هر آنچه در مورد رنگ سال 1401 در تبلیغات باید بدانیم

efrh ynt7i 600x326 هر آنچه در مورد رنگ سال 1401 در تبلیغات باید بدانیم

در سال‌های اخیر و در ابتدای هر سال هیجان و تب و تاب رنگ سال ذهن همه مخاطبان را درگیر می‌کند. افراد با رسیدن به یک دیگر از هم می‌پرسند که رنگ سال چیست؟ کمپانی پنتو چه رنگی را برای سال 1401 یا همان سال 2022 در نظر گرفته است. حال به بررسی رنگ سال 1401 و نحوه انتخاب آن می‌پردازیم.

رنگ سال چگونه انتخاب می‌شود؟

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که رنگ سال بر چه مبنایی انتخاب می‌شود و چگونه؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که رنگ سال توسط کمپانی پنتون یکی از کمپانی‌های صاحب نام در زمینه تولید و ترکیب رنگ مشخص می‌شود. این کمپانی با توجه به مسائل اجتماعی، سیاسی و عوامل تاثیر گذار بر دنیا و با الهام از طبیعت، رنگ سال را انتخاب می‌کند. انتخاب رنگ سال توسط این کمپانی از سال 2000 شروع شد و تا به امروز نیز ادامه دارد. این کمپانی در سال 2000 رنگ آبی نیلگون (cerulean)، در سال 2001 رنگ fuchsia (رنگی مابین قرمز و صورتی)، در سال 2002 رنگ قرمز (red)، در سال 2003 رنگ آبی آسمانی، در سال 2004 رنگ نارنجی جیغ (Tiger lily)، سال 2005 رنگ آبی فیروزه‌ای، 2006 رنگ حیوانی به نام سکه دریایی (sand dollar) که رنگی بین نقره‌ای و سفید است، در سال 2007 رنگ قرمز تند، سال 2008 رنگ آبی، 2009 رنگ نارنجی ملایم یا میموسا(mimosa)، 2010 رنگ فیروزه‌ای، 2011 صورتی ملایم یا Honeysuckle که نام و رنگ یک گیاه است، 2012 رنگی میان قرمز و نارنجی (tangerine tango)، 2013 رنگ زمردی، 2014 بنفش ملایم (رنگ ارکیده درخشان)، 2015 رنگی ما بین قهوه‌ای و قرمز (Marsala) را انتخاب کرد.

febyn6rub6u5y 600x203 هر آنچه در مورد رنگ سال 1401 در تبلیغات باید بدانیم

اما در سال 2016 یک اتفاق متفاوت رخ داد در این سال بر خلاف سال‌های دیگر کمپانی پنتون به جای یک رنگ 2 رنگ را به عنوان رنگ سال انتخاب کرد که این دو رنگ طیف وسیعی از رنگ‌ها را پوشش می‌داد. رنگ سبز و آبی کم رنگ. در سال 2017 دوباره رنگ سبز، 2018 رنگ بنفش جیغ (Ulrta Violet)، 2019 مرجانی (رنگ مرجان دریایی)، 2020 رنگ آبی کلاسیک، 2021 هم به مانند سال 2016 دو رنگ زرد و خاکستری انتخاب شدند.

اما رنگ سال 2022 چیست؟

همان طور که در بالا مشاهده کردید و قبل هم ذکر شد بیشتر رنگ‌های انتخاب شده توسط این کمپانی بر گرفته شده از موجودات و گیاهان و در واقع طبیعت است. این کمپانی با پیروی از چهارچوب‌های سال‌های گذشته خود امسال نیز رنگی از طبیعت را برای رنگ سال 1401 یا همان 2022 انتخاب کرده است. رنگ سال این کمپانی آبی بنفش (Very Peri) است.

با پشت سر گذاشتن دو سال بسیار سخت و درگیری با بیماری جهانی کرونا، اعلام رنگ سال جدید پنتون فوق‌العاده هیجان انگیز بود. در شب هشتم دسامبر، پنتون رنگ جدید را با یک رویداد هنری فراگیر در خانه ArtTech در نیویورک معرفی کرد. آبی بنفش رنگ سال است که مخصوص برای سال 2022 و گذر از دوران وحشتناک کرونا و نحوه تغییر زندگی توسط کمپانی پنتون اعلام شد. رنگی که شور و هیجان را به زندگی و دنیای انسان‌ها بر می‌گرداند.

بیشتر بخوانید:  عکس دیلی میل از درخواست کمک یک موش!

تاریخچه پنتون

برادران ملوین و جسی لیواین در سال 1950 اولین شرکت چاپ و نشر را با نام M & J Levine Advertising در شهر نیورک تاسیس کردند. تا سال 1962 این شرکت با همان نام به کار خود ادامه تا این که لورنس در این موسسه مشغول به فعالیت شد و سیستم استاندارد کردن رنگ‌ها را بر اساس جدول مندلیف و اختصاص کد به رنگ‌ها راه اندازی کرد. لورنس در سال 1962 این کمپانی را از صاحبان اولیه خود خرید و نام آن را به پنتون تغییر داد. از آن سال به بعد کمپانی پنتون با ارزش افزوده سرمایه روبه‌رو شد به شکلی که ارزش این شرکت در سال 2017 برابر با 5740000 دلار براورد شده است.

wevbb6yveter 600x339 هر آنچه در مورد رنگ سال 1401 در تبلیغات باید بدانیم

از آن سال به بعد کمپانی پنتون کم کم در همه‌ی عرصه‌ها حضور خود را ثبت کرد. در هر سازمان و کمپانی که به کمک روانشناسی رنگ‌ها به دنبال کسب مشتری و مخاطب بیشتری بود رد پای پنتون را می‌شد مشاهده کرد. پنتون در سال‎های بعد تغییرات بیشتری داشت و بیشترین اثر خود را در صنعت چاپ گذاشت. پنتون سیستم رنگ با فرآیند CMYK را در عرصه چاپ وارد و تثبیت کرد. در این فرآیند برای چاپ از چهار رنگ زرد، آبی، سیاه و سرخابی استفاده می‌شود. این تثبیت به شکلی بود که در حال حاضر در تمام دنیا برای چاپ از همین رنگ CMYK  استفاده می‌کنند. رنگ CMYK را می‌توان به 11411 رنگ استاندارد که در سیستم پنتون وجود دارد شبیه سازی کرد. به همین دلیل است که کمپانی پنتون توانسته در تمام عرصه صنعت چاپ از تبلیغات گرفته تا هدایای تبلیغاتی و حتی در عرصه مد و فشن هم جای خود را باز کند.

سیستم تطبیق رنگ پنتون

سیستم رنگ پنتون مهم‌ترین سیستم تطبیق رنگ در جهان است. این سیستم در سال 1963 برای حل مشکل تطبیق رنگ پیچیده در صنعت چاپ ایجاد شد. اندکی بعد، پنتون به ساده‌ترین راه برای طبقه بندی، ارتباط و مطابقت رنگ‌ها با استفاده از کاتالوگ رنگ روی آورد. به هر رنگ، یک عدد داده شد تا آن را طبقه بندی کند. پنتون به معنای واقعی کلمه این گاتالوگ را در مورد تطابق رنگ نوشت. برای بیش از 40 سال، پنتون سیستم تطبیق رنگ، نه تنها برای صنعت طراحی، بلکه برای تولید کنندگان رنگ، پارچه و پلاستیک بوده و هست.

چگونه رنگ سال بر تبلیغات تأثیر می گذارد؟

کمپانی رنگ پنتون روند مصرف رنگ‌ها را در طول سال مطالعه می‌کند تا در مورد رنگ بعدی سال پنتون تصمیم‌گیری کند. آن‌ها همه جنبه‌های جامعه را در نظر می‌گیرند: مد، بازاریابی، تبلیغات، رسانه‌‎های اجتماعی و حتی سیاست. رنگ انتخاب شده به عنوان رنگ سال به طور فزآینده‌ای در دنیای وسیع طراحی و بازاریابی برند و همچنین رنگ سال در تبلیغات سازمان‌‌ها تأثیرگذار شده است. امروزه، زمانی که رنگ جدیدی توسط این کمپانی اعلام می‌شود، پنتون مجموعه‌ای از محصولات الهام‌بخش و پالت‌های ترکیب رنگ را به دوستداران رنگ ارائه می‌کند که به‌ویژه با در نظر گرفتن رنگ مربوطه طراحی شده‌اند. صدها برند وظیفه طراحی محصولات با رنگ سال را بر عهده می‌گیرند. این اهمیت چگونگی پیش‌بینی روند رنگ سال پنتون را تقویت می‌کند.

بیشتر بخوانید:  علت های ماسیدگی کرم پودر و جلوگیری از آن:

tehu7ni756u5y54 600x338 هر آنچه در مورد رنگ سال 1401 در تبلیغات باید بدانیم

در چند سال اخیر، معرفی رنگ جدید سال بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشته است. وبلاگ نویسان مقاله‌هایی در مورد نحوه استفاده از رنگ سال در تبلیغات، مد، بازاریابی و… نوشته اند. طراحان گرافیک، قالب‌های رسانه‌های اجتماعی (سوشال مدیا)، بنر‌ها و بورشورها و… را با رنگ سال طراحی و چاپ می‌کنند.

استفاده از رنگ سال در تبلیغات و کسب و کار

هنگامی که رنگ جدید در ماه دسامبر اعلام می‌شود، شما یا طراحان شما باید به نحوه‌ی استفاده از آن در کسب و کار خود توجه کنید. رنگ سال پنتون یک پیش‌بینی رنگ برای مصرف‌کننده است که علاقه به آن نشان داده‌اند، به این معنی که برای محصولات مصرفی و طرح‌های ایجاد شده برای مشتریان در نظر گرفته شده است. برخی از برندهای خلاق هر سال ظاهر خود را مطابق با رنگ جدید تجدید می‌کنند، اما بیشتر مشاغل نمی‌توانند تغییرات زیادی را در محصولات یا کسب و کار خود ایجاد کنند.

در واقع رنگ سال برای بازاریابی و ایجاد محصول جدید استفاده می شود، نه برای تغییر رنگ سازمانی یا ساختار کلی شرکت. این بدان معنی است که می‌توانید از رنگ سال در تبلیغات محصول یا خدمات خود استفاده کنید، بدون تغییر در رنگ لوگو یا برند خود. برای نمونه برندهای معروف پوشاک مانند گوچی، لاگوست و… برخی از لباس‌های خود را بارنگ سال طراحی و عرضه می‌کنند، یا شرکت‌های لوازم بهداشتی و آرایشی مانند زارا و… از این رنگ سال 1401 (2022) در بسته بندی محصولات خود استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید از رنگ سال 1401 پنتون هر نوع محصولی را برای تبلیغات و هدایایی تبلیغاتی خود تولید کنید. به عنوان مثال، لیوان، جاکلیدی، ست لوازم و التحریر و غیره. جالب است بدانید که پنتون دارای یک سیستم تطبیق رنگ پلاستیک ویژه برای تولید محصولات تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی پلاستیکی است.

اگر بخواهیم برخی از برندهای معروف را نام ببریم که در ارائه محصولات خود از رنگ سال 2022 استفاده کرده‌اند می‌توان به کمپانی سامسونگ اشاره کرد که در تولید هنذفری گلکسی بادز پلاس و گوشی A22 خود از این رنگ (آبی بنفش) استفاده کرده است، یا کمپانی لاگوست و گوچی که در نمایش مد خود برخی از مدل‌های فشن خود را با این رنگ ارائه کرده‌اند، اشاره کرد.

استفاده از رنگ پنتون در بستر دیجیتال

سیستم تطبیق پنتون (PMS) همیشه سیستمی برای مواد چاپی بوده است. رنگ پنتون در چاپ و در بخش دیجیتال (مانند وب، تلفن همرا، مانیتور و…)  با هم تفاوت دارند و یک رنگ مخصوص دیجیتال شاید در طیف رنگ چاپی وجود نداشته باشد و مقایسه آن‌ها دقیقاً یکسان نباشد، اما بسیار نزدیک خواهد بود. به همین دلیل پنتون چند سیستم مختلف برای استفاده از رنگ‌های پنتون در وب را ارائه کرده است.

t4gy7ji87iu456t4 600x338 هر آنچه در مورد رنگ سال 1401 در تبلیغات باید بدانیم

یکی از بزرگترین دلایل این امر این است که یک برند می‌تواند در روند تبلیغات خود از طرح‌های چاپ شده تا ارائه همان تبلیغات در بستر وب استفاده کند. این سیستم‌ها همچنین به این دلیل ایجاد شدند که پنتون می‌داند برخی از طرح‌ها روی رایانه باقی می‌مانند و هرگز آن را برای چاپ نمی‌گذارند، مانند وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی.

بیشتر بخوانید:  لکه‌های ژنتیکی یک خانواده دروازه دنیای مد را به رویشان گشود

رنگ سال با رنگ‌های دیگر در تبلیغات

برای بسیاری از طراحان گرافیکی، افراد فعال در حیطه طراحی و همچنین سازمان‌ها و کسب و کارها این سوال پیش می‌آید که رنگ سال 1401 را با چه رنگ‌های در حیطه تبلیغات می‌توان ترکیب کرد. در پاسخ به این سوال باید گفت رنگ آبی بنفش که رنگ سال 1401 است رنگی است که می‌توان آن را با دامنه وسیعی از رنگ‌ها سرد و گرم و خنثی ترکیب کرد تا اثری خارق‌العاده برای تبلیغات طراحی کرد. از جمله رنگ‌هایی که می‌توان استفاده کرد عبارت است از: سفید، نارنجی، زرد، قرمز، آبی، سبز، صورتی، سیاه و غیره.

رنگ سال در هدایای تبلیغاتی

استفاده از رنگ سال در هدایای تبلیغاتی دامنه وسیعی از محصولات تبلیغاتی را پوشش می‌دهد. در زیر به برخی از هدایای تبلیغاتی قابل طراحی با رنگ سال اشاره می‌کنیم.

  • لیوان یا ماگ: در طراحی لیوان‌های تبلیغاتی می‌توانید رنگ سال 1401 را در کنار لوگو یا دیگر المان‌های سازمان خود استفاده کنید.
  • جاسویچی: با توجه به تکنولوژی استفاده از رنگ سال 1401 پنتون بر روی پلاستیک شما می‌توانید از این رنگ برای طراحی یک جاکلیدی خاص و ماندگار در ذهن مخاطبان خود استفاده کنید.
  • کیف و ساک دستی: ترکیب رنگ سال در کنار المان‌های سازمان بر روی یک ساک دستی ایده بسیار جالبی برای تبلیغات است و ماندگاری برند شما در ذهن مخاطب را تضمین می‌کند.
  • ست اداری: یک ست اداری جذاب با رنگ سال 1401 برای مدیران ارشد سازمان‌های که با آن‌ها در ارتباط هستید سازنده هویت سازمان شما است.

چند نکنه برای طراحان

طراحان و برندها در طراحی بنر‌ها، پوسترها، هدایای تبلیغاتی و… با رنگ سال بهتر است برخی از نکات را حتما رعایت کنند تا رنگ سال 1401 تاثیر خود را در برندسازی بگذارد. در زیر به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم.

  • در انتخاب رنگ مکمل در کنار رنگ سال دقت کنید تا به ترکیب گیرایی برسید.
  • از رنگ سال در محدوده وسیعی استفاده نکنید.
  • حتما در طراحی در کنار رنگ سال از رنگ‌های سازمانی به عنوان رنگ اصلی استفاده کنید.
  • از لوگو و دیگر المان‌های سازمان استفاده کنید.
  • رنگ سال را بیش از نیاز و گنجایش طرح خود استفاد نکنید.

رنگ سال 1401 و تبلیغات

در این مطلب در مورد رنگ سال 1401 در تبلیغات و چگونگی انتخاب این رنگ در سال‌های متمادی صحبت کردیم. همان طور که در بالا ذکر شد رنگ سال 1401 رنگ آبی بنفش Very Peri است. این رنگ توسط کمپانی پنتون به دلیل گذر از دوران کرونا و ایجاد جریان هیجان و شادی در زندگی انسان‌ها انتخاب شده است. یکی از بهترین راه‌ها برای دیده شدن و معرفی برند، محصولات و خدمات خود به افراد جامعه، استفاده از رنگ سال در تبلیغات است. از رنگ سال 1401 در تبلیغات و طراحی هدایای تبلیغاتی زیادی مانند ماگ (لیوان)، جاکلیدی، کیف و ساک دستی، ست اداری و… می‌توان استفاده کرد. گام نهادن در مسیر طراحی با رنگ سال 1401 برای طراحان و کسب و کارها بسیار ایده عالی و خلاقانه‌ای است.