قیمت سئو چگونه محاسبه میشود؟ آیا تعرفه سئو سایت در هر پروژهای یکسان است؟ پیشازاین که پاسخ این دو سؤال را به شما بدهیم، شما به سؤال ما پاسخ دهید. آیا پزشک برای همه بیماران یک نسخه تجویز میکند؟ یا متناسب با شرایط و احوالی که دارند و نوع بیماری که به آن مبتلا شدهاند نسخه متفاوتی میدهد؟ آیا مبلغی که هر بیمار برای داروهای نسخه خودپرداخت میکند با مبلغی که بیمار دیگر برای نسخهاش پرداخت میکند یکسان است؟ مسلماً پاسخ شما خیر است.
اگر شما یک کارفرما یا سئوکاری هستید که قرار است به کارفرما برای انجام پروژه سئو قیمت دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا پارامترهای مؤثر بر هزینه سئو سایت را به شما معرفی کنیم.
قیمت سئو چطور محاسبه میشود؟
خدمات سئو مثل هر خدماتی یکی از مهمترین عوامل تصمیمگیری کارفرما برای برونسپاری پروژه سئو است. اما ازآنجاییکه سئو یک کالا نیست نمیتوان یک قیمت مشخص برای آن تعیین کرد. بهعلاوه تمام پروژههای سئو شرایط و ویژگیهای متفاوتی دارند که بر هزینه سئو سایت تأثیرگذار است. باتوجهبه این شرایط برخی از افراد هستند که قیمتهای بسیار نجومی برای خدمات سئو سایت ارائه میدهند. برای اینکه بتوانید با چشم بازتری انتخاب کنید لازم میدانیم شما را با یک سری از عوامل و فاکتورهای تأثیرگذار بر هزینه سئو سایت آشنا کنیم.
قیمت سئو تضمینی، واقعیت یا دروغ؟
هشدار! هنگام استعلام هزینه سئو سایت، فریب تضمین را نخورید.
یکی از مسائل جالبی که برخی اوقات با آن مواجه میشویم و لازم دانستیم که با شما هم اشتراک بگذاریم، مسئله هزینه صفحه اول گوگل و تضمین دادن در پروژههای سئو است. در واقع هیچ یک از سئوکاران جهان نمیتوانند به شما تضمین این را به شما بدهند که مثلاً جایگاه کلیدواژه شما را در رتبه سوم بعد از ۳ ماه نگه دارند. زیرا جایگاه و رتبه کلیدواژهها دائماً در حال تغییر است و دائماً جایگاه شما اصطلاحاً بالا و پایین میشود و تنها تضمینی که در این کار وجود دارد افزایش فروش است که با افزایش تعداد کلیک میسر میشود.
البته این را هم در نظر بگیرید که ممکنه وعدهای که به شما میدهند عملی شود و شما برای مدتی رتبه خوبی کسب کنید ولی ممکنه بعد از مدتی کلاً از نتایج حذف شوید که به سئوی کلاهسیاه معروف است. پس مراقب هزینه سئو سایت یا قیمتی که به شما اعلام میکنند، باشید!
7 پارامتر تأثیرگذار بر قیمت سئو سایت
- حوزه فعالیت و رقبا
- نوع قرارداد پروژه سئو
- تخصص و تجربه شرکت سئو
- استراتژی سئوکار
- نوع سایت (شرکتی، خدماتی، فروشگاهی)
- نوع برنامهنویسی سایت
- سختی کلمات کلیدی
1. تأثیر حوزه فعالیت و رقبا بر تعرفه سئو سایت
بهجرئت میتوانیم بگوییم که حوزه فعالیت شما و رقبایی که دارید مهمترین عامل در تعیین تعرفه سئو سایت است. اگر قرار باشد در حوزهای مثل دیجیتال مارکتینگ و سئو روی سئو سایت خودکار کنید خب معلوم است هزینه سئو سایت شما قابلتوجه خواهد بود. زیرا کلیدواژههای هدف این حوزه میزان سرچ بالایی دارند. بهعلاوه رقبای شما در این حوزه برای بهبود وضعیت سئو خارجی هزینههای بالایی را صرف انتشار رپورتاژ، خرید بکلینک و … میکنند. اگر شما بخواهید در جایگاهی بهتر از آنها قرار بگیرید لازم است بیشتر و بهتر از آنها فعالیت و البته هزینه کنید.
2. نوع قرارداد پروژه سئو از نظر زمان و حجم فعالیت
دومین فاکتور مؤثر بر قیمت سئو سایت نوع قراردادی است که بین شما و بهترین شرکت سئو بسته میشود. گاهی باتوجهبه شرایطی که پروژه شما دارد نیاز به سئو ساعتی یا به عبارتی مشاوره سئو ساعتی دارید. گاهی باتوجهبه سختی و حجم فعالیت موردنیاز برای رسیدن کلیدواژههای هدف شما تصمیم دارید قرارداد شما بهصورت پروژهای باشد.
در این نوع قرارداد که میتوان گفت کاملترین نوع قرارداد است تمام جنبههای سایت از نظر سئو داخلی، خارجی، تکنیکال مورد تحلیل و ارزیابی قرار میگیرد و با اقداماتی که انجام میشود موجب افزایش نرخ کلیک، افزایش فروش، افزایش بازدید از سایت و … سایت میشود. طبیعتاً در این نوع قرارداد به دلیل حجم بالای کاری که انجام میشود هزینه سئو بیشتر است.
در نوع دیگری از قرارداد سئو کلمه کلیدی و رسیدن آن به صفحه اول گوگل مطرح است. در این نوع قرارداد هم سختی کلمه کلیدی، میزان فعالیتی که برای رسیدن به صفحه اول لازم است انجام شود بر تعرفه سئو تأثیرگذار است.
3. تخصص، تجربه، برند شرکت سئو
یکی از فاکتورهایی که بر تعرفه سئو تأثیرگذار است میزان تخصص و تجربه در حوزه سئو است. طبیعتاً شرکتهای سئو که قدمت بالایی دارند و از تجربه و تخصص بالاتری در سئو سایتها برخوردار هستند، برندینگ خوبی دارند قیمتهای بالاتری را برای اجرای پروژه سئو ارائه میدهند.
4. تأثیر استراتژی سئو کار بر هزینه سئو
هر سئوکاری برای انجام پروژه خود استراتژی متفاوتی دارد که نوع استراتژی سئو او بر هزینه سئو بسیار تأثیرگذار است. ممکن است یک سئو کار بیشتر تاکید داشته باشد که با بهبود سئو داخلی مانند: محتوای آسمانخراش (بالای 5 هزار کلمه)، اصلاح و بهبود لینکسازیهای داخلی و … کلیدواژههای سایت خود را به صفحه اول برساند. اما سئو کار دیگری بر بهبود سئو خارجی تاکید داشته باشد که خب مسلماً هزینه انتشار رپورتاژ و خرید بک میتواند هزینه سئو پروژههای سئو را افزایش داد.
5. نوع سایت (خدماتی، شرکتی، فروشگاهی)
درست است که اصول سئو برای تمامی سایتها یکسان است اما میزان فعالیت و تکنیکهایی لازم است روی هرکدام از این سایتها انجام شود با هم متفاوت است. مثلاً سایت های فروشگاهی به دلیل حجم بالای صفحات نیاز به فعالیت بیشتری دارد و معمولاً سئو سایت های فروشگاهی گرانتر است. البته باید فاکتورها هم باید در نظر گرفته شود.
6. نوع برنامهنویسی سایت
اینکه سایتی که قرار است سئو شود چطور طراحی شده در تعیین قیمت سئو بسیار مهم است. برای سئو سایتهایی که با CMSهایی مانند وردپرس طراحی شدهاند به دلیل پلاگینها و افزونههایی که بهصورت آماده برای بهبود وجود دارد. سئو راحتتر است بنابراین تعرفه سئو هم پایینتر خواهد بود. اما در سایتهایی که بهصورت اختصاصی کدنویسی شدهاند این افزونهها و پلاگینها وجود ندارد بنابراین هزینه سئو بالاتر میرود.
7. سختی کلمات کلیدی مورد هدف
اینکه روی چه کلماتی قرار است سئو انجام دهید روی قیمت سئو تأثیر زیادی دارد. معمولاً کلمات کلیدی کوتاه به دلیل سرچ بالایی که دارند نسبت به کلمات کلیدی لانگ تیل سختی بالاتری دارند و برای رساندن آنها به صفحه اول گوگل باید تلاش بیشتر و البته هزینه بالاتری برای سئو خارجی کرد.
جمعبندی …
درست است که یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت سئو تجربه شرکت سئو است. اما برخی از این قیمتها واقعاً منطقی نیست. یادتان باشد هرچقدر پول بدهی همان قدر آش میخوری همیشه هم درست نیست. گاهی شرکتهای تازهکار با اینکه تخصص خوبی دارند قیمتهای منصفانهتری ارائه میدهند.
نوشته شده توسط نبض مارکتینگ | nabzemarketing.com