un67i8 600x600 معرفی قصه‌های مناسب برای روانخوانی کلاس اولی‌ها

کیومرث اولین کسی بود که شاه جهان شد. همه‌ی حیوانات و جانوران از کیومرث‌شاه اطاعت می‌کردند. کیومرث و مردمش به کوه رفتن و در آن‌جا خانه ساختند. او شاه بسیار خوبی بود. کیومرث پسری به نام سیامک داشت. اهریمن و دیوزاد با شاه دشمن بودند. برای همین دیوزاد به جنگ سیامک رفت. لباس همه‌ی مردم در آن زمان از پوست پلنگ بود و لباس مخصوص جنگ نداشتند. به همین علت در این جنگ شکست خوردند و دیوزاد توانست سیامک را از بین ببرد. سیامک پسری به نام هوشنگ داشت. هوشنگ برای گرفتن انتقام پدرش این بار با تجهیزات بهتری به جنگ دیوزاد رفت و توانست او را از بین ببرد. مدتی بعد کیومرث‌شاه از دنیا رفت و هوشنگ به پادشاهی رسید.

بیشتر بخوانید:  کشف یکی از قدیمی‌ترین آثار جنس طلا در آلمان

خلاصه‌ی کتاب شاهنامه «آتش و نوشتن»

4gy7huy677u 600x600 معرفی قصه‌های مناسب برای روانخوانی کلاس اولی‌ها

در زمان هوشنگ، ایرانیان چیزهای بیشتری یاد گرفتند یاد گرفتند و توانستند با آتش خود را در سرما حفظ کنند و با کمک آن آهن را از سنگ جدا کنند و ابزارهای خوبی بسازند. در زمان هوشنگ کشاورزی و دامداری هم پیشرفت‌های زیادی کردند و مردم توانستند خیلی کارهای دیگر انجام دهند. پس از هوشنگ، پسرش طهمورث شاه شد. در زمان طهمورث نیز کارهای نیک بسیاری انجام شد. و او در دامداری و کشاورزی کارهای پدرش را ادامه داد و زندگی بهتری برای مردم فراهم کرد اما می‌دانست که باید تکلیف اهریمن را روشن کند. طهمورث برای از بین بردن اهریمن به جنگ او رفت و توانست اهریمن را به بند کشد و  از بین ببرد. او هم‌چنین توانست دیوهای بسیاری را زندانی کند. وقتی طهمورث تصمیم گرفت دیوهای زندانی شده را از بین ببرد، دیوها به او گفتند اگر آن‌ها را زنده بگذارد به او کار مفیدی یاد می‌دهند. سپس دیوها خواندن و نوشتن را به طهمورث آموختند. طهمورث پس از سی سال پادشاهی از دنیا رفت.

بیشتر بخوانید:  ۶ ترفند کشیدن خط چشم خوب در کمترین زمان

شاهنامه‌های تصویری دبستانک

مجموعه‌ی شاهنامه‌ی تصویری دبستانک هم دو کتاب برای کلاس اولی‌ها دارد. کتاب‌های «گیومرث، هوشنگ و تهمورس» و کتاب جمشید. این کتاب‌ها نیز با کلماتی نوشته شده‌‌اند که کودکان آن‌ها را در کتاب‌های درسی اول دبستان خوانده‌اند. بنابراین خودشان می‌توانند آن‌ها را بخوانند. اگر کلماتی خارج از این دایره واژگان در متن‌ها استفاده شده باشد، در پایین صفحه معنی شده است. شاهنامه‌های تصویری دبستانک برای پرده‌خوانی بسیار مناسب هستند. پرده‌خوانی یا همان شاهنامه‌خوانی فعالیتی است که انجام آن به تقویت مهارت گفتگو کردن، تقویت فن‌بیان و بیشتر شدن اعتماد به نفس کودکان کمک می‌کند.

4gyyyyyyyyyyyyyyyy 600x300 معرفی قصه‌های مناسب برای روانخوانی کلاس اولی‌ها436gbyhu5h67b67 600x300 معرفی قصه‌های مناسب برای روانخوانی کلاس اولی‌ها

در ادامه می‌توانید بخش‌هایی از کتاب‌ «گیومرث، هوشنگ و تهمورس» را ببینید:

67rjubhj67i8n8hi 600x300 معرفی قصه‌های مناسب برای روانخوانی کلاس اولی‌ها

ارسال پستی رایگان کتاب‌های دبستانک به همه جای ایران

انتشارات دبستانک کتابهای خود را با ارسال رایگان به همه جای ایران ارسال می‌کند،‌حتی اگر یک کتاب بخرید. برای خرید کتاب‌های شاهنامه‌ی کلاس اولی‌ها می‌توانید آن‌ها را در سایت دبستانک dabes.ir سفارش دهید یا با تلفن انتشارات دبستانک تماس بگیرید. پشتیبان‌های سایت دبستانک شما را برای انتخاب مناسب‌ترین کتاب‌ها راهنمایی می‌کنند.